Mijn moeder heeft twee friezen, moeder en dochter, 10 jaar en 4 jaar. Beide zijn ze in het enkelspan goed beleerd, ze luisteren goed en zijn ook goed verkeersmak. (we rijden alleen recreatief) Alleen de jongste is soms nog wat 'kijkerig' voor groot verkeer van achteren. De oudste merrie is alleen veel temperamentvoller dan haar dochter. Ons doel was om ze samen in het tweespan te zetten, maar dat lukt nog niet zo tot nu toe.
Het probleem is dat de oudste merrie graag goed contact heeft met haar mond. Ook wil ze ALTIJD lopen, ze is een echte doorzetter. Ze heeft soms de neiging om iets te gaan drammen, zeker op weg naar huis. Het laatste jaar zijn we hier hard mee aan het oefenen en dit gaat al steeds beter. Wel stapt en draaft ze altijd erg hard door. Haar dochter daarin tegen is een heel ander paard, zij is liever lui dan moe zeg maar. Ze heeft vaker wat aansporing nodig om voorwaarts te blijven.
Nu we ze in het tweespan zetten komen we dus een beetje in de 'problemen'. De oudste trekt eigenlijk de kar en haar dochter loopt er maar een beetje bij. Zodra je de oudste wilt inhouden gaat de jongste nog langzamer lopen. Ze willen dus niet goed gelijk op lopen. We sporen de jongste al iets aan met de zweep maar toch blijft ze achter lopen, ze trekt bijna niets mee.
Het mooiste zou zijn als de oudste iets rustiger zou gaan lopen, en de jongste iets meer door zou lopen en niet zou aarzelen.
De een zegt, tis een kwestie van oefenen/veel rijden, een ander zegt je moet de een strakker in de strengen zetten als de ander, weer een ander zegt dat je het bit van de een 'scherper' moet laten inwerken als de ander.
Maar voor we van alles uit gaan proberen, wilde is toch eens vragen of er misschien mensen waren die hier ook ervaring mee hebben en hoe zij dit hebben opgelost.
Sorry voor het misschien wat onduidelijke verhaal..
Lepeltje
Geplaatst: 09-07-13 16:15
Wij hadden dat ook met onze shetlanders, een liep graag hard en de ander was een slome. Nou had de luie zowiezo een ander bit omdat hij met een scherper bit geen stap verzette, maar ik heb de leidsels ook zo vergespt dat de snelle wat ingehouden werd en de slome meer ruimte in de leidsels had. Verder stonden ze wel gelijk in de strengen. Dat werkte eigenlijk heel goed, maar met shetlanders heb je natuurlijk zowiezo iets minder tempo verschil. Ik denk dat het een kwestie van proberen is.
jorretje
Geplaatst: 09-07-13 16:18
Ik heb wel eens gehoord dat je ze dan (in enkel span of onder zadel) een commando kan aanleren, wat je voor de moeder koppelt aan langzamer lopen, maar voor de dochter moet je het juist aan voorwaarts koppelen.
Estherbrink1
Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-13 16:20
Ik zat idd ook al na te denken over de leidsels strakker zetten. Maar bij de 'snelle' is het wel zo, hoe harder jij trekt, des te harder ze terug gaat trekken..
Dat van een commando zou natuurlijk erg handig wezen!
Ik had dit ook in het begin met m'n welshjes, maar hoe vaker ze naast elkaar staan, hoe beter 't gaat, de mijne lopen nu goed. Ik spoorde de langzaamste heel de tijd aan, na 'n tijdje hebben ze 't dan wel door dat ie moet doorlopen. Wat ook hielp is een galopje doen. Ze gaan dan een wedstrijdje doen en dan moeten ze vanzelf wel trekken. maar dat is met welshjes, met friezen gaat dat denk wel te hard. Ik zou gewoon het even aankijken en aansporen, ze moeten ook aan elkaar wennen he!
