[AR] 15 km mennen.. aankunnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

15 km mennen.. aankunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 07:26

Ik heb even een "raar" vraagje.

Mijn shet Woezel van 1m07 moet binnenkort verhuizen naar een ander gemeente zo'n 15km van mijn huidige woonplaats. (exact 14.3km)
Ik was aan het overwegen om hem er naatoe te mennen. Via de fietspaden dan wel.

Woezel staat nu ongeveer 1.5 maand voor de kar en we gaan alle dagen 30-40 minuten mennen waarvan de laatste 2 weken ook door het bos met bergjes enzv en galopjes tussen.

Als we naar huis gaan heeft hij vaak wel nog energie genoeg om door de wei te crossen als hij zijn voer krijgt (na het mennen).

Hij staat voor een redelijk lichte tweewieler (geen sulky).

Ik weet niet goed hoe ik het moet inschatten of hij dat aankan?

Het plan is om hem in stap en af en toe een drafje naar daar te verhuizen, als zijnde een "dag uitstapje"...

maar ik wil hem natuurlijk niet overdoen.
Laatst bijgewerkt door Aslanovitch op 05-06-13 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: 15 km mennen.. aankunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:27

Qua conditie kan het denk ik wel, zeker als je het rustig aandoet.
Ik weet alleen niet in hoeverre hij het gewend is om over het asfalt te lopen?

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:28

ik denk dat opzich wel kan hoor! als je maar zo nu en dan een pauze hebt

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 07:29

Het eerste maand voor de koets kent hij alleen maar asfalt omdat ik hem het zo licht mogelijk wou maken, en nu sinds kort pas de bos in maar er zit altijd een in en uit rij gehalte aan asfalt in.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:31

Hhhm oké.
Ik zou eens een route van 7 kilometer plannen met google maps of www.afstandmeten.nl en dan kijken hoe de hoeven eruit zien, mischien kan je smid je advies geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:58

Ik zou me om de hoeven niet zo druk maken.
Hoe oud is de pony? Met een 3-jarige die net 1,5 maand voor de kar staat zou ik het echt niet doen. Daar zou ik trouwens ook niet dagelijks 30-40 minuten mee mennen :)

Hou even in de gaten dat 15 km 3 uur stappen is. En je zult er met af en toe een drafje niet al te veel tijd van af kunnen snoepen, want je moet misschien ook weer af en toe wachten met wegen oversteken etc., dus je mag best op 2,5 uur rekenen. Ik vind dat nogal een verschil met ritjes van 30-40 minuten tot nu toe...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:05

14 km doe ik met mijn pony ong 1,5 uur over en dan draven we voornamelijk met af en toe stappen en galopperen
Maar mijn pony staat dan ook wel wat langer voor de wagen en is 6 jaar.

Weet niet of je al 1,5 maanden elke dag mend, maar dat lijkt me wel beetje veel, hij gebruikt spieren die hij hiervoor niet gebruikte, af en toe paar dagen rust, zodat de spieren kunnen herstellen, kan geen kwaad :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:01

Ibbel schreef:
Ik zou me om de hoeven niet zo druk maken.
Hoe oud is de pony? Met een 3-jarige die net 1,5 maand voor de kar staat zou ik het echt niet doen. Daar zou ik trouwens ook niet dagelijks 30-40 minuten mee mennen :)

Hou even in de gaten dat 15 km 3 uur stappen is. En je zult er met af en toe een drafje niet al te veel tijd van af kunnen snoepen, want je moet misschien ook weer af en toe wachten met wegen oversteken etc., dus je mag best op 2,5 uur rekenen. Ik vind dat nogal een verschil met ritjes van 30-40 minuten tot nu toe...

Ben het met Ibbel eens: dagelijks nu al zoveel mennen zou ik zelf ook niet doen. De paarden bij ons op het werk worden zelfs "maar" 3 keer per week ingezet en die hebben langer ervaring c.q. zijn ouder/uitgegroeid. Om dan ineens zo'n afstand te gaan doen... Kun je niet bij iemand een trailer lenen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:12

Ik vind het een behoorlijke last als je nu alle dagen zolang ment. Mijn pony's worden momenteel 3 a 4 keer in de week gereden, zij lopen volop in de sport. Ik rijd 2 x langer, tussen een uur en 1,5 uur en 2 keer maar 20 minuten.

