[AR] Helaas Humphy toch niet voor de kar :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Helaas Humphy toch niet voor de kar :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:39

Na een heel rustig begin en een hele brave Humphy, is het een 2/3 weken terug toch mis gegaan voor de kar, volslagen in paniek. Mijn man zat achterop met de longeerlijn, kon zo snel niet van de kar afkomen en viel. Gelukkig alles nog goed afgelopen.

Besloten om voor de zekerheid eerst maar even een paardentandarts te bellen om problemen met zijn gebit uit te sluiten. Dit was een goede keus, want een voorste kies bleek los te zitten, tandarts gaf aan dat dit de paniek reactie kon hebben veroorzaakt. Ondertussen lekker aan het halster gelongeerd en de schermcommando's extra bevestigd ging super.

Toen weer lekker rustig aan begonnen, bitloos om de kies de tijd te geven, met lange lijnen en een palletje er achter. Dit ging eerst heel goed, maar ook nu uit het niets weer volledige paniek. Onderdeel van zijn hoofdstel breekt af en dus heb ik niets meer in te brengen, los door het land, door de stroomdraden, rakelings langs een ijzeren hek en toen gelukkig naast zijn ezel maatjes tot stilstand gekomen. Ook een gesp van het borststuk inmiddels afgebroken, dus rustig uitgespannen en aan de hand uitgestapt.

Na 2x in paniek te zijn geweest hebben we besloten om niet verder te gaan om Humphy voor de kar te zetten. Wij wonen aan een hele drukke doorgaande weg en willen dit risico niet lopen. Wat er allemaal nu al wel niet nog erger mis had kunnen gaan. Erg spijtig, maar het zal blijven bij jaloers naar jullie foto's kijken van de mooie shetlander combi's voor de kar.

Sarah_Elise

Re: Helaas Humphy toch niet voor de kar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:42

jammer voor je zeg...
wel een verstandig besluit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:46

Tja... sorry voor wat ik ga zeggen:
Waarom zijn jullie niet eerst gaan kijken of het diertje lichamelijk helemaal in orde was voor je werk van hem ging vragen??

Dan vraag 2: waarom laten jullie met veel verstand het niet is proberen als dit diertje weer helemaal in orde is?

Zo zonde van het diertje :n

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 13:15

smurffie schreef:
Tja... sorry voor wat ik ga zeggen:
Waarom zijn jullie niet eerst gaan kijken of het diertje lichamelijk helemaal in orde was voor je werk van hem ging vragen??

Dan vraag 2: waarom laten jullie met veel verstand het niet is proberen als dit diertje weer helemaal in orde is?

Zo zonde van het diertje :n

Snap vraag 2 niet :o

en wat is er in G..naam nu ineens zonde van het diertje :? Hij vind het niet leuk, dus we stoppen????

Ga jij voordat je wat dan ook gaat doen altijd eerst een tandarts laten kijken of er een kies los zit? Als je een jong paard gaat beleren en voor het eerst een bit in doet ga je toch ook niet eerst een tandarts laten komen om alles te controleren?

Tandarts gaf aan dat dit gekomen kan zijn door domweg op een steen te bijten of iets dergelijks. En de oorzaak van de eerst paniek kan de losse kies zijn geweest, dit weten we helemaal niet zeker, want de tandarts kwam pas ruim een week na het eerste voorval, kan dus zelfs stom toeval zijn geweest. Hij is vaker bij de tandarts geweest en toen was er nooit iets aan de hand en ik denk dat ik zelf verder wel kan beoordelen of hij "lichamelijk" in orde is. Hij is al 14 jaar oud, verder in omgang super braaf, naast de fiets geen enkel probleem, schikt nergens van etc. Maar buiten longeren om en wel eens een kind erop aan de longe nog nooit aan het werk geweest. Zeg het maar waarom hij nu in eens zo angstig is, geen idee. Maar het was de bedoeling dat hij en wij het leuk zouden vinden, als hij het niet leuk vind en er zelf bang van wordt houdt het op.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:17

ik laat mijn pony wel checken door een tandarts voordat er een bit in gaat hoor,
waarom laat je hem niet beleren door iemand met ervaring?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:31

vervelend allemaal.

