[AR] Klusvragen: Beleerwagen opknappen voor zoon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Klusvragen: Beleerwagen opknappen voor zoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:17

Beste mede-Bokkers...
Ik hoop dat hier wat klusbokkers zitten :) en dat jullie mij kunnen helpen.

Wij hebben een beleerwagen via het bekende internet op de kop weten te tikken. Zodat we deze zomer paardlief ervoor kunnen gaan zetten. Speciaal voor zoon (11).
Nu dat ding ziet er niet uit: deels bruin, deels groen en deels ongeverfd. Het lamoen is uiteraard van ijzer en groen. Het bakkie (een tweewieler) is van hout met wat metalen/ijzeren onderdelen. En het bokkussen is afneembaar. Die bleek vandaag dus hartstikke met de schimmel te zitten, dus heb alles (groene bekleding was al kapot en de binnenkant: vies vuil stinkend schuimrubber spul) van de plank gesloopt.

Mijn plan is om komend weekend als verrassing ermee aan de slag te gaan en hem op te knappen. Zoon is dan op kamp :0 Ik heb al met hem voorgesproken wat hij zou willen voor als we deze zomer er tijd voor hebben. Het wordt:

Alle metalen onderdelen rood, liefst hoogglans
Alle houten onderdelen zwart, liefst hoogglans
De losse plank willen we als rugleuning monteren (er zit nu alleen een balkje als rugleuning) en dan willen we er 2 kussens op doen als bekleding
Dit willen we met klittenband doen om makkelijk te kunnen verwijderen (want wagen staat afgedekt buiten)
Kussens hebben we al gekocht (voor tuinstoelen in rood met zilverenprint :) )

Verder ben ik van plan op basis van het patroon van het kussen een "wapen" te ontwerpen voor op de zijkant en evt voorkant van de wagen met een S (van Stefan) en een J (van Jippe) erin verwerkt. En als het lukt de wieldoppen in rood met zwarte punten erop :)

Goed de vragen aan mijn medeklussende bokkers zijn:

* Ik ben van plan Rode Hamerite te kopen voor het ijzer, de hoogglans versie: is deze inderdaad goed rood?
* geeft dit niet af op de leren lichtogen van het tuig?
* Wat kun je het beste voor het hout gebruiken? Wil eigenlijk spul wat in 1 keer dekt, voor buiten uiteraard. Kan ik het dan beitsen (deels geverfd en deels ongeverfd hout) of kan ik er Hamerite zwart voor kopen?

Verder nog iemand tips? Of ideeen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:21

TAO --> AR

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:53

:? Het gaat niet om het aangespannen rijden zelf maar om de opknapklus?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:13

In het verleden zijn er meer topics geopend over wagens opknappen. Je kunt alvast even kijken op Gem @ [AR] FAQ voor AR, LEES DIT EERST! of er bruikbare info tussen staat.
Verder staan er momenteel op AR - ITP ook diverse opknap-projecten waar je je licht op kunt doen :)

xSCWx

Re: Klusvragen: Beleerwagen opknappen voor zoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:27

Ik kan alleen meepraten over de Hammerite... Deze geeft wel af aan je tuig en zelfs aan mijn pony. Máár, ik had het ijzer kaal geschuurd en toen Hammerite er over. Er moest dus blijkbaar nog een primer? ofzo tussen. Hammerite moet je direct op de roest smeren. Op glad ijzer blijft het niet goed zitten. En het gaf rood af op de vacht van mijn pony (zweet), als het lamoen langs de buik ging.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:30

Ik heb mijn vorige 4wieler opgeknapt. Ik heb hiervoor bij een verwinkel industielak gehaald (?) zo noemden ze het daar. Ik heb de bussen hier niet meer staan, die zijn met de kar mee naar de nieuwe eigenaar, dus zou het merk zo niet meer weten.. De bus was blauw met geel. Was wel dure verf..

Eerst de wagen in de grondverf gezet, en toen die lak erover. Die verf heeft nooit afgegeven op mijn paard/tuig, en was op kleur te mengen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:39

Ik vrees dat je meer tijd nodig gaat hebben dan een weekend :o Alleen al het schuren, dan de grond laag erop zetten (moet soms ook 2x) en dan waarschijnlijk 2 laklagen..... En dan moet het ook nog drogen tussen door :Y)

Zorg iig voor kwaliteit verf dat geschikt is voor dit soort klussen (wijzonol, sikkens), en geen bouwmarkt verf. Kost iets meer maar daar heb je ook langer plezier van :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:36

Ik ga niets schuren etc. Heb inmiddels overleg gehad met handige buurman. Lamoen is perfect overschilderbaar met hammerite, gewoon over de oude laag en roest heen. Hout is zo goed als onbewerkt en daar kan direct zwarte buitenbeits op, misschien 2 lagen. Kar heeft een habbekrats gekost, hoeft niet in een weekend af te zijn, maar al een eind op weg is al leuk. En gezien de prijs (50 euro) en het gebruik wil ik hem puur voor t oog opknappen ipv vol restaureren. Hoeft geen wedstrijdwagen te worden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:03

Voor het oog opknappen is leuk, maar dan mis je een paar kritieke punten zoals het onderstel. Zorg ergoor dat de wielen goed zijn, goed vastzitten en dat het ijzer sterk is zodat niet bij de 1e de beste kuil je wagen doorbreekt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:48

Dat is allemaal nagekeken bij de aanschaf :) onderstel, wielen, alles is goed.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:51

Wat je wel krijgt is dat de Hammerite er af slijt op de plekken waar je tuig zit (lichtogen, broek). Daar krijg je dus vrij snel weer roestplekken.

Dat het afgaf op mijn tuig of pony heb ik nog nooit gehad. Succes met je klus!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:04

Zilfstar schreef:
Dat is allemaal nagekeken bij de aanschaf :) onderstel, wielen, alles is goed.

Dat is uiteraard het belangrijkste :) veel plezier met opknappen dan :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:24

Meganyr schreef:
Wat je wel krijgt is dat de Hammerite er af slijt op de plekken waar je tuig zit (lichtogen, broek). Daar krijg je dus vrij snel weer roestplekken.

Dat het afgaf op mijn tuig of pony heb ik nog nooit gehad. Succes met je klus!

Dan zou ik op deze plekken tape gebruiken. Van dat tennisracket tape. geeft ook niet af.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:34

Ben vandaag begonnen na een flinke schoonmaakbeurt. dus eerst alle zand eruit, alles afgesopt en goed in de zon laten drogen.
Vandaag begonnen met de binnenkant van het hout zwart te beitsen

de wagen vooraf:

Afbeelding

Achterkant

Afbeelding

Binnenkant deels gebeitst. Ik ga 2 lagen doen sowieso op de onbewerkte delen, maar het knapt al op :)

Afbeelding