[AR] Welk bit om te te mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe_x

Welk bit om te te mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 22:12

Mijn haflinger staat nu al een aantal jaartjes voor de wagen. We gebruiken altijd een Utrechtste stang (bokkenbit/boerenbit). Nu vraag ik me af of dit juist een scherp of zacht bit is.

Ze is namelijk super braaf voor de wagen en luistert eigenlijk voor een groot deel al op stem.

Kan iemand mij misschien helpen? Want als er een zachter bit bestaat, zou ik die graag aanschaffen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:21

Een stang op zich is heel zacht, als je hem goed gebruikt. Ik men zelf op een enkelgebroken bustrensje, en dat gaat helemaal fantastisch. Je kan een bit zo scherp of zo zacht maken als je maar wilt..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:25

Zelf men ik nu nog gewoon met de bitten waar ik mee rijd. Dat wil zeggen, mijn welsh op een dubbel gebroken trens, en mijn shetten op een enkelgebroken en ongebroken trensje. Maar ik wil binnenkort wel overstappen op een menbit, zodat ik indien mogelijk wat beter kan inkomen.

Volgens mij is een stang idd niet zo scherp, mits je met licht contact rijd en de teugels bevestigt aan de bitring. Dan is het gewoon een ongebroken bit want je hebt geen hefboomwerking.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:28

Het bokkenbit is zeker niet het zachtste bit, maar wel een prima bit om mee te mennen, maar als ze toch zo braaf is zou ik gewoon een dubbelgebroken trens met koper nemen of anders een leren bit, dat heeft een nog zachtere inwerking.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:30

Citaat:
Volgens mij is een stang idd niet zo scherp, mits je met licht contact rijd en de teugels bevestigt aan de bitring. Dan is het gewoon een ongebroken bit want je hebt geen hefboomwerking.

Van wat ik weet is een stang idd niet zo scherp omdat het geen hefboomwerking heeft, maar het is wat minder soepel als een dubbelgebroken bit omdat een dubbelgebroken bit natuurlijk in drie stukken is verdeelt en een stang een rechte staaf is.

capopjekop

Re: Welk bit om te te mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:33

Ja tuurlijk is er wel wat verschil. Maar je hebt als voordeel dat je de teugels kunt verstellen mocht je paard een keer niet voldoende luisteren omdat het te fris is oid. Dat kan bij een trens niet. En afhankelijk van de mond is een ongebroken bitje juist erg vriendelijk. Je hebt immers geen bewegelijke delen die kunnen scharen. Mijn shet loopt het fijnst op een ongebroken trensje, met een gebroken bit loopt ze continu te mieren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:35

Als ze het al jaren prima zo doet, gewoon lekker zo houden :j

Zie er dan eigenlijk geen voordeel in om iets te veranderen :o

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:36

capopjekop schreef:
Ja tuurlijk is er wel wat verschil. Maar je hebt als voordeel dat je de teugels kunt verstellen mocht je paard een keer niet voldoende luisteren omdat het te fris is oid. Dat kan bij een trens niet. En afhankelijk van de mond is een ongebroken bitje juist erg vriendelijk. Je hebt immers geen bewegelijke delen die kunnen scharen. Mijn shet loopt het fijnst op een ongebroken trensje, met een gebroken bit loopt ze continu te mieren.

Dat is idd wel fijn aan een bokkenbitje.
Zelf men ik ook met een ongebroken bit, maar mij lijkt een dubbelgebroken net ff wat lekkerder in de mond liggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:42

Shirley schreef:
Als ze het al jaren prima zo doet, gewoon lekker zo houden :j

Zie er dan eigenlijk geen voordeel in om iets te veranderen :o

Eens. Lekker zo laten. Een bit werkt zo hard in als de hand van de menner.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 12:11

Oke, bedankt voor jullie reacties. Ze loopt er inderdaad gewoon goed op en het is nooit zo dat we streng moeten ingrijpen o.i.d. Je hoeft maar hooo te zeggen en ze staat al stil. Ik zal het wel een keer proberen met haar eigen bit, maar denk dat ik het verder maar zo laat. Bedankt :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:53

HAR-->AR

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:58

Myrthe_x schreef:
Oke, bedankt voor jullie reacties. Ze loopt er inderdaad gewoon goed op en het is nooit zo dat we streng moeten ingrijpen o.i.d. Je hoeft maar hooo te zeggen en ze staat al stil. Ik zal het wel een keer proberen met haar eigen bit, maar denk dat ik het verder maar zo laat. Bedankt :D

Als je paard er lekker op loopt, niet veranderen.
Bovendien ben jij diegene die de leidsels in handen heeft, dus als jij er niet aan zit te trekken,
werkt het bit niet scherp in. En zo te horen rij je vooral op stem.

(Ik rij mijn fjord ook al jaren op een bokkebitje, ga ik ook niet veranderen)

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 19:20

Oke :d maar wat is dan het verschil tussen een boerenbit en een liverpool stang ?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:20

Een bokkebitje is scherper dan een gewone vlakke liverpool.
Mijn ervaring is dat een bokkebitje te weinig kinkettingwerking geeft op de bovenste stand en te veel op het onderste oog.
Een normale vlakke liverpool werkt in dat opzicht veel prettiger op de bovenste sleuf.
Bijna alle paarden lopen prettiger op een liverpool.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:51

donna123 schreef:
Citaat:

Van wat ik weet is een stang idd niet zo scherp omdat het geen hefboomwerking heeft, maar het is wat minder soepel als een dubbelgebroken bit omdat een dubbelgebroken bit natuurlijk in drie stukken is verdeelt en een stang een rechte staaf is.

Een stang heeft toch altijd hefboomwerking, anders is het een ongebroken. Het noemt net stang door de hefboom, het mondstuk is ongebroken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:57

Een stang heeft nauwelijks tot geen (ligt aan het soort mondstuk) hefboomwerking als je de teugels aan mondstuk bevestigt ipv aan de schaar.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:02

capopjekop schreef:
Een stang heeft nauwelijks tot geen (ligt aan het soort mondstuk) hefboomwerking als je de teugels aan mondstuk bevestigt ipv aan de schaar.

Oh ik had de quote wat scheef gelezen :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:17