[AR] Onderhoud leren menhandschoenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Onderhoud leren menhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:25

Ik heb problemen met mijn handen: door een autoimmuunziekte heb ik een slechte doorbloeding in mijn vingers en groeien er kalkafzettingen in mijn vingertoppen waardoor ze dikker worden en wat van vorm veranderen.
De combinatie van kalkvorming en slechte doorbloeding zorgt zo nu en dan ook voor vervelende ontstekingen (die soms chirurgisch behandeld moeten worden) en afgezien van ontstekingen zijn mijn vingers sowieso altijd erg (tast)gevoelig.
Per ongeluk stoten is bepaald geen pretje!

En tja, ik men. Ik men graag. Maar met mijn handen is het best wel tobben soms.

Ik heb leren menhandschoenen van Ideal. Deze zaten in eerste instantie wel goed, maar nu ze wat ouder worden krijg ik er steeds meer last van.
Als ik ze even aan heb en ze dus warm worden, worden ze zacht en soepel. Maar bij het aantrekken zijn ze in eerste instantie best wel hard en stug.
Ik bijt op mijn tanden en trek ze toch aan, ook omdat ik weet dat het na een paar minuten beter wordt, maar fijn is anders.

Ik heb eigenlijk nooit iets gedaan aan onderhoud van die handschoenen of zo, omdat ik niet weet hoe dat dan zou moeten, dus misschien had dit hard en stug worden wel voorkomen kunnen worden.

Nu is mijn vraag aan jullie dus:
Hoe onderhouden jullie je leren menhandschoenen zodat ze mooi zacht en soepel blijven?
Of is dat hard/stug worden gewoon een feit bij oudere leren handschoenen en moet ik dus maar regelmatig nieuwe kopen.

lianne74

Re: Onderhoud leren menhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:28

ik lees even mee...heb ook van die 'harde' handschoenen. Vetten lijkt me geen optie; je blijft immers ook van je leidsels af met vet!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:30

Leer is leer. Dat behandel je dus precies hetzelfde als zadels en hoofdstellen, met leervet, zadelzeep en leercreme. Omdat handschoenen van fijn leer zijn gemaakt meestal, is leercreme een goed product.

Beetje leercreme in je handen nemen met je handschoenen aan, en dan "je handen wassen" met de leercreme om je handschoenen soepel te houden/maken werkt perfect. Als je nog nooit het leer hebt verzorgd moet je met je huidige handschoenen het misschien een paar keer herhalen tot ze ook koud weer lekker soepel zijn.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:31

Wat vervelend! Ik poets ze eens in de twee weken met gewone ledercréme, goed in borstelen, nachtje laten liggen en volgende ochtend uit borstelen, dus net zoals je doet met schoenen. Helpt bij mij wel goed!

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:42

hoi,

misschien beetje stom, maar wat ik vaak doe om te voorkomen dat ze zo stijf en hard zijn voordat ik ze aantrek is even onder mijn kleding op mijn blote warme huid leggen en even mee rondlopen.
Deed dat in het begin in de winter om te voorkomen dat mijn handen gelijk koud waren dan koude leren handschoenen, maar merk dat het bij leren handschoenen ook heel goed helpt om ze soepel te maken voor je ze aantrekt.
Weet niet of dat voor jou een optie is, maar is gemakkelijk een keer te proberen.
Ik doe ze dan onder mijn tshirt tussen de band van mijn rijbroek op mn buik naar mn heup leggen. zo voor ik aan het opzadelen of optuigen ben en tegen dat ik klaar ben zijn ze lekker opgewarmd en erg soepel :)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:48

Ibbel schreef:
Beetje leercreme in je handen nemen met je handschoenen aan, en dan "je handen wassen" met de leercreme om je handschoenen soepel te houden/maken werkt perfect. Als je nog nooit het leer hebt verzorgd moet je met je huidige handschoenen het misschien een paar keer herhalen tot ze ook koud weer lekker soepel zijn.

Klinkt als een hele goede tip... ga ik proberen. Bedankt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:50

Iemand noemt in dit topic het niet mogen vetten van je leidsels. Waarom zou dat niet mogen?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:51

leun schreef:
misschien beetje stom, maar wat ik vaak doe om te voorkomen dat ze zo stijf en hard zijn voordat ik ze aantrek is even onder mijn kleding op mijn blote warme huid leggen en even mee rondlopen.
Deed dat in het begin in de winter om te voorkomen dat mijn handen gelijk koud waren dan koude leren handschoenen, maar merk dat het bij leren handschoenen ook heel goed helpt om ze soepel te maken voor je ze aantrekt.
Weet niet of dat voor jou een optie is, maar is gemakkelijk een keer te proberen.
Ik doe ze dan onder mijn tshirt tussen de band van mijn rijbroek op mn buik naar mn heup leggen. zo voor ik aan het opzadelen of optuigen ben en tegen dat ik klaar ben zijn ze lekker opgewarmd en erg soepel :)

Niet stom... gewoon best wel goed gevonden. :) Want als ze warm worden, worden ze vanzelf soepeler.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:51

TurdusMerula schreef:
Iemand noemt in dit topic het niet mogen vetten van je leidsels. Waarom zou dat niet mogen?

Misschien omdat ze er glibberig van worden?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:56

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:22

kijk anders eens naar een ander soort van leer, persoonlijk ben ik erg te spreken over hertenleer voor handschoenen, die zijn echt soepel en zacht.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:36

Horka crocket leren handschoenen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:12

ik heb (al jaren) hertenleren handschoenen, maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan als TS.
Misschien moet ik ze toch ook beter onderhouden :+