We staan nog aan de absolute basis, maar ik twijfel een beetje welk hoofdstel het meest geschikt is voor het mennen.
Ik heb voorheen, zowel met lange teugel, met leeg mennen en mennen met sleetje, als ohz uitsluitend met sidepull gewerkt omdat ik zelf het idee heb dat de hulpen dan duidelijker zijn.
Maar nu twijfel ik toch. Is met mennen de sidepull duidelijker dan de kruislingse?
Ik heb wel de libra geprobeerd (kruislings touwhoofdstel) puur om te kijken hoe het 'voelde' maar kon er niet echt aan wennen. Dat kan aan mijn eigen gevoel liggen, aan uitgerekend die uitvoering of toch aan het kruislings.
Ik heb zelf met touwtjes om mijn hoofd zitten klooien

Ik mis waarschijnlijk het vermogen om echt logisch te denken over de exacte werking van de hulp.

Kan iemand mij exact uitleggen waarom een bepaald soort hoofdstel (sidepull/kaakgekruisd/kingekruisd) de beste optie is? Ik vraag dus heldere onderbouwing in jip en janneke taal mbt de inwerking (het hoe en waarom)
Omdat we nog aan het begin van de training staan, wil ik graag daarin een goede definitieve keuze maken, opdat ik de pony daarin correct kan trainen. (ja, er gaat een gedegen training aan vooraf, voordat het daadwerkelijke inspannen in beeld komt)
Ik wil graag geen discussie over bit/bitloos. Dat is niet mijn vraag (lijkt me dat ik oud en ervaren genoeg ben om die beslissing zelf te nemen)
En voor de mensen die toch in de stress schieten bij het idee dat ik bitloos ga mennen... de bedoeling is zelfs te trainen puur op stemhulpen en straks te mennen op stemhulpen, en puur en alleen op stemhulpen.

Op dit moment buig ik mij echter dus over welk hoofdstel uiteindelijk mijn keuze zal zijn voor die ondersteuning.