[NH] Iemand raad? lang verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 17:23

Ik ben vandaag toch gaan wedstrijden (jumping) hoewel sommige mij het afgeraden hadden, ben een beetje koppig. Knipoog
Smorgens was het echt niet goe, heel lui enzo. Snamiddags heb ik hem dan effe wakker gemaakt met enkele klappen op zijn gat (wat ik echt niet graag doe Verdrietig ) maar toen ging hij beter. Was niet gerangschikt omdat ik laatste sprong vergeten was

Morgen gaan we gewoon lekker wandelen en dinsdag werken we verder aan ons NH programma.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:02

Ik denk dat ( ondanks je koppigheid) je toch moet proberen om het allemaal even rustig aan te doen.
je geeft zelf aan dat je het niet leuk vind om hem een schot te geven.

Doe dat dan ook niet!
Je doet je paard er echt geen plezier mee.

Je kan het beter rustig aanpakken, zul je zien dat het straks alleen maar beter gaat. Haha!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:13

Neem er de tijd voor. Je bent op de goede weg alleen het duurt even voor je weer helemaal op je oude niveau bent. Ik heb hetzelfde gehad toen ik zwanger was. Heb ook een jaar niet getraind. Alle spieren, peze, botten, uithoudingsvermogen en coördinatie moeten weer opgebouwd en dat kost tijd.
Veel afwisseling is een sleutel. de ene dag dressuur, de andere dag springen, dan een dag rust, een keer eventjes rijden en lekker spelen, dan actief NH of truckjes leren. Kortom heel veel verschillende dingen.
Langzaamaan zal het steeds beter worden. dus hou vol.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 14:30

Bedankt voor de raad nog maar is! Echt ik had nooit zoveel reacties gehoopt echt super lief allemaal!!
Zal het nu wat rijden betreft kalmer moeten doe, gisteren door slechte sprong namelijk een trauma aan het gewricht van een vinger opgelopen. Nu moet ik drie vingers samen intapen aan mijn rechter hand. Marengo zal dus wat vakantie krijgen, ik ga er wel mee wandelen; ga die spelletjes eens proberen en wat werken in de piste aan lange teugel. Volgende week ofzo zal ik hopelijk weer gebruik kunnen maken van mijn twee handen. In ieder geval heb ik dus mijn straf gekregen van koppig toch op wedstrijd te gaan Haha!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 17:07

STAND VAN ZAKEN:
Vandaag heb ik Marengo proberen te longeren en dan te rijden. Het was een ramp eerst! Hij wou echt geen cirkels rond mij lopen, stond daar maar wat te kijken... als ik dan iets 'agressiever' deed en hem wou opjagen met de zweep, verplaatste hij enkel zijn achterhand en kwam het erop neer dat ik cirkels maakte rond hem en hij in het midden stond toertjes te maken rond zijn voorbenen.
Ben dan maar hulp gaan halen, want heb dus ook maar 1 deftig hand en dat is lastig werken. Met hulp ging het beter. 1 iemand houdt longe vast; 2e zit erachter met zweep. We hebben hem goed door doen draven, waren niet tevreden met zijn slenterdrafje. Ik weet niet of dit de goede techniek is, maar als we hem lieten slenteren, viel hij stil en kwam hij weer naar mij toe, oren naar achter en klaar om aan te vallen. Als hij vooruit liep leek hij toch meer geconcentreerd op het werken op de volte.
We hebben hem zo een kwartiertje intensief gelongeerd.

Daarna ben ik erop gekropen, zonder sporen en met dressuurzweep. Ik werkte met lange teugel. Hij was enorm aandachtig toen, ik hoefde maar beetje been te geven en hij was weg in een goede actieve draf. Ik heb kwartiertje lang overgangen gereden tussen stap-draf-middendraf met veel figuren. Nog steeds met de beloning eens hij zijn overgang gemaakt had en geen benen verder meer te geven. Hij was veel actiever, ik heb de zweep geen enkele keer hoeven te gebruiken. Na een kwartier en een geweldige overgang Haha! ben ik onmiddellijk gestopt en zijn we nog gaan wandelen.
Blijkbaar heeft het longeren dus geholpen! Hopelijk kan ik hem binnenkort alleen longeren.

Wat denken jullie ervan? Is dit een verbetering?

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:43

Als het werkt , en allebei tevreden na afloop , dan is het een verbetering , simpel zat Lachen .

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:13

Veel paarden moeten even op gang komen.

Als je dit zo door zet. Dus het naar voren houden. Zul je gaan merken dat in het begin tijdens het inrijden ook al veel beter gaat. En je paard zal het op de duur ook leuker gaan vinden.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:19

Klinkt heel erg goed.
Pas op dat het longeren geen sleur wordt want dan ben je weer terug bij af.
Verzin elke dag wat anders. Voor ideeen kan je ook de 7 games van parelli gebruiken of vrijheidsdressuur of dingen uit het western rijden.
Ga zo door en houd ons op de hoogte.

ps wat bedoel je met 1 deftig hand?

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 16:17

Citaat:
ps wat bedoel je met 1 deftig hand?


Heb zondag op wedstrijd een trauma opgelopen aan vinger van rechterhand. Scheve mond Moet zelfde behandeling volgen als bij een breuk alleen niet zo lang (denk ik toch, ik moet maar een week...) Mijn vinger (ringvinger) dus helemaal ingespalkt. Gelukkig is Marengo zo braafjes dat ik hem zonder problemen met een hand kan rijden. Hij gaat nooit zotte dingen doen ofzo. Maar iets vast houden (longe, zweep, ed) is vrij moeilijk.

Gisteren is hij met zijn verzorgster gaan wandelen en ze heeft ook beetje in de piste gereden. Ik heb haar nog niet gezien, dus ik weet niet hoe het gegaan is.

Vanmorgen heeft de vriend van mijn zus hem met twee longen gelongeerd (en mij tegelijkertijd wat longeerles gegeven, toch erg dat ik dat nooit geleerd heb...), hij liep echt prachtig. Weer niet langer dan 15 minuutjes. Vanmiddag ga ik nog wat wandelen met hem.

Vrijheidsdressuur geprobeerd, maar was geen succes, zou iemand willen vinden die me er beetje mee wilt komen helpen en die er wel iets van kent.

Eerste game van Parelli ook al eens geprobeerd, ging goed. Ik mocht hem altijd al overal aanraken met de hand dus eigenlijk niet veel nieuws. Ik ga het een van deze dagen ook eens met zak ofzo proberen. Maar hij heeft daar niet echt schrik van, geeft dan altijd voetje want denkt dat er wortels of appels ofzo inzitten. Haha! Ik ga het tweede (druk) spelletje ook eens uitproberen.