Hier idem, ik probeer de langzaamste juist aan te sporen. Die is zo slim om net te doen of ze werkt maar ondertussen trekt Hans in zijn eentje de kar terwijl Grietje het wel prima vindt. Naarmate ze vaker samen lopen raken ze steeds meer op elkaar ingespeeld en wordt het makkelijker om hetzelfde tempo te krijgen. Al moet ik Grietje wel vaker aansporen dan Hans.
mnnkhfsgh
Geplaatst: 09-07-13 16:55
Hihi hebben wij ook gehad bij onze friezen! We hebben de jongste en luie toen haver gegeven om haar wat heter te maken hielp heel erg goed! Daarbij hielden we ook in ons achterhoofd dat de jongste veel minder ervaring had , bespiering en conditie waardoor zij veel minder energie had dan dr moeder. Het is dus een kwestie van training op de snelheid van haar reactie op de zweep ect. Weet niet of je snapt wat ik bedoel maar stuur me anders maar een PB succes!
Andewi
Geplaatst: 09-07-13 16:56
De luie merrie korter in de strengen dan de ander dan gaat ze vanzelf wel trekken en dan hoeft de oudere merie niet te trekken en gaat ze ze zich misschien wel aanpassen aan het rustigere tempo.
je moet wel duidelijk voor jezelf een gewenst tempo bepalen en niet aanpaasen aan de paarden. zoek er dus iets tussen in laat niet een paard zich helemaal aanpassen maar allebei een beetje.
spatter
Geplaatst: 09-07-13 17:15
bij ons was het karakter te verschillend ik noemde het altijd de super benzine en de diesel
uiteindelijk tendem gaan rijden diesel achterop zodat die de kar moest trekken en de hete snelle pittige voorop daar was de pittige sowieso wel blij mee, dat klopte meer wat rang betreft
MelanieB
Geplaatst: 09-07-13 18:13
Trainen trainen trainen. Je hebt vaak een slomere en een actiever paard/pony.
Met strengen klieren zou ik niet teveel doen. Maar juist je tempo aanpassen, overgangen. Enkelspan trainen en ze meer laten lopen/directer reageren op jouw hulp(en).
Mijn 2 pony's hebben allesbehalve gelijke gangen, maar gaan nu wel super samenwerken, maar het heeft tijd en training nodig, nu zie je ook echt dat ze zich aan elkaar gaan aanpassen en dezelfde gangen daardoor aannemen. Hier was de linkerpony altijd 'sloom' en de rechterpony te vurig/gestressed. Dus als je de linkerpony een tikje wou geven, ging de rechter direct galloperen of zenuwachtig doen. Met de tijd en trainingen gaan ze nu pas echt fijn en stabiel lopen samen.
Ook lessen gaan nemen, daar kunnen ze je vaak ook helpen. Eventueel in je leidselvoering, wil je slomere paard wel je hand aannemen, of blijft ie vanwege bit juist achter bijv.
Het komt dus best wel regelmatig voor dat de paarden niet gelijk hetzelfde tempo lopen, en dat er een slome en een snelle in een span staan.
We gaan gewoon lekker veel oefenen en de slome wat trainen met actief worden en de snelle leren dat rustig lopen ook lekker is.
Het klopt wel dat als we de jongste aansporen (en de oudste merkt dat) de oudste ook nog sneller wil gaan lopen. Ook neemt de jongste het bit ook nog niet voor 100% aan dus bij iets meer druk gaat ze dan terug lopen.
M'n moeder is ook van plan te gaan lessen omdat ze graag wat meer dressuurmatig wil gaan trainen.
Hebben jullie trouwens een broek in het tweespan? En helpt een broek bij het remmen? (net als bij een enkelspan) Wij hebben die er nu niet op zitten en zodra we een heuveltje af gaan moeten we echt zelf 'bijremmen' anders loopt de kar op de hakken van de paarden..
liedje89
Geplaatst: 09-07-13 21:04
Goede dressuurles kan je goed verder helpen, dan kan je instructeur misschien ook helpen met hoe je het best kan vergespen (of niet). Onze fries hebben we ook een tijdje in zo'n span gehad hij is dan de harde werker en de drammer de ander liep er naast te hupsen. Het is met km maken en les wel beter geworden maar hij heeft sindsdien naast andere paarden gestaan waarmee het na 1 of 2 keer rijden al beter ging dan naar maanden met dat eerste spanmaatje.
Het is natuurlijk niet zo direct als bij een enkelspan omdat de broek via het borsttuig en de disselriem verbonden is naar de langboom ipv rechtstreeks maar het lamoen. Maar ik wij rijden er wel mee, het is toch wel fijn als de paarden de wagen zelf kunnen tegenhouden.
