[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:32

@Estherbrink dan gewoon maar even aan de ervaren menners vragen hoe die ertegen aan kijken? Zij kennen jou, paard, omgeving en wagen.

@Erpel vervelende ervaring... :(:) als het alleen grote schrik en (even) wat paniek was (wagen scheef ofzo waardoor menner eraf viel? Groom stond er dus al naast? Heb denk ik nog geen goed beeld van wat gebeurd is) en paard na wat gedoe weer te mennen was lijkt het me kwestie van toch gewoon maar weer op pad.

Bij compleet van de leg, doordraaien en uit moeten spannen zou ik het ook niet weten, heb ik zelf nog nooit aan de hand gehad tot nu toe dan. Denk als het me zou overkomen ik mijn instructeur zou inschakelen (al was het alleen maar om eens door te spreken hoe het zo is gekomen of ik het had kunnen voorkomen en wat ik had moeten doen of juist niet).

Je maakt allemaal wel 'along the way' vervelende situaties mee er kan zoveel gebeuren. Ik denk elke keer weer elke goede rit is er een en geeft vertrouwen, vervelende rit hoeft geen ramp te zijn als dat wederzijdse vertrouwen goed is. Maar of en hoe ik er zelf weer mee verder rij is heel erg afhankelijk van wat voor paniek er is geweest en waarom.

Vwb mini's en tweespantuigen geen ervaring mee verder Y;(

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:11

Leuk topic, ik lees even mee!

Ik heb een 3 jarige die tezijnertijd ook voor de wagen moet, dus ben benieuwd hoe jullie daar allemaal mee bezig zijn of zijn geweest...

Mijn plan is om de eerste stappen zelf te doen, maar het inspannen wil ik hier niet doen, te weinig ruimte, teveel verkeer, etc...
Dus als hij zo ver is om er voor te zetten wil ik 'm weg brengen.
Als hij safe genoeg is voor mijzelf om mee te mennen wil ik er daar eerst een aantal keer mee sturen om te kijken of het echt werkt en of het vertrouwd genoeg is om er thuis waar we gelijk het verkeer in moeten ook mee aan de slag te kunnen...

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:59

Gem: Ik heb mijn paard bijna helemaal zelf opgeleid, alleen net het laatste stukje van voor de kar niet. Dit bewust door een professional laten doen. Wel aantal keer mee geweest en zelf gemend. Daarna inderdaad mee naar huis genomen. Daar ook aantal keer goed gegaan, behalve dus de laatste keer helaas. Dus die fase zoals jij hem beschrijft is bij mij niet heel lang geweest, maar voelde wel heel vertrouwd. Wel uiteraard rekening mee gehouden dat het een jong paard was. Maar de vorige keer kon ik dus niet snel genoeg reageren, omdat ik er ineens aflag.

Vanhuisuit (heel raar, zie je reactie nu alleen staan nu ik zelf antwoord typ, anders staat ie er niet tussen?? vandaar mijn quote maar even)
VanHuisUit schreef:
@Erpel vervelende ervaring... :(:) als het alleen grote schrik en (even) wat paniek was (wagen scheef ofzo waardoor menner eraf viel? Groom stond er dus al naast? Heb denk ik nog geen goed beeld van wat gebeurd is) en paard na wat gedoe weer te mennen was lijkt het me kwestie van toch gewoon maar weer op pad.

Bij compleet van de leg, doordraaien en uit moeten spannen zou ik het ook niet weten, heb ik zelf nog nooit aan de hand gehad tot nu toe dan. Denk als het me zou overkomen ik mijn instructeur zou inschakelen (al was het alleen maar om eens door te spreken hoe het zo is gekomen of ik het had kunnen voorkomen en wat ik had moeten doen of juist niet).

Je maakt allemaal wel 'along the way' vervelende situaties mee er kan zoveel gebeuren. Ik denk elke keer weer elke goede rit is er een en geeft vertrouwen, vervelende rit hoeft geen ramp te zijn als dat wederzijdse vertrouwen goed is. Maar of en hoe ik er zelf weer mee verder rij is heel erg afhankelijk van wat voor paniek er is geweest en waarom.

