[AR] Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oudeland

Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 12:09

Dennis

Re: Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:53

Ik heb vorig jaar met de demo op paard en koets mee gereden.
Kreeg veel positief commentaar en de vraag of ik met die merrie ook mee ga doen. Maar helaas, die is dit jaar een jaartje te oud.

Maar het is wel de bedoeling om met haar zoon en dochter mee te doen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:24

Hier hetzelfde, ook op P&K gereden met de talentencompetitie, ontzettend leuk! Mijn pony is inmiddels verkocht en ik zou graag meegedaan hebben met mijn nieuwe paard, zowel op P&K als de talentencompetitie. Helaas is hij nog niet klaar met beleren, en zal het voor mij volgend jaar worden voordat ik in kan schrijven. Ik denk dat P&K ook te vroeg komt, maar we zullen zien.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:01

Het gaat echt om enkelspan toch? Het lijkt me een leerzame competitie maar voor ons ook een jaar te vroeg. Wellicht volgend jaar.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:53

even in de gaten houden dit topic heel intressant

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:55

ik heb ook meegereden op de demo. Was erg leuk.

Zou met mijn jonge pony wel mee willen doen maar kan er nog niet mee op wedstrijd.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:10

Ik heb mij net vanmiddag ingeschreven met mijn 4 jarige welsh, ook maar even snel een starkaart aangevraagd aangezien je deze nodig had voor de competitie, nu maar eens wat meer gaan trainen zie dat je ook moet galopperen en ben hier eigenlijk nog helemaal niet mee bezig.

Maar ik denk dat het voor mijn pony erg leerzaam is aangezien ze volgend jaar ook 1 of 2 wedstrijdjes mee mag lopen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:30

Ja, ik zie het ook in de proef staan. Ik dacht eerder ergens gelezen te hebben dat er voor de 4 en 5 jarigen geen galop gevraagd werd, maar voor de 6 en 7 jarigen wel.
Mag ik van het najaar ook wel gaan opschieten, heb 2 maanden geleden een 5 jarige gekocht. Wordt dit jaar omgeschoold, maar zou dan dus volgend jaar een middengalop moeten laten zien :P .

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:35

Gem schreef:
Ja, ik zie het ook in de proef staan. Ik dacht eerder ergens gelezen te hebben dat er voor de 4 en 5 jarigen geen galop gevraagd werd, maar voor de 6 en 7 jarigen wel.
Mag ik van het najaar ook wel gaan opschieten, heb 2 maanden geleden een 5 jarige gekocht. Wordt dit jaar omgeschoold, maar zou dan dus volgend jaar een middengalop moeten laten zien :P .

Ik vind dat er idd dat er vrij vroeg galop gevraagd word, aangezien die van mij half arabier is , is de galop niet haar makkelijkste gang ;)
Maarja we zullen zien ik heb eerst nog een aantal trainingen met haar in Ermelo dus misschien dat we daar wat verder komen. Ze heeft nu eerst nog even lekker vakantie :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:40

shelltje schreef:
Ik vind dat er idd dat er vrij vroeg galop gevraagd word, aangezien die van mij half arabier is , is de galop niet haar makkelijkste gang ;)
Maarja we zullen zien ik heb eerst nog een aantal trainingen met haar in Ermelo dus misschien dat we daar wat verder komen. Ze heeft nu eerst nog even lekker vakantie :)

Als je het vergelijkt met de dressuurproeven waar de galop pas in de M en in klasse 3 gevraagd wordt, dan vind ik het ook erg vroeg en begrijp ik ook niet helemaal het achterliggende idee hiervan. Ik denk dat er niet heel veel 4 en 5 jarigen M geklasseerd zijn of klasse 3 lopen (tenzij in tweespan, maar dan wordt er geen galop gevraagd).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:47

Lees net dat je er ook een startkaart voor moet hebben, jammer.
Weet niet of ik nou direct zo fanatiek ga mennen dat ik ook wedstrijden ga rijden.
(edit, met mijn nu 2 jarige.. dus die moet nog stukje groeien etc...)

Mencompetie is van 4 tot 7 jaar? Begrijp ik?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:03

Startkaart òf koetsiersbewijs staat in het reglement las ik net.lijken me toch 2 verschillende dingen. Niet alle jonge paarden zullen al een startkaart hebben en om die nu speciaal voor deze competitie aan te vragen?
Ik vind het wel een mooi initiatief en hoop dat het aanslaat.

Galop mogen ze er idd wel uitlaten voor de 4 en 5 jarigen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:04

Of koetsiers bewijs... dat is inderdaad heel wat anders.
Dat zou het wel stuk makkelijker maken, als je dan verder nog niet wilt starten kan je die gebruiken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:47

Ik heb ook meegedaan met demonstratie op P&K.
Vond het wel leuk, maar ga niet meedoen.
Geen doen om met een minipaard op te boksen tegen een welsh, of marathonhindernissen rijden op KNHS centrum. Drs/vdh is prima, maar meer niet.

