Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Heb wel tussentijds mijn weggezakte kennis opgefrist met een Fries op diezelfde stal, en toen Ster "klaar" was ben ik direct lessen gaan volgen bij de beleerder. (Ik heb toen ook besloten dat ik op die stal zou blijven
)
!
).
vooral omdat dat 8 jaar geleden was.... dus naar Peter de Koning gegaan in Rijsbergen en haar daar eerst voor de sleep gezet en daarna voor de wagen. Ik was de 1e keer voor de sleep er niet bij (en dat was de laatste keer want volgens Peter was ze echt superbraaf, wat ook zo bleek te zijn). Vanaf de 1e keer voor de wagen was duidelijk dat dit een super fijn paard was, ze heeft nooit iets verkeerd gedaan. Wel leek het erop dat ze vooral in tweespan had gelopen maar was dus kwestie van vertrouwen geven en rijden
ze bleef maar angstig, ril en vluchterig. Hebben we 1.5 jaar volgehouden en daarna ben ik dus met haar gestopt. Ik kreeg er uiteindelijk geen vertrouwd gevoel mee. Kan er boekdelen over vullen maar wellicht komt dat later in het topic als mensen vragen hebben over 'bepaalde kwesties'
). Hij vond de oogkleppen bijv vreselijk, wilde heel graag alles zien, maar alleen met oogkleppen kreeg ik hem zover dat hij recht vooruit liep
toch nog wel lang geworden 
of juist eraf blijven als dat nog kan (maar voor zekerheid dan meelopen).
. En alles gaat op film / foto.
wat voor wagen (tweewieler / vierwieler, hoe zwaar), heb je een bak / rustig stuk weg beschikbaar, heb je goede hulp, kun je zelf mennen (geloof me mennen is heel wat anders dan slepen) weet je hoe je moet reageren als hij/zij rare sprongen gaat maken, heb je ook al gelongeerd met hele tuig om en met bijv pessoa zodat ze druk op hun lijf aankunnen etc.