[AR] is mijn karretje niet te zwaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejetje

is mijn karretje niet te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:27

hoi bokkers

ik ben van plan mijn verzorgpony te beleren. na weken te hebben geoefend heb ik een karretje gekocht, maar nu die hier is (hij is er al een tijdje hoor) vindt ik hem eigenlijk wel zwaar. kwa grootte is hij goed. er komt een shet groter dan 1.10 voor te staan.

even een foto;

Afbeelding

(eerste x dat ik een foto plaats dus misschien doet hij het niet)

Gr. Isa
Laatst bijgewerkt door Gem op 26-08-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto zichtbaar gemaakt.

Anke

Re: is mijn karretje niet te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:10

Hij ziet er idd wat log uit.... Lijkt me ook moeilijk om goed in evenwicht te krijgen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:24

Ik ben bang dat je die moeilijk in evenwicht gaat krijgen waardoor het draven voor zowel jou als de pony erg oncomfortabel wordt. Qua gewicht zal die het wel kunnen trekken hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:50

Napie schreef:
Ik ben bang dat je die moeilijk in evenwicht gaat krijgen waardoor het draven voor zowel jou als de pony erg oncomfortabel wordt. Qua gewicht zal die het wel kunnen trekken hoor.

Ga ik in mee, al trekken dergelijke banden/wielen soms ook wat zwaarder. Het goed in evenwicht en balans krijgen is cruciaal, wil je met een tweewieler kunnen rijden. Anders drukt hij teveel op de rug of gaat hij juist klapperen op de rug. Beiden moet je niet willen. Pony moet met de borst trekken, niet met rug trekken en/of dragen.

Vraag me ook af of het lamoen wel gaat passen; die lijkt mij erg smal en te lang. Dat betekent dat hij kan gaan prikken bij de uiteindes wanneer je wendingen rijdt, en dat hij wellicht te krap voor je pony is.

het hoeft allemaal niet super-de-luxe uiteraard, maar het is ook een investering voor veiligheid, degelijkheid en comfort die je doet. Helaas is mennen vaak toch een dure sport. Denk er overigens wel aan dat je niet 'zomaar ff' je (verzorg)pony voor de wagen beleerd. In de meeste gevallen is het toch aan te raden om daar een professional bij te halen, met voldoende ervaring. Gezien je leeftijd zou ik je dat zeer zeker aanraden, en niet zomaar zelf 'ff' een 'paar weekjes' aan de slag gaan. Ongelukken zitten helaas in een klein hoekje, en bij het mennen heb je een hoop minder hulpen, minder te vertellen en áls het dan mis gaat, gaat het vaak goed mis ook.... ;)

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 08:26

JoyCiej007 schreef:
Napie schreef:

Ga ik in mee, al trekken dergelijke banden/wielen soms ook wat zwaarder. Het goed in evenwicht en balans krijgen is cruciaal, wil je met een tweewieler kunnen rijden. Anders drukt hij teveel op de rug of gaat hij juist klapperen op de rug. Beiden moet je niet willen. Pony moet met de borst trekken, niet met rug trekken en/of dragen.

Vraag me ook af of het lamoen wel gaat passen; die lijkt mij erg smal en te lang. Dat betekent dat hij kan gaan prikken bij de uiteindes wanneer je wendingen rijdt, en dat hij wellicht te krap voor je pony is.

het hoeft allemaal niet super-de-luxe uiteraard, maar het is ook een investering voor veiligheid, degelijkheid en comfort die je doet. Helaas is mennen vaak toch een dure sport. Denk er overigens wel aan dat je niet 'zomaar ff' je (verzorg)pony voor de wagen beleerd. In de meeste gevallen is het toch aan te raden om daar een professional bij te halen, met voldoende ervaring. Gezien je leeftijd zou ik je dat zeer zeker aanraden, en niet zomaar zelf 'ff' een 'paar weekjes' aan de slag gaan. Ongelukken zitten helaas in een klein hoekje, en bij het mennen heb je een hoop minder hulpen, minder te vertellen en áls het dan mis gaat, gaat het vaak goed mis ook.... ;)

dankje voor de tips. ik krijg hulp van de buurman hij heeft zelf zijn paarden voor de kar beleerd en hij is een dierenarts met pensioen.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:46