Ik vraag me af wat voor tuig je hebt gebruikt, dat er diverse onderdelen van het tuig zomaar 'afbreken' en stuk gaan.......
Overigens zou ik nooit zomaar besluiten om dan maar 'even' bitloos te gaan slepen, je hebt vaak toch een stuk minder te vertellen en vind dat toch wel link als pony verder niet echt zonder bit is beleerd. Ook daar moet je het juiste materiaal voor hebben: een simpel stal- of touwhalster voldoet niet om bitloos te mennen. Had je er geen ervaren beleerder bij?

Helaas zie je dit soort ongelukken vaker met slepen......

Persoonlijk had ik na het 1e incident al besloten om zelf niet verder te gaan, maar er echt professionele hulp bij te halen met voldoende ervaring met het beleren van paarden (met trauma's) voor de wagen, ipv. het nogmaals zelf te proberen en daardoor nog meer kans op ongelukken te hebben.

Edit: denk dat het gaat om het tuig wat je nu te koop aan biedt?
laat ik het zo zeggen............. het verbaasd mij niets dat dat stuk is gegaan. Een tuigje met dergelijke (flut)kwaliteit met bijbehorende goedkope prijs kun je niet veel degelijkheid en stevigheid van verwachten. Het is juist bij het beleren des te belangrijker dat je toch wel goed, degelijk en veilig materiaal hebt. Dat hoeft niet meteen een gloedjenieuw (evt. Ideal) marathon tuig van 600 euro te zijn, maar tussen het door jou gebruikte tuig en een tuig van 600 euro zitten nog een hele hoop andere tuigen. Dit is echt het uiterste.........

Maargoed, dat is helaas achteraf praten. Dit zijn wel de dingen waarom er vaak vooraf al gewaarschuwd wordt. Want hoe leuk het ook is en kan zijn, er kunnen ook een hoop ongelukken gebeuren. En sommige ongelukken zijn wel degelijk zo veel mogelijk te voorkomen door ervaring, en gebruik van goed en degelijk materiaal.

Neemt niet weg dat dit idd een hele verstandige beslissing van jullie is, om er niet verder mee door te gaan. Hopelijk wordt deze informatie ook eerlijk doorgegeven, mocht de pony ooit verkocht worden. Want ook dat hoor je helaas vaker, dat dit niet wordt vermeld.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-05-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:38

Verstandig van jullie om hier niet mee door te gaan!
Voor de kar rijden is best wel een riskante bezigheid.
Ik heb daar vaker rare ongelukken mee zien gebeuren.
Wordt de pony o.h.z. bereden?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:48

Met vraag 2 bedoel ik; je schrijft dit dier af door je eigen (domme) fouten.. Laat iemand met verstand dit dier beleren zodat hij met plezier aan het werk kan!

En jawel,voor je met een jong dier begint (OHZ of voor de kar) worden ze hier gecontroleerd door osteopaat en tandarts. Je wilt een dier toch niet onnodig pijn doen :n? Snap de mensen die daarop bezuinigen zoals in dit verhaal echt niet...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:52

Pumi schreef:
Ga jij voordat je wat dan ook gaat doen altijd eerst een tandarts laten kijken of er een kies los zit? Als je een jong paard gaat beleren en voor het eerst een bit in doet ga je toch ook niet eerst een tandarts laten komen om alles te controleren?

Jawel hoor, mijn paard staat al drie maanden klaar om ingereden te worden, maar ik doe het niet, want ik heb nog niet de tijd gevonden om een tandarts te laten komen.

Verder is de tweede paniekaanval perfect te verklaren vanuit de eerste. Pony had de eerste keer veel pijn, dan is die niet opeens een volleerde menpony de tweede maal. Juist door de negatieve ervaring had je heel wat stappen terug moeten doen.

Maar goed, dat is wat ik in jouw plaats zou doen, als je het zelf niet meer vertrouwt, is het idd beter om ermee te stoppen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:53

Pelryo schreef:
ik laat mijn pony wel checken door een tandarts voordat er een bit in gaat hoor,
waarom laat je hem niet beleren door iemand met ervaring?

