[AR] eisen aan nieuwe marathonwagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

eisen aan nieuwe marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 22:47

Stel ik wil een nieuwe marathonwagen kopen.
Wat zouden jullie wensen/eisen zijn waar deze aan zou moeten voldoen? Ik rijd/ben sinds vandaag klasse 3.

Ik rijd nu met een recreatiemarathon wagen, maar ik heb begrepen dat een echte marathonwagen toch best veel verschil zou maken in de hindernissen.
Een paar dingen die ik zelf heb bedacht:
- onafhankelijke bomen
- luchtvering
- in hoogte verstelbare stoel (als dat uberhaupt kan, maar mijn ene paard is nogal hoog en ik wil wel graag over zijn overbouwde billen kunnen kijken ;) )
- schuine wielen (weet niet of dat nodig is, wat voordeel is, maar zie er veel mee rijden, dus zal wel beter zijn?)

Wat kunnen jullie me nog aan- of juist afraden?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:51

Hey

wat ik op mijn wagen heb:

Schuine wielen (van achter) maar volgens mij hebben de meeste marathonwagens dit tegenwoordig wel)
luchtvering (heb nu wel bladvering gaat ook prima)
Onafhankelijke en telescopische lamoenstokken.
molenrem

Hoogte zou je even moeten bekijken maar het is idd wel lekker als je over je paard heen kan kijken ik
heb daar geen last van met pony's.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 22:56

Telescopische lamoenen heb ik nu ook, was helemaal vergeten dat dat niet standaard is hahaha.

Wat doet een molenrem ook al weer?

En is stuurvertraging handig?

Rembrand is 1.68, maar nogal overbouwd, dus mijn huidige wagen extra hoog laten maken (en daardoor ook breder ivm zwaartepunt/veiligheid, maar dat is natuurlijk weer nadelig in de hindernissen)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:04

met telescopisch bedoel ik dat ze kunnen in/uischuiven in de bochten.

Afbeelding
kan je goed zien het zwarte stuk aan de voorkant van het lamoen dat stuk schuift in/uit in de
bochten.

Molenrem kan je aanzetten zodat je kar niet uitbreekt in de bochten. Stuurvertraging
heeft voor zover ik weet geen voordelen voor enkelspan.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:32

er zijn zoveel keuzes met wat je wil.

stoel in het midden. onafhankelijke stokken. luchtbalgen als vering. geen spoorstokje maar een touwtje om de strengen aan vast te makken. massieve wielen of luchtbanden. km teller of niet. mollenrem.
remmen voor of achter. groom stoeltje. extra stukje tree plank

schuine wielen vindt ik geen toegevoegde waarde hebben.

ik zou wel gaan voor een kar met stoel in het midden. dit in verband met de balans in de marathon.
onze kar met massieve wielen
Afbeelding
zelfde kar maar dan met luchtbanden
Afbeelding

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:40

Eigenlijk heb ik op mijn marathon wagen bijna niks bijzonders zitten.

-achterrem
-bladveren
-uitschuifbare bomen

Hij doet het nu al super 7 jaar en kan bijna nergens aan kapot gaan de wagen rijd super en ik ben er erg tevreden over.
Ik heb een tijdje wel een marathon wagen gehad waar stuurvertraging en een molenrem en luchtvering en van alles opzat maar ik vond het maar niks zeker niet met enkelspan, stuurvertraging heb je al helemaal niet nodig en een molenrem eigenlijk ook niet en luchtvering moet je persoonlijk wel of niet van houden, ik rijd liever met bladvering zeker in de hindernissen. Wat ik je wel als advies wil geven als je een wat hogere wagen wilt is om echt te kijken dat daardoor je kar niet onstabiel gaat worden, wat je vaak ziet is dat er een heel hoog bokkussen op zit waardoor het zwaartepunt heel hoog komt te liggen waardoor je makkelijker omslaat.
En als ik je nog een tip mag geven, het is wss wel duurder maar probeer zo'n groot mogelijk deel van je kar RVS te laten maken, dit voor de levensduur en kwaliteit van je wagen.

persoonlijk vind ik dit een erg mooie wagen zeker voor een groter paard:

http://fhkool.nl/index.php?page=wedstri ... php&id=192

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:40

Ik zou inderdaad ook niet te hoog willen zitten, als je wat lager eenmaal gewend bent is dat ook prettig en je wagen is daardoor stabieler.

In heb geen inschuifbare bomen aan mijn lamoen, dat werd me afgeraden omdat er vuil tussen kan komen te zitten, maar goed, zelf verder geen ervaring mee...

