ik ben van plan om mijn haflingerruin van 8 jaar te beleren voor de kar, maar ik ben benieuwd of één van jullie hier ervaring mee heeft en me misschien een beetje kan helpen?
Zoals ik al zei, het is een haflingerruin van 8 jaar. Hij is vanaf zijn 2e bij mij gekomen en ik heb hem nu dus 6 jaar. Vanaf toen hij 2,5 jaar was ben ik begonnen met 'spelen'. Ik heb hem op die leeftijd een hoofdstelletje omgedaan en af en toe een zadel op zijn rug gelegd en gelongeerd. Ook ben ik veel met hem gaan wandelen langs de weg en heb ik de speelse eigenwijze dingen afgeleerd. Het is dan nu ook echt wel een brave haflinger die af en toe nog wel eens een clowntje wil spelen (maar dat houd je niet tegen). Ik weet wel wanneer ik hem moet straffen. Ook is het bij hem niet nodig om een harde hand te hebben want het is een super geweldig en braaf dier die heus wel voor je wil werken, als je het hem maar vraagt. Hij is dan nu ook echt heel braaf onder het zadel en kent de commando's (wat handig is voor het aangespannen rijden).
Nu komt dus mijn vraag. Ik wil hem graag voor de kar gaan beleren zodat ik ook leuke buitenritjes met hem kan gaan doen samen met iemand anders erbij (ik ga nooit alleen). Graag ga ik niet in het zadel op buitenrit (tijdje terug in maart ongeluk gehad waardoor ik botbreuken, hersenschudding en 16 hechtingen uitwendig en 7 hechtingen inwendig in linkerwenkbrauw op liep). Het lijkt me heel leuk om hem voor de kar te hebben, want mijn opa heeft vroeger ook vele tuigpaarden gehad. Hem kan ik niet vragen om te helpen wegens omstandigheden en hij word gewoonweg te oud.
Zijn er mensen hier op bokt die ervaring hebben met het aangespannen beleren? Zoja, kunnen jullie mij tips en misschien opdrachtjes geven om hem te beleren?
Hij hoeft van mij echt niet in een maand voor de kar te staan hoor! Ik neem liever er de tijd voor, dan dat ik ga haasten en hij als een stresskip voor de kar staat.
Alvast bedankt!