Hoihoi iedereen. Ik heb even rondgeneusd op de zoekmachine of hier al iets over te vinden was maar zonder succes dus hoop dat het allemaal goed staat.
Ik heb een verzorgponytje waar ik eigenlijk nog maar 1x in de 3 maand hoogstens kwam dmv eigen paard en afstand etc, maar in de zomer wou ik weer 1x per week komen. Nu heeft Magic (de pony, nu 17 jaar) jaren geleden jarenlang voor de kar gelopen maar gestopt vanwege een ongeluk en daarna nooit meer opgepakt. Nu is vorig jaar artrose in de achterhand geconstateerd en heeft hij ook iets met zijn longen zodat er bijv niet iemand meer dan 40kg op mag rijden, haast elke maand geschoren moet worden zodat hij beter kan ademen door de vacht. De eigenaresse van Magic en ik dachten er aan om hem weer voor het karretje te beleren zodat wij allebei nog gewoon lekker met hem naar buiten kunnen. Nu dacht zei dat dat te zwaar voor hem is vanwege de achterhand artrose, maar iets van een sulky zou misschien nog kunnen. De artrose is best wel erg, zitten ook stukjes kraakbeen los. Dat kraakbeen is in zijn knieën. Wanneer je met hem gaat wandelen of beetje spelen (hij kan ook steigeren op commando) doet hij heel energiek en vrolijk mee en is er (vanuit mijn oog) eigenlijk niks te zien.
Nu is mijn vraag dus of we deze pony nog voor een sulky kunnen zetten? Dat er ook maar 1 pers op gaat zitten van max 60 kilo. Hoe je kunt merken dat hij het aankan etc.
Ik zou het navragen bij de dierenarts. Ik ken ook een paard dat voor de wagen stond, maar mag dat nu niet meer doen (op aanraden van de dierenarts) vanwege artrose in een van zijn voorbenen.
anoukyrsa
Geplaatst: 19-05-13 20:27
hm.. ik zou het niet aandurven, veel vestand heb ik er niet van, maar je kunt het alleen maar erger mee maken...
als je het toch persee wilt misschien aan dierenarst vragen ? die weet precies hoe erg het eraan toe is..
Stel je zel eens de vraag; zou jij met pijn in je lijf en een beperking in je longen (zwaar) werk willen doen, waarbij je merkt dat elke stap een pijnlijke ervaring zou kunnen zijn? is je antwoord nee? dan treedt het volgende in werking; als u niet wilt dat het u geschied doe het dan ook de ander niet.