[AR] Starten als onervaren menner

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Starten als onervaren menner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:58

Op paardengebied ben ik ervaren, maar eigenlijk alleen met paarden onder het zadel.
Mennen heb ik weinig ervaring mee.
Nu heb ik diverse paarden waaronder een KWPN merrie van 1.66m en een NRPS ruin van 1.50m.
De merrie kent alles al onder het zadel en in het verkeer, de ruin is nog onbeleerd.

Nu wil ik graag gaan beginnen met mennen. In eerste instantie met de merrie (omdat zij met veel dingen bekent is en een makkelijk/zeer werkwillig karakter heeft), als dit bevalt dan ook met mijn ruin.

Mijn vraag aan jullie, ervaren menners: watvoor kar/tuig zouden jullie mij adviseren? Rond welke prijsklasse moet ik denken (alles mag 2e hands)? Wat zijn veel voorkomende valkuilen bij 2e hands tuig/menkarren?
En heel misschien heeft iemand hier nog wel iets geschikts te koop ;)

Dat het tuig niet voor beide paarden kan snap ik, maar de kar het liefste wel.
Ik zoel in eerste instantie niet iets voor de hoofdprijs.
En het beleren/mennen zelf zal ik uiteraard onder begeleiding gaan doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:31

Ik zou je aanraden een mencursus te volgen met ervaren menpaarden. Dan weet je ook if het iets voor je is voor je investeert in een menopleding voor je paard, tuig en koets. Je rijdt dan met verschillende koetsen en kan zo ervaren wat bij jou past.
Je kan ook eens op een menwedstrijd gaan kijken wat voor wagens er zijn en wat past bij jouw wensen.
Ga je veel zwaar terrein in, of juist veel op de harde weg? Hoeveel mensen moeten er mee kunnen? Wil je wedstrijden rijden?
Er zijn echt zoveel mogelijkheden, een hele andere tak van de paardensport. Wel heel verslavend en leuk!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:32

Omdat we de Wiki, FAQ en heel veel topics hebben over dit onderwerp, hier een slotje.