Allereerst enorm bedankt voor je uitgebreide en eerlijke reactie!
JoyCiej007 schreef:Het meest belangrijke is toch wel dat de gangen bij elkaar passen, dan zegt stokmaat alleen niet zo heel erg veel. Zo kan bijv. een 2span KWPN'ers van 1.60m. en 1.70m. voor het oog geen porum zijn, maar passen ze wel goed bij elkaar omdat ze dezelfde gangen hebben. Toch zit er in jou geval tussen de grootste en de kleinste pony wel ruim 6 cm. verschil. En dat is in verhouding natuurlijk misschien wel wat meer dan die 10 cm. tussen 2 'grote' paarden. Meestal lopen shetten van 98 cm. toch wel anders dan de grotere shetten. Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.....
Passen de paarden qua tempo en gangen niet bij elkaar dan krijg je al snel dat de één zich kapot moet lopen omdat hij over z'n eigen tempo heen moet, en/of dat de ander juist steeds ingehouden moet worden en daar vervelend/geirriteerd/heet van wordt. Dat gaat dus niet werken.
Hier heb je zeker gelijk in! Alles is grote maat gefokt...helaas krijgen ze soms iets van opa/oma mee..grrr had zo gehoopt dat ze allemaal even groot zouden worden, maar ga hiervan echt niks verkopen, ze zijn zo'n eenheid met z'n allen omdat ze allemaal met elkaar zijn opgegroeid, heel vaak gaan de 4 bonte ook al als vierspan over het paddox paradise. De kleinere merrietjes moeten ook zeker wel naast elkaar zoals het nu lijkt en dat klikt nu al super. Achter de kar (niet vast geknupt hoor, maar groom die ze vast had) liepen ze al keurig buik aan buik in gelijke pas. Dus die ga ik ook mooi in tweespan zetten. Inderdaad dat tempo met 4 wordt straks uitproberen....maar zal er inderdaad goed opletten dat ze niet teveel verschillen/gefrustreerd raken.
Citaat:
Uiteindelijk moet het span, of dat er nu 2 achter elkaar (tandem) naast elkaar 2span, of 4span zijn, zich als 1 geheel gaan vormen en als team gaan samenwerken. Wat dan de beste positie is van iedere pony en de beste indeling van het span, kan je niet zo op voorhand even zeggen 'op papier', al helemaal niet vanachter de computer en/of als je de pony's niet kent en niet hebt zien lopen.
Da's een kwestie van uitproberen. Daarnaast is het helemaal niet verkeerd om, als alles 1maal goed loopt, ze af en toe eens om te spannen en wat te wisselen in je span, voor de afwisseling maar ook voor de juiste training van gebruik van lichaam en spieren.
Ja was van mijn misschien ook simpel gedacht, maar dacht misschien zijn er regels dat je een dappere pony daar zet, een ander graag de leiding neemt etc.....wordt leuk uitprobeer werk idd
Citaat:
Welke pony's er trekken? De achterpony's............. de voorpony's horen officieel niet/nauwelijks te trekken, maar dat gebeurd natuurlijk wel soms eens. Wat je toch vaak hoort is dat de sterke trekpony's achter worden gezet, en de voorwaarts pony's als aandrijving in het voorspan. Zijn je voorpony's niet voorwaarts genoeg, dan heb je uiteraard een probleem.
Oke voorpony's zijn voor de mooi/versiering
Ik dacht inderdaad al dat de achterpony's zouden trekken, maar kon niet echt de bevestiging vinden ergens in een stuk tekst. Als ik dit zo lees denk ik de kleine merrietjes voor die lopen ook altijd voorop in de kudde.
Citaat:
Overigens hoor ik ook veel 4span menners die toch vaak in enkel- en 2span trainen, vaker dan in 4span. Leren, conditie opbouwen, km. maken en dressuurmatige training gaat met name in enkelspan en soms in 2span toch wat makkelijker.
Ik zie alleen bij de beschrijving van je pony's, dat er 1 is die volgens jou alleen op links zou kunnen 'ivm. been'? Wat mankeert de pony aan z'n been dat hij alleen links kan? Zou daar toch niet al te licht over denken; je wil natuurlijk niet dat je pony scheef in z'n lichaam gaat worden.
Inderdaad ik wil ook zeker heel graag gewoon 2 span blijven rijden, maar vroeg me af hoe vierspan zou zijn en wat erbij zou komen kijken. Enkelspan kan je zeker dressuurmatig meer doen (les bij Westerkwartier nog wel enkelspan), maar ik merk met de ruin bijvoorbeeld dat hij in enkelspan wel onzeker is en dat is soms wel heel lastig. Misschien wat kort door de bocht op papier gezet, de ruin kan ook rechts in het tweespan. Maar is wat gevoelig in de knie en als hij dan een keer te snel naar rechts schiet als hij een spook ziet en als hij niet warm genoeg is dan kan hij daar gevoelig op reageren en op links is dit nog nooit gebeurd, vandaar dat ik dit veiliger vind
Citaat:
Heb overigens zelf geen directe ervaring met 4span rijden, maar wel contact met 4spanrijders.
Lijkt me vreselijk gaaf, maar ook een heel gedoe. Naast gigantische kosten aan materiaal (4span tuig is toch een stukkie duurder al weer, en je wagen moet er wel echt geschikt voor zijn) moet je ook 2 grooms hebben die vaak mee kunnen, ben je veel meer tijd kwijt aan training van alle 4, zowel individueel als in 2span en 4span, en ook het optuigen en inspannen kost je een hoop meer werk en tijd.
Indien je leren tuigen hebt is dat ook nog eens een heleboel onderhoud.
[/quote]
haha ja dat gedoe realiseer ik me zeker ook wel! Heb inmiddels wel al 2 2 span tuigen en 1 van de 2 karren is ook geschikt voor vierspan. Doe het mennen samen met mijn moeder en zal eerst ook vooral thuis zijn, heb nog niet direct de ambities voor marathons of iets dergelijks, wellicht wel in de toekomst als alles bevestigd is
Citaat:
Persoonlijk zou ik niet de jonge merrie's achterop zetten maar juist voor op.
En zou ze ook eerst in het span wegwijs maken en dat gewoon voor elkaar knopen.
Bedankt voor de tip! Idd qua trekken is dit verstandiger.