Vwb mini's en tweespantuigen geen ervaring mee verder Y;(


Even de situatie wat helderder. Mijn paard schrok, waarvan heb ik nog steeds geen idee. Waardoor hij uiteindelijk afdraaide, daarna op een of andere manier in paniek en zo de sloot in beland. Ik, als menner zijnde, viel van de kar af omdat deze kantelde (lag op zijn zij). Daardoor is de kar ook nog over mij heen gereden. Groom had gelukkig paard vast dus niet aan de kletter kunnen gaan. (wil niet weten wat er dan was gebeurd.. ) Echter ging het paard weer de sloot in en door het prikkeldraad. Daar met moeite tot stilstand gekregen en meteen uitgespannen, dit in verband veiligheid en de wonden van het prikkeldraad.. en uiteraard de schrik. Door dat alles niet meer ingespannen, maar terug naar stal en paard verzorgd. (en daarna mijzelf ook uiteraard.. )

Ben hem nu weer rustig aan de hand aan het oppakken, wonden zijn zo goed als dicht. Gelukkig waren ze niet diep. Daarna denk ik weer 'droog' mennen. Ook vandaag overleg gehad met mijn instructeur, die hem ook beleerd heeft. We gaan hem samen weer voor de kar zetten en kijken hoe hij reageert. Hier zijn wij zelf dus ook bij, dus hopelijk voor het vertrouwen weer een opkikker.

Was erg benieuwd naar de ervaringen hoe jullie zo iets oplossen. Wil het zo goed mogelijk doen voor beide partijen natuurlijk. Maar blijft zo moeilijk inschatten.. := Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Akshay
Berichten: 2072
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:01

*post van een geinteresseerde meelezer*
De reactie van VanHuisUit is hier ook niet zichtbaar! Gisteren wel in de ''actieve onderwerpenlijst'' te zien dat ze had geplaatst. Maar toen zag ik hem ook niet staan. Ik dacht dat de post nog verwijderd was oid?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:06

Dat is het geheim van mijn niet meer te traceren post :P aan Gem (=mod) voorgelegd maar die zag hem wel gewoon alleen ik alleen als ik hem wijzigde. Gisteren aardig lang mee bezig geweest maar geen verklaring gevonden.

Erpel heeft de post gelukkig gequoot is het weer te volgen :7

@Erpel denk dat ik hetzelfde zou doen als wat jij hebt gedaan.... wat een vervelende situatie is dat geweest. Fijn dat het paard weer hersteld is. Heb je er zelf nog wat aan overgehouden (niet alleen lichamelijk maar zeker ook geestelijk)?

**hoopt dat post nu wel goed gaat**

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:07

Aha ik kan weer zichtbaar posten :)

Akshay
Berichten: 2072
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:07

*deze gaat wel goed*
-terug in meeleesmodus-

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:08

[offtopic]Ik heb het probleem van de Grote Verdwijn Truc aan Bart voorgelegd. Wordt vervolgd![/offtopic]

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:23

@ VanHuisUit: Okay, toch stiekem fijn om te horen. Heb nu al zo vaak de situatie overdacht (al ging het zo snel dat ik niet precies weet wat er nu allemaal is gebeurd) en weet ook niet hoe ik anders had kunnen handelen. Leek wel in een minuut te zijn gebeurd. Paard liep gelukkig na een dag al bijna niet meer stijf en wonden gaan ook goed gelukkig. Ik zelf kon zaterdag bijna niet lopen van de pijn, kon gelukkig mijn heup naar boven draaien. Anders was de kar denk ik over mijn bekken heen gereden. Weet niet of ik het dan heel had gehouden. Nu dus alleen alles pijnlijk, beurs, stijf en blauw. Maar al weer een heel stuk verbeterd. Tja geestelijk, van de ene kant heb ik zin om hem weer op te pakken. Maar ik denk zodra het moment daar is toch ook wel zenuwachtig ben. Het had toch heel anders af kunnen lopen, echt veel geluk gehad. Mede dankzij mijn sterke groom. Echter heeft deze ook wel de schrik te pakken. Dus nu al 3 lessen afgesproken met mijn instructeur en ook een keer op eigen locatie.
En van de week lekker met mijn ander ervaren paard maar een rustig ritje doen. Zal wel goed zijn voor zowel mijzelf als mijn groom :)

Gem schreef:
[offtopic]Ik heb het probleem van de Grote Verdwijn Truc aan Bart voorgelegd. Wordt vervolgd![/offtopic]

:') Ben benieuwd haha

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:25

Erpel: ik ga met VHU mee. Denk dat je de juiste beslissing maakt, door het paard en jouzelf weer even de vertrouwdheid, veiligheid en zekerheid van de beleerder / instructeur te geven. Niet zelf gaan rommelen met het idee van "zal wel een incidentje geweest zijn".

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:11

@Nouvel als ik jouw filmpjes bekijk van Fief in het verkeer moet ik eerlijk zeggen dat ik daar met mijn Ollie ook echt nog niet zou kunnen mennen hoor, met Bente al helemaal niet. Het is inderdaad erg druk bij jullie.
Met Ollie hebben we alles zelf gedaan. Ze heeft alleen nog niet voor een 4-wieler gestaan, ik heb zelf momenteel geen geschikte. Dus daar gaan we van de zomer aan werken, paar keer naar instructeur op en neer of zoiets.