Ik rijd zonder broek. Hoe minder tuig hoe fijner. Je broek zal weinig meeremmen op een heuvel, zul je toch echt zelf wat moeten remmen, werkt toch niet zoals enkelspan.
Ik rijd marathons ook zonder broek, geleidelijk aan wat meeremmen als je een bergje afgaat.
Ik merk het ook met m'n shetlanders terwijl ze allemaal wel voorwaarts zijn maar de een net meer dan de ander. Ik heb 3 shetlanders, een van 19, een van 8 en een van 3. Als ik de 19 jarige en de 8 jarige samen in het span heb lopen loopt de pony van 19 altijd net een tandje harder. Als ik de 8 jarige en de 3 jarige samen in het span heb lopen loopt de 8 jarige een tandje harder. Ik heb altijd de snelste pony scherper staan, dat helpt wel en hoe meer je er mee rijdt hoe beter het gaat. Met de pony van 3 merk je dat het weer helemaal moet wennen terwijl het met de 2 meer ervaren pony's al veel meer een geheel is. Ook verschilt het per situatie welke pony harder loopt. Op een wedstrijd loopt de pony van zich bijvoorbeeld meer uit te sloven dan die van 19. Ik denk dat het een kwestie van tijd is.
Shenavallie
Geplaatst: 12-07-13 13:22
Op het werk hebben we een tweespan dat werkelijk super te rijden is, omdat je ze onafhankelijk van elkaar commando's kunt geven. Als je de een een commando geeft, doet de ander daar niets mee en andersom. We werken dan wel met de namen van de paarden erbij, dus eerst het paard benoemen en dan pas het commando. Ook hebben we in het verleden te maken gehad met een span met één lui paard, dat onderweg de ander dan ook altijd aan het bijten was. Dit paard zetten we indertijd standaard "onder de zweep", zodat de ander er geen last van had. Heb je al eens overwogen om de paarden in tandem te rijden? Soms kan dit wel eens prettiger werken. Je zou eens rond kunnen vragen of iemand daar ervaring mee heeft.
Heb je een evenaar aan de zwengen? Soms wil dit nog wat helpen om de luie het gevoel te geven dat hij zoiezo moet trekken ondanks dat hij wat achter blijft. Met het verstellen van leidsels moet je gewoon eens wat dingen proberen. Het 'hete' paard korter in de leidsels zetten betekent niet perse dat je meer druk heb, het kan ook juist zorgen voor wat meer ruimte voor het luie paard. Dit werkt echter alleen als het luie paard gewoon heel gevoelig is in de mond en daardoor niet wil lopen.
Zo te lezen al veel waardevolle tips hier. Je kan ook kijken of het werkt om een paar belletjes aan het snelste paard te hangen, paarden hebben goed gevoel voor ritme, misschien gaat de langzamere in dat tempo lopen. Of als het tempo te hoog ligt op de langzamere hangen.
Ik weet dat muziek een trigger is voor gelijkmatig lopen (op de beat) maar om nu een muziekdrager op de kar te gaan zetten lijkt me wat apart
Gem
Geplaatst: 12-07-13 23:58
BlueStar, zou dat echt? Volgens mij passen paarden zich aan elkaar aan, maar ik kan me niet voorstellen dat ze gaan proberen op de maat van de muziek te lopen. Ik heb eens een programma op tv gezien, waarin de reporter zich afvroeg of Salinero van Anky nu echt op de muziek danste of wat de rol van Anky daarin was. Muziek was uiteraard al gecomponeerd op het bewegingsritme van Salinero, dus het zou "makkelijk" voor hem moeten zijn om zich aan te passen. Om dit uit te vinden, kreeg Salinero de kürmuziek via de speakerboxen in de rijhal te horen, terwijl Anky via een koptelefoon een heel ander deuntje hoorde. Nou..... niks dansen op de maat van de muziek, gewoon kür-oefeningen uitvoeren waar Anky de hulpen voor gaf.
Bedankt voor alle handige tips! We hebben nog geen tijd gehad dede week om te oefenen met het span maar aankomende week gaan we weer aan de slag en dan eens kijken hoe het gaat. Ik heb genoeg dingen die we kunnen uitproberen!