Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Volgens mij is een stang idd niet zo scherp, mits je met licht contact rijd en de teugels bevestigt aan de bitring. Dan is het gewoon een ongebroken bit want je hebt geen hefboomwerking.
capopjekop schreef:Ja tuurlijk is er wel wat verschil. Maar je hebt als voordeel dat je de teugels kunt verstellen mocht je paard een keer niet voldoende luisteren omdat het te fris is oid. Dat kan bij een trens niet. En afhankelijk van de mond is een ongebroken bitje juist erg vriendelijk. Je hebt immers geen bewegelijke delen die kunnen scharen. Mijn shet loopt het fijnst op een ongebroken trensje, met een gebroken bit loopt ze continu te mieren.
Myrthe_x schreef:Oke, bedankt voor jullie reacties. Ze loopt er inderdaad gewoon goed op en het is nooit zo dat we streng moeten ingrijpen o.i.d. Je hoeft maar hooo te zeggen en ze staat al stil. Ik zal het wel een keer proberen met haar eigen bit, maar denk dat ik het verder maar zo laat. Bedankt
donna123 schreef:Citaat:Volgens mij is een stang idd niet zo scherp, mits je met licht contact rijd en de teugels bevestigt aan de bitring. Dan is het gewoon een ongebroken bit want je hebt geen hefboomwerking.
Van wat ik weet is een stang idd niet zo scherp omdat het geen hefboomwerking heeft, maar het is wat minder soepel als een dubbelgebroken bit omdat een dubbelgebroken bit natuurlijk in drie stukken is verdeelt en een stang een rechte staaf is.