Als je nog niet langer dan een uur hebt gereden is 3 uur wel erg veel voor een pony die nog maar zo kort voor de wagen staan. Hij zal veel nieuwe dingen zien, nieuwe omgeving waar hij komt te staan. Erg veel indrukken in zo'n korte tijd.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 18:31

sorry dan heb ik toch iets fout getypt, ik men +- 3x per week, maar ik doe wel alle dagen iets met hem, (dat moest het zijn)

soms mennen we wel vaker maar dat is dan "rond het huis" snap je

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:03

Hoe oud is je pony? Dat maakt wel uit. Maar toch zou ik het je dier niet aandoen, is een behoorlijke rit voor een pony die nog maar net voor de wagen staat. Je wilt toch niet het risico lopen dat je hem overvraagt of dat hij straks het mennen niet meer leuk vindt.

Hopelijk kun je een andere oplossing vinden om hem te verhuizen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:05

Ja hoor, dat kan hij makkelijk.
Wanneer ik een pony beleer dan loopt hij de eerste weken ook een keer of 4-5 per week. Na een maand kun je rustig eens een rit maken van 15 km.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:06

Volgensmij moet dat best wel lukken. Anders vast een keertje oefenen en in de buurtje een parcours van 10/15 km uitstippelen ;)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:43

Hoi, hoi...

Op zich is 15 kilometer niet eens zo heel veel... klinkt meer dan het is.
Als je met een groot paard rustig een uurtje draaft kan je al 15 km. in een uur doen.
Een goed getrainde shet, in een rustig tempo met voldoende pauze kan met plezier zelfs nog
meer lopen.

Wij hebben vorig jaar bij o.a. de Tubergse ruiterdagen bijna het dubbele gedaan op 1 dag.
Met een paar veterinaire controles. En ook boven mijn verwachting hele mooi lage hartwaarden.
en de volgende dag weer zo een rit er achteraan. In Grollo word dit weekend speciaal voor alleen shetlanders
een rit georganiseerd van 20 km ( http://www.hetpaardendal-grolloo.nl/agenda.html )
Waar je echt wel rekening mee moet houden is het weer. Als het bv. heel erg warm weer is, is dat voor een shetlander wel
zwaarder. Dus meer water en pauze... en schaduw paden opzoeken als dat kan. Maar over fiet paden heb je een betrekkelijke lichte rolweerstand.
Maar je schreef dat je Woezel nu anderhalve maand (?) voor de kar had lopen. Dus als je shet heel jong is zou ik er toch voor kiezen om bij warm weer te verhuizen met de trailer..... Maar 15 km. met een getrainde grote shet mennen ..... dat moet prima kunnen.

Veel plezier op je nieuwe plek /3

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 07:12

Ik heb vervoer om hem te verhuizen. Maar ik dacht dat ik het misschien zo ook kon doen dan hadden we er beiden misschien nog iets aan? Gisteren hebben we ook gemend dat betekend dat we drie dagen achter elkaar gemend hebben, maar de dinsdag was dat een rit van 20 minuten, de woensdag was het vrij zwaar en zijn we echt door het bos uit gegaan en gisteren heel even door het bos en zo door naar de weg terug waar 50% bergaf was ...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:38

Dat vind ik zelf overvragen. De jonge, onontwikkelde spieren en gewrichten moeten tijd krijgen om te herstellen na een dag werken. Dat is het gevaar van een brave pony: men wil meteen meer... Op (de lange) termijn komen daar alleen maar (lichamelijke) problemen van en mogelijk zelfs verzet. 50% Bergafwaarts is al helemaal een belasting voor de gewrichten (rem je wel bij????). Ik wil je niet aanvallen, maar wat je schrijft vind ik niet goed klinken. Gun het beestje de tijd om uit te groeien en laat hem 2 tot hooguit 3 keer per week zo'n 20 minuten tot 30 minuten voor het karretje stappen en een stukje draven op gelijke, verharde weg of 20 minuten op zand (bak, bos, maakt niet uit). Voor de pezen en gewrichten is een zachte ondergrond het beste. Over een half jaar kun je de tijd wat gaan uitrekken met 10 minuten. Op andere dagen kun je hem lekker poetsen of met hem spelen en hem verder zijn gang laten gaan. Als je in ieder geval na een dagje mennen maar een dagje "rust" inbouwt. Naast dat het lichamelijk beter is voor je pony om niet te overvragen, hou je het ook leuk voor het diertje. Niets saaier dan elke dag hetzelfde moeten doen. ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:47