Dat is inderdaad toch niet meer als normaal dat je het gebid eerst laat controleren voor het bit erin gaat?
Maar erg jammer dat het niet gaat lukken!!!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:59

Pumi schreef:

Ik laat ook alles eerst controleren voor ik start met beleren, wil geen situaties die een slechte indruk achter laten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden..

Neemt niet weg dat het allemaal erg vervelend is en ik geef je gelijk dat je het zelf niet meer gaat proberen. Als hij er echt geen plezier in heeft, zou ik er niet mee doorgaan nee, maar wellicht kan een ervaren iemand helpen met beleren? Het is zo mooi, het mennen, dat wil je eigenlijk niet missen :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:02

Pelryo schreef:

maar dat doe je ook niet elke keer voordat je het bit er in hangt. Hij si al vaker bij de tandarts geweest voor controle en er was nooit iets aan de hand, dit was/ is iets wat kan gebeuren zie de tandarts. Kan dus op elk moment gebeuren, ook bij een pony/ paard die al jaren een bit in heeft.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:03

lijkt me toch verrekte lastig om een gebid te laten controleren..... :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:04

hij is trouwens bitloos gereden dus hier zeker niet onervaren mee. Onder het zadel reageerde hij heel goed op bitloos.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:04

ellenimar schreef:

:') eerste waar ik ook aan dacht ja. :)* deze móet ff in het spellingstopic.

Pumi schreef:
hij is trouwens bitloos gereden dus hier zeker niet onervaren mee. Onder het zadel reageerde hij heel goed op bitloos.

bitloos rijden en bitloos mennen zijn 2 héle verschillende dingen. Al is het alleen maar omdat je bij het mennen heel veel hulpen mist (zit, been) én je nog eens meters leidsel tussen jou hand en je pony hebt zitten, ipv. een korte afstand die je ohz. te overbruggen hebt.
én het feit dat je geen side-pull achtige hulpen kan gebruiken, omdat je je leidsels niet van de hals af kan bewegen.

Een paard dat het bitloos goed ohz. doet, hoeft het nog niet goed bitloos voor de wagen te doen. Zijn ook zat mensen die de keuze maken om bitloos ohz. te rijden, maar voor de wagen wél met bit te rijden. Voor de wagen heb je toch een hoop minder te vertellen dan ohz.

Overigens wordt er verder niet gereageerd op andere vragen? Of je er een ervaren beleerder bij had etc.?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-05-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:06

JoyCiej007 schreef:
Hopelijk wordt deze informatie ook eerlijk doorgegeven, mocht de pony ooit verkocht worden. Want ook dat hoor je helaas vaker, dat dit niet wordt vermeld.

pony zal nooit verkocht worden :D

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:06

Wat jammer voor jou en je pony! Ik zag pas je bericht in ons topic dat je hoopte dat , dat ook eens zou kunnen met Humphy, echt vervelend dat dit nu is gebeurt.. :(

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:13

JoyCiej007 schreef:
vervelend allemaal.

Ik vraag me af wat voor tuig je hebt gebruikt, dat er diverse onderdelen van het tuig zomaar 'afbreken' en stuk gaan.......
Overigens zou ik nooit zomaar besluiten om dan maar 'even' bitloos te gaan slepen, je hebt vaak toch een stuk minder te vertellen en vind dat toch wel link als pony verder niet echt zonder bit is beleerd. Ook daar moet je het juiste materiaal voor hebben: een simpel stal- of touwhalster voldoet niet om bitloos te mennen. Had je er geen ervaren beleerder bij?.

Kan het weer even!!
Ik heb een paar maandjes terug een nieuw hoofdstel ingekocht (merk QHP). Bij de 2de keer van gebruik wist mijn "schattige" merrie hem gelijk te slopen.
Tevens kan ik mijn merrie ook zonder bit rijden al hebben we er niet echt voor geleerd. Een bitje maakt het de reactie alleen wat sneller. Mocht zij in paniek raken is een bit gewoon duidelijk.