Luchtbanden en grote wielen loopt lichter dan kleinere wielen en harde banden, ook iets om mee te nemen in je afweging...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 18:45

Maar het is erg vervelend als je niet vooruit kunt kijken en alleen maar billen ziet. Ik snap ook wel dat de wagen dan breder moet worden om stabiel te blijven. Maar te laag is echt geen pretje, weet ik uit ervaring.

Heb nu 25 inch wielen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:51

Nou tegen billen aankijken of ietsje lager zitten is natuurlijk nog wel een verschil :+ bij Rizanta bijv keek ik met de 23 inch wielen niet tegen de billen aan maar moest wel wat om haar heenkijken (voor mensen die haar niet kenden, was 1.75 met flinke nek). En dat vond ik dus totaal niet storend.
Hoog zitten en daardoor minder stabiliteit lijkt me stuk nadeliger.

Bokkussen naar midden kunnen verschuiven zou ik zeker doen.

Niet gehinderd door veel ervaring tussen de hindernissen maar onderhand wel veel geboscrossed etc :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:35

Ik zou in ieder geval het gewogen (dus niet opgegeven) gewicht van een vergelijkbaar (demo-)model van hetzelfde merk en type met dezelfde opties willen weten. De meeste wagens zijn in werkelijkheid een heel stuk zwaarder dan het opgegeven fabrieksgewicht.

marjoleinvb

Re: eisen aan nieuwe marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:23

hey leuke topic!
ik en mijn vriend hebben ongeveer 3 jaar samen intensief marathon wedstrijden gereden, zowel in/outdoor als outdoor. we hebben ook een redelijke klassering gehad in de regiocompetitie.
we zijn er inmiddels mee gestopt i.v.m. tijdgebrek waardoor de pony niet meer met topconditie in de hindernissen liep en hebben toen besloten om er mee te stoppen! wel zo eerlijk tegenover over je pony!
we rijden nog wel lekker recreatief met haar en met nog steeds hetzelfde tuig/marathon wagen als toen!

wij hebben een simpele marathon/recreatie wagen:
-bokzitting rechts
-vaste burry's
-380 graden draaiende molen.
- voor en achterrem individueel
- zelfde maat banden (is met echte marathon tegenwoordig standaard dat de voorbanden groter zijn)

het is één van de goedkopere marathon wagentjes maar na 5 jaar intensief gebruik nog steeds in goede staat (alles vraagt om goed onderhoud en daar begint het mee!)

ik zou een niet al te hoge zitting kiezen! dan komt je zwaartepunt ook hoger te liggen waardoor je groter kiepgevaar hebt. zelf zou ik wel voor een middenzitting gaan waardoor je recht achter je pony zit en zeker in de hindernissen een betere inschatting kunt maken!

ik hoop je weer een beetje verder geholpen te hebben!

groetjes

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:40

Iedereen tot zover bedankt voor de reacties.

Heb dan ook nog een vraag over het tuig. Ik heb nu een luxe marathontuig van Ideal. Gebruik het nu 9 jaar maar ziet er nog erg goed uit. Omdat je ook nog een ander type marathontuig hebt, vroeg ik me ineens af of ik ook nog een ander tuig nodig zou hebben.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:06

@ Tine als je tuig nog goed is zou ik geen ander tuig kopen.
Ik zou is bij rien treur gaan kijken voor een kar heeft tegenwoordig leuke wagens.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:51

je tuig hoef je niet te vervangen. Je hebt nog de zware marathon variant. Die is in alles veel
zwaarder. Mijn zusje heeft die gehad in cob en ik vind het een zwaar en log tuig.

Bok in het midden zou ik idd ook voor kiezen. De uitschuifbare bomen van nu zijn al een stuk beter.
Ik heb met die ik nu heb af en toe wel eens ruzie maar met die aan mijn nieuwe wagen zitten
zou dat over moeten zijn.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:45

mogelijk is dit wat voor je, en zij leveren veel maat werk af.
http://dladomu.ehost.pl/dfpk/index.php? ... 46&lang=pl
als je op het contact linkje klikt kun je hen rechtstreeks mailen (in het Engels) wil je meer weten stuur mij even een PB. ik ben voor nederland test rijder van deze wagenbouwer / fabriek

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:53

Bedankt voor de tip.
Voordat ik naar een wagenbouwer ga, wil ik eerst weten wat ik allemaal wel of niet op een andere wagen zou willen hebben, zodat ik ook beter prijzen kan vergelijken.