[AR] kinderen mennen/ speciale leidsels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

kinderen mennen/ speciale leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 07:51

Hallo,

Mijn dochters van 4 en 6 willen ook wel graag de leidsels vasthouden. Je hebt leidsels die speciaal daarvoor gemaakt zijn. Naar de mond toe uit 1 stuk en ze splisen dan in twee paar leidsels.

Kent iemand die en weet iemand waar ze te koop zijn? Of andere oplossingen om veilig te mennen met je kinderen?

Eline91

Re: kinderen mennen/ speciale leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:09

Je hebt gewone leidsels?

Dan zou ik daar met leidselklemmen een extra paar leidsels op bevestigen die je zelf kan vasthouden als je naast je dochters zit. Ik weet niet of zoiets bestaat maar ik heb het nog nooit gezien, dus als je een permanente oplossing wil moet je dat volgens mij laten maken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:02

Op de wedstrijden zie je bijna altijd toch twee paar leidsels bij de jongste jeugd. Die van de begeleider gaan langs het kind, begeleider staat achterop. De leidsels hangen in principe slap, maar kunnen dan wel gebruikt worden indien nodig.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:29

Inderdaad Dyonne, maar weet jij waar je zulke leidsels kan kopen? Ik bedoelde dat ik niet weet of dit in de winkel bestaat/te vinden is.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:33

Marg schreef:
. Je hebt leidsels die speciaal daarvoor gemaakt zijn. Naar de mond toe uit 1 stuk en ze splisen dan in twee paar leidsels.

Volgens mij bedoel je 2 span leidsels of niet? :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:42

Nee, zijn gewoon een extra set enkelspan leidsels die ze vaak gebruiken. Ik denk vaak een grotere maat dan die nodig is zodat ze lang genoeg zijn langs het kind te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:49

TS heeft het over leidsels die uiteindelijk eindigen in 1 stuk, zodat er maar één gesp aan het bit zit. Dat lijkt me maatwerk. Wat makkelijker is en volgens mij het vaakst wordt gedaan is één set leidsels aan de bril van de stang doen (minste inwerking) voor het jonge mennertje en dan voor de begeleider een tweede set leidsels in het normale gat van de stang. Op de bok heb je geen extra lange leidsels hiervoor nodig, sta je achterop, dan zou je paardleidsels bij een ponytuig oid moeten gebruiken, of extra lange leidsels.

Wat je vrij makkelijk zou kunnen doen, bedenk ik nu, is links en rechts op een afstand ruim na het leidseloog ( zo'n een beetje waar een tweespanleidsel juist samenkomt), een ring op de leidsels laten zetten en daar het tweede stel leidsels aan vastgespen. Dan heb je 1 gesp aan het bit, en meteen extra lengte om achterop voldoende leidsel over te houden.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:22

ik denk dat je Dyonne raad maar moet opvolgen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:26

Volgens mij is twee paar teugels veel fijner dan een paar uit een stuk? Stel dat het paard even eigenwijs is en de begeleider moet ingrijpen dan heb je toch ruis als het kind je teugels ook nog vast heeft en trekt? Of overschat ik nu de kracht van kindjes :D

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:16

Ik weet niet of het bestaat hoor, leidsel die omgekeerd zijn van 2 span. Heb nooit gekeken naar wedstrijden met kinderen.
Maar 2 sets is misschien net zo handig.

Bedankt voor het meedenken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:32

Ik heb gewoon een hele tijd met 2 setjes leidsels gereden. Leidsels van zoonlief zaten aan neusriem vast (zodat hij pony ook niet in de mond zou kunnen storen, maar waarop hij wel prima te sturen was) en een extra set leidsel aan het bit die ik dan vast hield. Inmiddels stuurt hij ( 7 jaar) gewoon zelf op het bit en heeft pony maar 1 set leidsels. Uiteraard zit ik wel naast zoon op de bok en heb ik pinkriem vast. (en de zweep, want dat lukt ook nog niet goed)