Leuk wagentje! Moeilijk in te schatten of het wagentje te zwaar is als je het exacte gewicht niet weet. Ik zou het wagentje dus eens gaan wegen op de weegbrug en je shetje ook. Zolang het gewicht van de wagen en de passagiers niet 3 keer zwaarder is dan de shet kan het volgens de statistieken. Niet zwaarder dan 3 x het gewicht van het paard op harde wegen, niet zwaarder dan 2 x eigen gewicht paard op wisselende wegen en niet zwaarder dan 1 x gewicht paard op zanderige wegen.
Laatst bijgewerkt door Mukkie1979 op 06-09-13 10:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:48

Mits de pony in conditie is...... ik zie mijn shet in topconditie trouwens nog geen kar trekken van 750 kilo

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:28

Mja, dat dacht ik ook toen ik de berekeningen bij mijn Tinker deed hahahah... maar goed ik schrijf wat ik me heb laten vertellen.
Hoe zwaar is jouw wagen dan?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:34

Een kar is niet snel te zwaar, als de banden maar goed mee rollen en als ze met bijvoorbeeld draven fijn en op het tempo van je paard meerollen is het niet snel te zwaar (bergop is natuurlijk wel zwaarder),, Ik denk dat het gewicht het probleem niet is, ik denk eerder evenwicht....

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:22

de banden worden waarschijnlijk nog vervangen.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:30

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:41

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:25

Denk er wel om dat je niet zomaar 'even' andere banden op je wielen kan laten zetten. Vaak moeten de wielen in z'n geheel dan vervangen worden, anders past het niet. En wielen vervangen is een stuk kostbaarder. Daarnaast moeten de wielen dan ook weer op de assen passen.

Dus TS kan niet 'zomaar even' heel gemakkelijk en goedkoop andere banden + wielen op haar wagen krijgen......

En dat betekent een investering die deze wagen helemaal niet waard is (want dit wagentje is erg weinig waard),

en 2: dat doet niet af aan het feit dat TS deze 2wieler waarschijnlijk niet of slechts gedeeltelijk maar in balans en evenwicht kan krijgen achter haar shet.

Deze wagens zijn in principe niet bedoeld voor kleine pony's/shetten, ook al denk je (TS) dat het qua 'hoogte' wel zou passen. Het ding moet wél goed in evenwicht en balans zijn af te stellen, anders is het voor zowel jou als je pony niet comfortabel, en kun je daarmee schade bij je pony aanrichten.
Ook heb ik mijn twijfels bij het lamoen, of dat wel echt goed bij de pony past.

Ik zou deze dus verkopen, iets geld bijsparen en vervolgens een goed, degelijk en passend wagentje kopen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 06-09-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:27

JoyCiej007 schreef:
Denk er wel om dat je niet zomaar 'even' andere banden op je wielen kan laten zetten. Vaak moeten de wielen in z'n geheel dan vervangen worden, anders past het niet. En wielen vervangen is een stuk kostbaarder. Daarnaast moeten de wielen dan ook weer op de assen passen.

Dus TS kan niet 'zomaar even' heel gemakkelijk en goedkoop andere banden + wielen op haar wagen krijgen......

dankje voor de tip

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:28

ilovejetje schreef:
JoyCiej007 schreef:

dankje voor de tip

Zie mijn edit, sorry was net te laat.

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:33

ja ik denk dat als ik zeker weet dat ik echt verder wil mennen ik dit wagentje ga verkopen en een 2e hands sulky te kopen één die echt goed past zeg maar.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:37

ilovejetje schreef:
ja ik denk dat als ik zeker weet dat ik echt verder wil mennen ik dit wagentje ga verkopen en een 2e hands sulky te kopen één die echt goed past zeg maar.

_/-\o_

Je kan idd erg fijne sulky's erg goedkoop kopen :)

JoyCiej007 schreef:

En dat betekent een investering die deze wagen helemaal niet waard is (want dit wagentje is erg weinig waard),

en 2: dat doet niet af aan het feit dat TS deze 2wieler waarschijnlijk niet of slechts gedeeltelijk maar in balans en evenwicht kan krijgen achter haar shet.

Deze wagens zijn in principe niet bedoeld voor kleine pony's/shetten, ook al denk je (TS) dat het qua 'hoogte' wel zou passen. Het ding moet wél goed in evenwicht en balans zijn af te stellen, anders is het voor zowel jou als je pony niet comfortabel, en kun je daarmee schade bij je pony aanrichten.
Ook heb ik mijn twijfels bij het lamoen, of dat wel echt goed bij de pony past.

Ik zou deze dus verkopen, iets geld bijsparen en vervolgens een goed, degelijk en passend wagentje kopen.

Snap ik :) Het was ook maar een voorbeeld van een band :P