Weet niet of ik dit met een paard had aangedurfd.... aan de andere kant, als ze zo reageren als Ol tot nu toe heeft gedaan zou ik het misschien maar zo hebben gedaan... alleen is het maatje pony, zelfs een grote pony, in omgang toch wel veel praktischer (al was het alleen maar in optuigen e.d.) dan een wat groter paard.

Met Ollie mennen we nu een a twee keer per week rondje bos, is vrijwel allemaal fiets/ruiterpad en af en toe stukje weg (met uitwijkmogelijkheid naar berm/fietspaden). Dus eigenlijk vrij risicoloos (op vissers-tenten en aanverwante artikelen na). En zo hou ik het voorlopig ook maar :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:04

Ja dat is gewoon echt een heel groot nadeel hier...
Je wordt enorm beperkt door de (verkeers-)situatie hier, het wordt alleen maar drukker en drukker en voller en voller... -O-

En zeker met een jong paard voor de wagen vind ik dat een behoorlijk risico...

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:12

Het vervelende met verkeer vind ik dat je ze wel kunt oefenen dat ze verkeersmak / redelijk verkeersmak zijn maar er zijn altijd van die gekken, varierend van motorrijders tot vrachtwagenchauffeurs en ook simpelweg autochauffeurs die zo raar kunnen doen dat je je daar echt niet op kunt voorbereiden. En dan is het met de wagen maar afwachten hoe het af gaat lopen, vind dat echt heel lastig in de Randstad.

Ben ook erg blij dat we in principe zeg maar een uitrijgebied voor handen hebben. Als dat niet zo was stond ik per direct weer in Rijsbergen.

Ik heb met Snuitje wel meegemaakt dat een vuilniswagen precies naast me voorsorteerde en dan kwam er ook nog een grote vrachtwagen achter me staan. Pony verrekte geen spier, dappere ding, maar kreeg het wel benauwd :=

Laatst met Ollie een lekkere (not) actie van zeer knetterend brommertje. Scheert echt op nog geen 10 cm langs de pony en snijdt haar vrijwel de pas af.... was dus beetje gehuppel en ze wilde plotseling wel heel hard vooruit maar goed, het ging gelukkig zo snel dat het ook weer snel afgelopen was maar zo kan ik talloze voorbeelden geven (jij ook waarschijnlijk) dat je denkt, dit is niet fijn :n Gevolg was wel dat de eerstvolgende paar brommertjes dus ook opeens eng waren (nu niet meer hoor, maar het is dan zo zonde, nergens voor nodig).

Ontzettend jammer... ik men mijn standaard buitenritje dan ook erg vroeg op de zondagochtend..... :7

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:55

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel gewoon rekening houden met paarden :) Er was zelfs eens een man die stopte met het gras te maaien. Mijn pony zou daar wel niet van schrikken, maar het was toch wel fijn :) Wij moeten gelukkig maar een klein stukje over straat om veilig te kunnen mennen.

Ik ben nu ook bezig mijn pony te beleren. het is al een oudere pony, en we hebben al heel veel gewandeld, dus vertrouwen en bomproof zit goed. Nu alleen kilometers maken... Voor de veiligheid gaat er ook wel altijd iemand mee, met een longeerlijn, die we pas losklikken als we ver genoeg van 't straat zitten. Zodat als ze verschiet ze toch wel een km kan lopen voordat we problemen krijgen. Diegene die meegaat loopt trouwens naast de koets (shetlandpony) maar er zit dus wel altijd iemand op de bok voor de duidelijkheid (kreeg daar in een ander topic een opmerking over)

Juliettex

Berichten: 783
Geregistreerd: 07-03-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:58

Mag ik me melden?

Ik ben bezig met het beleren van een shetlander hier, maar het probleem is dat ze steeds naar mij toe draait en ze dan achter me aan blijft lopen :+
hoe kan ik dit verhelpen?

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:58

Hier ook geen bospaden, daarom gaan wij meteen de woonwijken in. Leren ze erg veel van, lekker sturen en ze hebben toch de ruimte vooruit. Er is verkeer, maar niet te druk. Mijn ervaring is dat er toch veel rekening met je gehouden wordt. Mensen stoppen waar ze mee bezig zijn om te kijken,zovaak komt er geen aanspanning lang :-) misschien wennen ze er snel aan want we komen nu 3 a 4x per week langs.
Ik kijk uit naar ons eerste bosritje, dit betekend dan wel ponys en kar opladen en met de vrachtwagen naar de veluwe. Dus het zal nog wel even duren.

