[AR] Wat is zwaarder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMoniek

Wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 18:47

Hallo,

Ik heb een soort van discussie met mijn ouders.. Hun zeggen dat een vierwieler/recreatiewagen lichter is dan een tweewieler.. is dit waar?

Ik wil graag overstappen op tweewieler omdat ik de recreatiewagen totaal niet fijn vind.. maar dat mag niet omdat volgens hun een tweewieler zwaarder is.

Dus mijn vraag; is een tweewieler lichter of zwaarder?

xMoniek

Re: Wat is zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 18:48

Oh sorry! hij staat perongeluk bij AR ITP..

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:53

mij lijkt het logisch dat een vierwieler zwaarder is.. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:57

Qua dood gewicht is een vierwieler zwaarder. Maar een slecht uitgebalanceerde tweewieler kan een enorme belasting voor de rug geven en dus (te) zwaar zijn voor het paard.

In rulle zandgrond zullen de twee wielen van een tweewieler ook verder wegzakken (want daar komt dan per wiel de helft van jouw gewicht en dat van je groom op, ipv slechts een kwart bij een vierwieler). Kortom, het ligt er aan hoe goed uitgebalanceerd en op welk terrein je je tweewieler gebruikt...

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:05

Ibbel schreef:
Qua dood gewicht is een vierwieler zwaarder. Maar een slecht uitgebalanceerde tweewieler kan een enorme belasting voor de rug geven en dus (te) zwaar zijn voor het paard.

In rulle zandgrond zullen de twee wielen van een tweewieler ook verder wegzakken (want daar komt dan per wiel de helft van jouw gewicht en dat van je groom op, ipv slechts een kwart bij een vierwieler). Kortom, het ligt er aan hoe goed uitgebalanceerd en op welk terrein je je tweewieler gebruikt...

Ik wil de tweewieler vooral in een weiland gaan gebruiken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:19

Ibbel schreef:

Ga hier helemaal in mee.
Daarnaast zegt gewicht niet altijd alles; het gaat ook om de rolweerstand. Dus kijk ook naar het type wielen en banden. Van die 'kruiwagenwieltjes' of van die lompe velgen met autobanden trekken soms ook zwaarder, hebben meer rolweerstand.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:34

AR - ITP ----> AR

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:43

JoyCiej007 schreef:
Ibbel schreef:

Ga hier helemaal in mee.
Daarnaast zegt gewicht niet altijd alles; het gaat ook om de rolweerstand. Dus kijk ook naar het type wielen en banden. Van die 'kruiwagenwieltjes' of van die lompe velgen met autobanden trekken soms ook zwaarder, hebben meer rolweerstand.

Ik heb er dus kruiwagenwielen onder.. zou je dat kunnen vervangen door andere wielen of niet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:48

Dat moet ook allemaal passen qua wielmaat, bandenmaat, met de assen, met de lagers etc. en daarnaast brengt dat soms een hoop kosten met zich mee.
Wil je daar een serieus antwoord op hebben, dan kan je er beter een keer een goede wagenbouwer naar laten kijken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:01

Heb bij mijn pony een tweewieler en als ik door het mulle zand ga moet ze er echt heel fors aan trekken (krachttraining <<) ) veel meer dan wat je zou hebben met een vierwieler.

Over gras of straat is een tweewieler echt veel lichter. En over wat harder zand ook. Is mijn ervaring althans. Met een goed uitgebalanceerde tweewieler die op goede banden staat.

Die kruiwagen/autobanden zijn meestal niet zo fijn rollend, daar wordt een wagen echt zwaarder te trekken van.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:07

VanHuisUit schreef:
Heb bij mijn pony een tweewieler en als ik door het mulle zand ga moet ze er echt heel fors aan trekken (krachttraining <<) ) veel meer dan wat je zou hebben met een vierwieler.

Over gras of straat is een tweewieler echt veel lichter. En over wat harder zand ook. Is mijn ervaring althans. Met een goed uitgebalanceerde tweewieler die op goede banden staat.

Die kruiwagen/autobanden zijn meestal niet zo fijn rollend, daar wordt een wagen echt zwaarder te trekken van.

Ik haak even in op VHU :)

Mijn pony heeft het nu met mijn 2 wieler júist veel lichter dan met de 4wieler die ik had, ook door los zand. Maarja, die 4wieler was óók onwijs zwaar. :)
VHU heeft echter altijd heel fijne lichte marathon-stijl 4 wielers gehad, en ik had een zelfbouw recreatiewagen met een hoop hout.

In mijn profiel staan fotos van mijn pony met mijn 4 wieler, en met de sulky (en 1 foto met een high-tech lichte marathonwagen) ter illustratie.

marjoleinvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:28

ik sluit mij aan bij de reactie van Ibbe!

ook is een vierwieler veel stabieler en heb je wat meer controle over je paard omdat je hem zou kunnen corrigeren met eventueel een rem op je banden wat met een 2wieler niet kan omdat je dan altijd beide wielen blokkeert en door kunt slaan!

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:29

Hallo,
Ik men zelf ook met shetlanders en heb een heel mooi klein vierwielig (marathon)wagentje en een sulky, maar met buitenrijden in het bos pak ik altijd de sulky. Dit is duidelijk lichter trekken, in welke ondergrond dan ook. Dat de rolweerstand van vierwielen per wiel lager zou zijn lijkt misschien logisch gedacht, maar je hebt wel twee wielen meer die je door t mulle zand moet trekken, en een hoop extra kilo's erbij.
Voor shetlanders is echt het gewicht van het wagentje heel belangrijk. Vooral de vierwielers zijn vaak vele kilos zwaarder als dat de verkoper zegt.... Dus; gaan voor die sulky.
Is er niet iemand in de buurt bij jou met een sulky die je een keertje mag proberen??