[AR] Gebroken rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannuh

Gebroken rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:12

Hey Bokkers!

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand van jullie mijn vraag kan beantwoorden.

Ik ben van plan om te gaan leren mennen. Ik rijd nu op een paard, maar ik wil er graag achter gaan rijden, het liefste eenspan met een Sulky. Ik woon in Noord-Limburg, dus mijn eerste vraag aan jullie is: kennen jullie iemand in de omgeving, des noods iets verder rijden, die mij kan leren mennen?
Misschien kan ik beter 'ons' zeggen, want het plan is om dit samen met mijn moeder te gaan doen. Die heeft ook een aantal jaar gereden, tot ze 10 jaar geleden van een stijgerend paard af viel en haar rug brak. Nu mag ze (begrijpelijk) van mijn vader niet meer óp een paard gaan zitten. Daarbij komt, erop zitten is het probleem niet, maar de pijn van het (sorry voor mijn voorkeuze) gedreun doet teveel pijn omdat ze ook nog eens 2 hernia's heeft. Mijn vraag luidt dan ook: Is mennen een oplossing voor iemand die een gebroken rug heeft gehad en daardoor niet meer gewoon op een paard kan rijden?

Alvast bedankt :j

Ibbel

Re: Gebroken rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:20

Heb je enig idee hoe stevig je op de bok van een menwagen door elkaar geschud kunt worden? :D
Ik zou eerst eens kijken of je een proefrit bij iemand kunt maken.
Er bestaan wel luchtgeveerde wagens, maar het is écht een gehobbel hoor. Ook met luchtveren, en zeker met de gebruikelijkere bladvering. En zeker als je het bos in gaat.
Op de vlakke asfaltweg zal het wel meevallen, maar daar is niet zóveel lol aan, vind ik tenminste.

Is een töltende IJslander geen idee? OK, dat is dan wel op een paard zitten, maar wel comfortabeler dan achter een paard. En van een bok kun je ook afstuiteren. Sneller dan van een paard, kan ik je uit ervaring zeggen :D

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:25

Ik vind het zeker uitmaken voor je rug! Te paard heb ik wél pijn, te wagen een stuk minder. Maar een proefrit is zeker een goed idee. Bij mij zijn jullie welkom eens mee te rijden hoor!

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:32

lianne74 schreef:
Ik vind het zeker uitmaken voor je rug! Te paard heb ik wél pijn, te wagen een stuk minder. Maar een proefrit is zeker een goed idee. Bij mij zijn jullie welkom eens mee te rijden hoor!

Dat is inderdaad een goed idee. Ik zou het heel graag eens ervaren en proberen of het wat voor mij is! Woon je een beetje in de buurt van Noord-Limburg?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:33

Ja, in een wagen kan je soms erger door elkaar geschud worden als te paard :j Maar ik denk wel dat het een optie is. Gewoon de rustige paadjes nemen :+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:34

Jannuh schreef:
lianne74 schreef:

Dat is inderdaad een goed idee. Ik zou het heel graag eens ervaren en proberen of het wat voor mij is! Woon je een beetje in de buurt van Noord-Limburg?

Noord-Brabant? := Ik zou zeggen kom maar langs hoor _O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:47

Ik woon te ver weg, maar we hebben een luchtgeveerde wagen met daarop een geveerd bokkussen: daar voel je echt weinig tot geen hobbels op. Maar misschien zijn er mensen in de buurt, die zo'n wagen hebben om eens uit te proberen hoe dat voor jou werkt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:02

Ibbel schreef:
Is een töltende IJslander geen idee?

Ik heb een hernia overgehouden aan een IJslander. Vast iets geks gedaan, maar mij maken ze niet meer wijs dat die zo comfortabel zitten :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:52

Mijn rug is ook gebroken geweest en ik heb ook minder last op de wagen dan op het paard. Kar is goed geveerd, bokkussen ook en als we echt gaan crossen dan doe ik een niergordel om voor motorrijders in combinatie met een bontje in m'n stoel. Decadent maar wel fijn voor de rug :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:43

Een sulky/tweewieler zou ik persoonlijk niet kiezen.
Ik heb zelf een versleten rug en ben hierdoor moeten stoppen met paardrijden omdat er, zoals bij jouw moeder, steeds hernia's vormen. Ik heb een marathonwagen gekocht en ik men nu met mijn pony. Soms doet het nog wel wat pijn aan mijn rug, maar ik moet toegeven dat ik niet de beste wagen heb. Prijs/kwaliteit is het een super wagentje en ik ben er ook heel tevreden van, maar als ik over een paar jaar geld genoeg heb, wil ik toch een paar duizend euro's meer uitgeven aan een beter geveerde wagen.

Een sulky/tweewieler is nog erger wat schokken betreft (hoor ik van anderen, zelf geen ervaring mee), dus ik zou voor een goed geveerde vierwieler gaan. Zeker voor iemand met een slechte rug is het erg belangrijk om een goed geveerde wagen te kopen. (bokkussen moet ook goed veren)

Maar om op je vragen te antwoorden:
- Ik ben van België (Genk), dus ik ken niemand in jouw omgeving die je kan leren mennen :D
- Ja, mennen is in mijn opzicht een ideale oplossing voor iemand die een gebroken rug heeft gehad en niet meer kan paardrijden, op voorwaarde dat je goed materiaal gebruikt, dus een wagen met een degelijke vering.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:34

Mennen lijkt mij wel mogelijk, let op de wagen (geveerd) en daarbij als je op het asfalt blijft moet het zeker lukken lijkt mij.