[AR] aanschaf menpony - tips en tricks

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

aanschaf menpony - tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:56

Het is bijna zover: na twee jaar als groom te hebben doorgebracht ( op recreatieve ritjes), alsook enkele menlessen gevolgd te hebben kan ik eindelijk zelf aan de slag gaan.

Ik ga dus op zoek naar een menpony, voornamelijk voor recreatieve ritjes te maken. Een pony die betrouwbaar is ( voor zover dat kan met paarden) omdat er ook wel eens kinderen mee op de koets zullen gaan.

Maar waar kan ik allemaal op letten tijdens mijn zoektocht? Wat mag ik niet uit het oog verliezen?
Ik weet dat het iets heel persoonlijk is, maar misschien zijn er toch mensen die handige tips kunnen meegeven.

Ik zoek een beleerde pony, omdat ik zelf geen ervaring heb met het beleren.

Hopelijk komen hier enkele nuttige dingen naar voor waarop ik eventueel zou kunnen letten.

alvast bedankt.

lianne74

Re: aanschaf menpony - tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:08

Zet voor jezelf heel goed op een rijtje wat je wilt; welke maat pony zoek je? Wil je een warmbloed of een koudbloed? Komt de pony op stal te staan of 24/7 in de wei? voorkeur voor geslacht? Wat moet de pony kunnen? Wil je enkel recreatieve ritjes maken of ook eventueel de sport in? Welke leeftijd zoek je? Moet de pony heel veel uitstraling hebben of is 'minder mooi' heel braaf belangrijker?
Maak voor jezelf een 'eisen' lijstje en ga daarmee in je achterhoofd zoeken. De ideale pony bestaat wellicht niet; maar als je goed weet wat je wilt zoekt het een stuk makkelijker!!

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:33

Hoi,

Eigenlijk had ik op al die vragen al een antwoord voor mezelf bedacht voor ik dit postte. Dus eigenlijk ben ik al goed bezig. *D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:38

Ja, maar het is wel handig voor ons om dat ook te weten om goed je vragen te beantwoorden.

En verder, het is eigenlijk niet anders dan met de gewone aanschaf van een paard. Is het paard gezond. In hoeverre is de leeftijd van belang ook? Je kan van een jong beestje namelijk niet dezelfde hoeveelheid van betrouwbaarheid verwachten als die van een ouder paard. Tja, ik zelf vind niet dat er een probleem is met het kopen van een wat ouder paard. Ik bedoel bijv. een shetlander van rond de 20 kan misschien nog makkelijk 10 jaar mee en is waarschijnlijk onwijs betrouwbaar. Maar uiteraard kijk je natuurlijk wel naar de gezondheid van het beestje. Zelf zou ik kijken naar ik noem maar wat, heeft het beestje vroeger misschien ook veel springwedstrijden gedaan? Dan kan deze wellicht een wat slechte rug ook hebben.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 10-06-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 14:42

Ok, eventjes op een rijtje zetten:

Ik zoek naar een D-pony.
Koud - of warmbloed maakt niet veel uit.
24/7 op de wei.
Geslacht ook niet belangrijk, hoewel een merrie een lichte voorkeur heeft. Maar een ruin, ook prima hoor.
Enkel recreatieve ritjes, ik heb geen wedstrijdambitie.
Leeftijd: Graag tussen de 6 en de 12 jaar.
Minder mooi is belangrijk, omdat ik dus met kinderen ga mennen moet het vooral een braaf, betrouwbaar beestje zijn.

Maartje1990

Re: aanschaf menpony - tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:44

Hmm, tja, haflingers zijn over het algeheel best vrij braaf (maar kunnen ook qua maat dus iets groter zijn, zeker tegenwoordig, maar weet niet of dat een probleem is) die vind je ook al veel beleerd. Dus dat zou wellicht een geschikt ras zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:56

Temperament dat bij de menner past, is ook belangrijk.
De ene menner heeft graag een vlugge pony, terwijl een andere menner liever een wat flegmatieke pony heeft. Beiden kunnen braaf zijn, maar het karakter moet je liggen.
Sowieso is voor het enkelspan belangrijk dat je een dappere pony hebt, die vooruit denkt en niet snel onder de indruk.

Naast algemene gezondheid is het ook belangrijk dat de pony 4 gezonde hoeven heeft, die gewend zijn om veel op harde grond te werken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:38

Ik zou op zoek gaan naar een goed betuigde pony die niet heel hoog in het bloed staat, of in ieder geval rust in z'n lijf heeft, niet van alles schrikt of van onverwachte dingen in paniek raakt.

Bij het gaan kijken zou ik goed opletten hoe de pony overal op reageert, bij alle handelingen met optuigen en inspannen, bij het aanzetten en tijdens het rijden.
Daarbij ook in het verkeer gaan rijden en op verschillende plaatsen stil gaan staan.
Als je kinderen met de pony om wil laten gaan zou ik die ook meenemen als je gaat kijken (of in ieder geval een 2e keer) zodat je kunt kijken hoe de pony op kinderen reageert.

Verder moet de pony fijn in de hand zijn voor jou als menner.
Niet gaan hangen of trekken, maar ook niet in paniek raken als je in je onervarenheid een keer een verkeerde hulp geeft met je hand of zweep.