TS: jammer dat je Humphy niet voor de kar kan zetten. Ben allang voor allen blij dat er geen ongelukken zijn gebeurt.

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:29

Jammer dat het niet kan, maar jullie hebben het geprobeerd.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:37

jeetje.... half bokt was weer aanwezig hoor... en kan dus ook prima vertellen dat ts dingen verkeerd heeft aangepakt _-:(

TS veel sterkte met het vertrouwen terug winnen van je paardje :) met rust en geduld komt dit vast en zeker goed :) als jij het niet vertrouwd om je paardje nog een keer voor de koets te willen zetten, moet je luisteren naar dit gevoel en het ook gewoon niet meer doen. Er zijn zat leuke dingen die jullie met je paardje kunnen doen... en wie weet heb je over een tijd wel weer het gevoel dat jullie het weer kunnen proberen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:40

Neon schreef:
jeetje.... half bokt was weer aanwezig hoor... en kan dus ook prima vertellen dat ts dingen verkeerd heeft aangepakt _-:(

Of je kan het ook positief zien: bokt haalt dingen aan die misschien/waarschijnlijk zijn misgelopen en waar in de toekomst mee rekening gehouden kan worden.
Stel dat TS, wanneer ze over de schrik heen is die ze nu waarschijnlijk heeft, toch weer kriebels krijgt om met haar pony te mennen, dan kan ze alleen maar leren uit haar fouten. De tips hier op bokt helpen haar daarbij.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:52

ipv alleen maar slechte dingen vertellen en zeggen wat ze fout doet kan er ook gezegd worden : "ik denk dat het verstandig is dat je de volgende keer de tandarts laat komen voordat je begint" ipv gelijk er op in te hakken.

mijn beide paarden heb ik zelf ingereden en er is echt geen tandarts van te voren geweest hoor, en ze doen het nog steeds! en daarbij, iedereen heeft zijn eigen stijl van dingen leren.. als we allemaal hetzelfde zouden zijn word het nogal saai.

ts zet het hier neer om haar gevoel te uitten waarschijnlijk, niet om afgeblaft te worden
beetje respect voor de mede mens,?

ts, succes met het verder beleren van je pony! wie weet lukt het met andere leertechnieken wel!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:53

Neon schreef:

TS veel sterkte met het vertrouwen terug winnen van je paardje :) met rust en geduld komt dit vast en zeker goed :) als jij het niet vertrouwd om je paardje nog een keer voor de koets te willen zetten, moet je luisteren naar dit gevoel en het ook gewoon niet meer doen. Er zijn zat leuke dingen die jullie met je paardje kunnen doen... en wie weet heb je over een tijd wel weer het gevoel dat jullie het weer kunnen proberen.

Ik zie hier nergens dat TS echt 'de grond in wordt geboord' of dergelijke zaken.
Wel denk ik dat je dergelijke reacties kan verwachten, inderdaad voornamelijk bedoeld als tips en adviezen, aangezien TS er zelf voor kiest om het verhaal hier in een topic neer te zetten.

Alleen maar 'ach wat sneu', 'ach wat jammer' 'goh wat vervelend', heeft TS denk ik ook niets aan, toch?

Bepaalde dingen heb je toch echt wel zelf in de hand, en je kan vaak wel degelijk bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen om de kans op ongelukken/misgaan van beleren zo klein mogelijk te maken, ondanks dat een ongeluk altijd in het spreekwoordelijke 'kleine hoekje' zit.

Als ik bijv. kijk naar de constructie van het zelf-gefabriceerde bitloze 'hoofdstel' van TS en het gebruikte materiaal, dan lijkt mij dit op voorhand al niet zo handig en stevig, ook al is het wel erg creatief bedacht. Niets mis mee om dat te zeggen dan, toch?

Edit: @ liekje20: heb alle reacties nog eens vluchtig doorgelezen, maar zie nergens 'afblaffende' reacties........ overdrijven is dan ook een vak hoor.......

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:38

Ahw, wat jammer voor je! :(

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:41

ellenimar schreef:

Flauw zeg jeetje, ik maak een spellings fout hoor, GEBIT goed dan? Zag het zelf ook al maar kon ik niet wijzigen...