[AR] bitloos? (be)leren mennen shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

bitloos? (be)leren mennen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 14:02

Mijn shetlander is inmiddels 3 jaar. Hij kan al netjes aan het halster naast de fiets en is ook wel meegeweest op buitenritten met mij en mijn paard waarbij hij los meeliep. Dus hij heeft al wel wat van de wereld gezien buiten de wei. Om hem wat meer te doen te geven in zijn leven dan alleen weidegang als gezelschapspony wil ik graag met hem gaan mennen. Nu is het zo dat ik zelf geen enkele menervaring heb. Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen. Wie heeft tips voor mij?

swartbeessie

Re: bitloos? (be)leren mennen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:04

Beetje makkelijke tip misschien, maar:
Zoek iemand in de buurt die die ervaring wél heeft.

Voor de koets beleren wordt vaak onderschat, en je wil - ook met een shet - dat het vanaf het begin gewoon goed zit. Let wel op dat je je shetje niet teveel belast in het begin.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:08

Het ligt denk ik ook een beetje aan het karakter van je shet.
Wij hadden een 3 jarige minishet ook voor een sulkytje staan, en de eerste keer liep ze alsof ze nooit anders had gedaan. :)
Wel zou ik indd iemand zoeken die ervaring heb om de eerste keren mee te gaan.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:09

Het kan makkelijk gaan, maar het zijn toch ook hulpen die het paardje moet leren kennen -
daarbij komt dat je kennis moet hebben van het tuig, denken aan veiligheid e.d.

Misschien een idee om een koetsiersbewijs te halen?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:10

Eens met swartbeessie, hoewel het wellicht wat moeilijker is iemand te vinden die ervaren is in het bitlos beleren. Mijn paard is professioneel beleerd (waarvoor veel dank Henk!) en daar heb ik als onervaren menner zó veel plezier van! Hij kent het mennen beter dan ik, als het ware, en ik heb veel van mijn paard kunnen leren. Hij raakt niet in de stress als ik te laat stuur, of een keer met de leidsels zit te klungelen. Heerlijk!

Vanwaar je voorkeur voor bitloos? Je begeeft je wel met een aanspanning in het verkeer, dus mijn voorkeur gaat toch wel uit naar mennen met bit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:24

Omdat hier al heel veel topics over zijn (zie FAQ), hier een slotje.