@vhu een vuilniswagen kwamen wij ook tegen, toen ze nog op de beleerstal stonden... hij reed voor ons en recht voor onze neus werden de klikos geleegd...wat was ik blij met onze 'beleerman' die rustig de leidsels overnam en de ponys liet wachten totdat ze weer verder reden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de andere kant op was gereden hoor!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 20:06

Juliettexx: hoeveel ervaring met beleren voor de wagen heb je zelf? Mijn visie is dat je een pony of paard niet iets kunt leren dat je zelf ook niet beheerst. Ik neem aan dat je bezig bent met de dubbele lijnen of longeren (?) en denk dat je voor tips eens op TVG (Training vanaf de Grond) zou kunnen kijken. Daar zie ik deze vraag vaak langskomen.

Juliettex

Berichten: 783
Geregistreerd: 07-03-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:36

ik heb alleen een tijd langenlijnen gedaan met de pony, wat opzich best goed ging
nu draait ze steeds naar me toe als ik bijvoorbeeld goedzo ! zeg

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:17

Ik ben momenteel met die van mijn zus bezig. Een shet x welsh van iets meer als een meter hoog. Wat een draakje is het. Begin doe ik zelf, longeren, dubbele longe, aan bit wennen, aan tuig wennen. Zodra er een sleep bij moet komen schakel ik hulp in.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:31

En op welke leeftijd beleren jullie?

Dennis

Berichten: 31473
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:27

Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb en hoe jeugdig ze zijn. Vaak vanaf de zomer dat ze 3 geworden zijn.

Mijn 5 jarige loopt pas sinds het najaar voor de wagen, dus was 4,5. Die was als 3 jarige echt nog veel te jeugdig. Die heeft vorige zomer ook een hele flinke aanloop-tijd gehad voordat die eenmaal voor de wagen stond en toen nog een tijd nodig gehad om redelijk vertrouwd te worden.
Zijn zusje van 4 heeft gister haar eerste wedstrijd al gelopen (niet na intensieve training, ze staat nu een maand of 3 voor de wagen, 2 á 3x per maand), die was er duidelijk eerder klaar voor.
Mijn 3 jarige heeft vandaag voor het eerst een bitje ingehad bij het opmaat maken van haar hoofdstel maar voordat ik daar echt wat mee ga doen zijn we wel weer een paar maanden verder.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:26

@Sumic toen ik mijn stalletje nog vlak naast een woonwijk had deed ik dat ook gewoon. Eerst paar keer wandelen, dan lange lijnen en dan met wagen. Dank zij de fietspaden en woonerven ging dat prima. Vond het een hele goede manier om ze te laten wennen aan 'normaal' verkeer en gedoe (varieerend van rolschaatsende of voetballende kinderen t/m bob de bouwers die aan het klussen waren :7 ).

En inderdaad soms stoppen ze gewoon maar soms gaan ze ook gewoon door. Mijn idee is dat ze daar maar tegen moeten kunnen (de pony's/paarden) maar ja in het beleerstadium is dat nog niet altijd zo eenvoudig :+

Mbt leeftijd bij Rizanta (12) Bente (5) en nu Ollie (6) denk je daar niet over na, die zijn volgroeid dus is gewoon aan het werk zetten. Bij Alwyn heb ik gewacht met voor de wagen zetten tot hij (bijna :+ ) 3 jaar was. Daarvoor (vanaf 2.5 jaar) wel wandelen, lange lijnen e.d. Maar dat 1e jaar nog niet veel gedaan hoor. 1 x per week voor de wagen als het al zoveel was, maximaal.

Maar kan me voorstellen als je wat wedstrijdgerichter bent dat je dan wel wat meer doet. De antwoorden die ik geef zijn die van een recreatie menner :7 Wil wel dat ze fatsoenlijk en netjes voor de wagen lopen maar ik hou gewoon van buitenritjes dus doe dat ook zsm.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 22:43

Hier één (laten) beleren met 7 jaar, en nu één met 5. Gewoon omdat het zo uitkwam, niet om een reden. En zoals VHU zegt: gewoon aan het werk zetten. Eerst het bos in (stal zit in het bos), en zo gauw het stuur en de rem er goed op zit, ook de woonwijk in.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:08

Dat is hét grote voordeel als je dichtbij het bos zit, kun je gewoon lekker laten lopen zonder grote risico's, en als ze aardig door hebben ga je pas echt de straat op en het verkeer in, dat is een mooie volgorde!

Hier moet je helaas gelijk het drukke verkeer in, en dat is best lastig...

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:08

Hoe heb je het toen met Fief aangepakt Nouvel?

Toen ik zelf nog veel in het verkeer reed was het eigenlijk soms makkelijker als het gewoon steeds druk was, dus steeds auto's etc dan zo af en toe een auto. Net alsof ze er dan een soort van immuun voor worden.

Maar kan me er alles bij voorstellen dat het een vraagteken voor je is / lastig.