Shenavallie schreef:
Dat vind ik zelf overvragen. De jonge, onontwikkelde spieren en gewrichten moeten tijd krijgen om te herstellen na een dag werken. Dat is het gevaar van een brave pony: men wil meteen meer... Op (de lange) termijn komen daar alleen maar (lichamelijke) problemen van en mogelijk zelfs verzet. 50% Bergafwaarts is al helemaal een belasting voor de gewrichten (rem je wel bij????). Ik wil je niet aanvallen, maar wat je schrijft vind ik niet goed klinken. Gun het beestje de tijd om uit te groeien en laat hem 2 tot hooguit 3 keer per week zo'n 20 minuten tot 30 minuten voor het karretje stappen en een stukje draven op gelijke, verharde weg of 20 minuten op zand (bak, bos, maakt niet uit). Voor de pezen en gewrichten is een zachte ondergrond het beste. Over een half jaar kun je de tijd wat gaan uitrekken met 10 minuten. Op andere dagen kun je hem lekker poetsen of met hem spelen en hem verder zijn gang laten gaan. Als je in ieder geval na een dagje mennen maar een dagje "rust" inbouwt. Naast dat het lichamelijk beter is voor je pony om niet te overvragen, hou je het ook leuk voor het diertje. Niets saaier dan elke dag hetzelfde moeten doen. ;)

Helemaal mee eens. Ik snap echt niet dat heel veel mensen zeggen dat het makkelijk moet kunnen. Het is een zeer onervaren pony, die moet je zoiets niet willen aandoen. Drie dagen achter elkaar mennen met onervaren pony vind ik ook niet zo verstandig. Beter is om het om de dag te doen. Weet nog steeds niet hoe oud de pony is, die vraag wordt niet beantwoord.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:41

............Quote............

Maar je schreef dat je Woezel nu anderhalve maand (?) voor de kar had lopen. Dus als je shet heel jong is zou ik er toch voor kiezen om bij warm weer te verhuizen met de trailer..... Maar 15 km. met een getrainde grote shet mennen ..... dat moet prima kunnen.

........................

Ik zou je toch willen adviseren. Zoals je ook vroeg in je vraagstelling van dit topic. Om te kijken naar de leeftijd en ervaring van je pony.
Het zou toch zonde zijn voor jullie allebei, als het geen plezierige ervaring word voor beiden.
Je kan vast ook vanaf je nieuwe plek je ritten uitbreiden, hoe oud is je pony ?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:08

Ben ik dan zo naief dat ik er niet niet meteen van uitga dat het beestje op z'n 3e al beleerd is? :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:13

Ook al is hij ouder, het blijft een onervaren menpaard/pony.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:41

Dat is zeker waar ja. :j

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:13

Hoi Shetter,

Ik heb even in je profiel gekeken... en ik zag dat je ook een contact advertentie voor Woezel had geplaatst.
En ik las daar echt in terug dat het je liefste is. En dat je hartstikke zuinig op hem bent... Maar ja dat wisten we al
anders had je deze vraag niet gepost.

In ieder geval stond daar wat meer informatie over jou prachtige Woezel... Als de foto die je erbij plaatste Woezel is kan ik niet anders zeggen dan wat een plaatje.... Maar goed ik zag ook dat je erbij vertelde dat hij 3 is.
Dus in dat geval zou toch willen schrijven... joh wacht nog een tijdje met 15 km... en verhuis gewoon lekker met de trailer. En ga vanuit je nieuwe stek lekkere tochtjes maken om hem sterker te maken en verder te beleren....
Want zoals je al schreef in je vraag, wat kan nou eigenlijk wel en wat kan nou eigenlijk niet.... Dus je had je dat zelf ook al bedacht.
Dus ik hoop dat je wat hebt aan alle reacties, erg mooie pony en ik hoop dat jullie de komende tijd veel plezier zullen hebben.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:15

Ik denk dat elk 3-jarig paard het prima kan volhouden om 3 uur te stappen, dus ik snap eigenlijk het hele probleem niet. Waarom zou dat overvragen zijn? In de natuur loopt een paard wel 6 à 10 uur per dag! En op de weide maken ze ook heel wat km's hoor ;). Kijk je moet natuurlijk niet de hele weg gaan draven, maar volgens mij was je dat ook niet van plan :P.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:24

Het gaat niet alleen om t fysieke maar ook het mentale 44Myrthe44

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:28

Shetter schreef:
Ik heb vervoer om hem te verhuizen. Maar ik dacht dat ik het misschien zo ook kon doen dan hadden we er beiden misschien nog iets aan? Gisteren hebben we ook gemend dat betekend dat we drie dagen achter elkaar gemend hebben, maar de dinsdag was dat een rit van 20 minuten, de woensdag was het vrij zwaar en zijn we echt door het bos uit gegaan en gisteren heel even door het bos en zo door naar de weg terug waar 50% bergaf was ...

Het positieve is dat die moe aankomt op de nieuwe stal en daardoor (denk ik) een stuk rustiger zal zijn, paard is fysiek en mentaal moe, te moe om zich druk te maken in zijn box.
Dag erna lekker over het erf (aan de hand) stappen, meer niet, rust gunnen en niet te veel laten zien.