En verder de ''jongste'' hier is net 8 geworden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:22

Ik heb met mijn 5 jarige wel een startkaart. Met mijn 4 jarige nog niet. Wel koetsiersbewijs, dus lijkt mij geen probleem.

Ze hadden me graag met Whitney gezien, dat is gewoon een fijn opgeleide dressuurpony (3 veulentjes gehad dus er regelmatig tussen uit geweest, maar was als 6-jarige al Z startgerechtigd, door blessure 'pas' afgelopen januari Z gestart als bijna 8-jarige).

Benno heeft 2 puntjes in het L, maar heeft nog nooit een pion van dicht bij gezien, dus binnenkort maar voor de vaardigheid mee nemen op wedstrijd. Caya is nog zo groen als gras, maar verwacht dat die zich braver gaat laten zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:44

Ik heb van te voren heel veel contact gehad met de organisatie. Onder andere over de galop. Ik vind dat niet verantwoord. Het gaat om een competitie voor jonge en onervaren paarden. Dan moet je geen galop gaan vragen, zeker niet met meerdere aanspanningen tegelijk in de ring. Dat is vragen om problemen.

Zo had ik nog meer dingen die me niet heel handig leken. Helaas hebben ze al mijn adviezen naast zich neergelegd. Bovendien hadden ze eerder aangekondigd dat de competitie gehouden zou worden tijdens de districtskampioenschappen. Tja, die gaan hier toch voor. Bovendien is dat wel echt een zeer ongeschikte plaats om wedstrijdervaring op te doen. Dat zijn de drukste wedstrijden in het jaar. Nu hebben ze toch een andere datum en plaats gekozen (terwijl me eerst werd verteld dat ze toch aan kampioenschappen zouden vasthouden), maar de lol is er voor mij wel af.

Vaardigheid en zeker marathonhindernissen zullen helemaal spannend zijn voor het onervaren spul.

Misschien dat ik volgend jaar nog mee doe, maar zo belangrijk is het nu ook weer niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:09

Ik denk dat het getoonde talent dus ook voor een flink deel zal afhangen van de het talent en ervaring van de menner :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:29

Leuk idee, slechte uitwerking vind ik en voor groot gedeelte gebaseerd op talentencompetitie bij onder het zadel (waaruit overigens slechts zeer zelden echte toppers naar voren komen...).
Ga totaal mee met Tine vwb onderdeel galop. Ga toch echt niet met jong paard / paard dat nog niet zo lang beleerd is galopperen met meerdere aanspanningen tegelijk 8)7 .... en het staat niet in verhouding met wat er gevraagd wordt in de dressuurmenproeven :o?

Daarbij vind ik dat de menner & beleerder nog veel meer dan bij onder het zadel de doorslag geeft of het paard/de pony in kwestie een fijn menpaard wordt / blijkt te kunnen worden.

Dus geen Ollie bij deze competitie ...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:03

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de verschillen zijn tussen het KWPN Kampioenschap Jonge Menpaarden en de Talentencompetitie, behalve dat de talentencompetitie ook voor pony's en niet-KWPN'ers, en er onderscheid wordt gemaakt tussen recreanten en wedstrijdsport.
In dit artikel staat namelijk onderaan dat de opzet geheel anders is.

Misschien dat Oudeland dat wil verduidelijken?

Vooropgesteld: ik ben enthousiast over élk initiatief op het gebied van de mensport, en ben benieuwd hoe de talentencompetitie zal verlopen :j . Het lijkt me dat het niet de bedoeling is van de organisatie om menners hun paarden maar zo jong mogelijk te gaan beleren / trainen, opdat ze op hun 4e jaar zoveel mogelijk tijdens een competitie kunnen laten zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:49

Dat was dus ook een van mijn bezwaren. Als je op 5 en 6 jarige leeftijd galop wilt laten zien, en dat fatsoenlijk en veilig wilt doen, betekent dit dat je paard op die leeftijd al M niveau heeft (en dan is hij dus al lang niet meer een onervaren menpaard). Ervan uit gaand dat je toch pas begint met beleren met 3 jaar (liefst 4 jaar), dan moet je wel heel veel wedstrijden rijden. En dan? Dan is je paard 7 jaar, ben je ZZ en is er niets meer verder (tenminste niet meer bij de gewone dressuur). Wat een lol. Waarom niet het paard rustig de tijd geven, om op zijn gemak beleerd te worden, op zijn gemak door getraind te worden. En dan pas wedstrijdgericht bezig te gaan. Op deze manier zijn ohz al zoveel paarden hun plezier in de dressuur verloren. Met 5 of 6 jaar kunnen ze alleen nog maar staken, omdat ze al dat trainen beu zijn. Moeten we bij het mennen toch niet ook willen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:46

Wat je zegt Tine "toch ook niet willen".... ik ben eigenlijk tegen elke competitie voor in ieder geval 4-jarige paarden. Omdat dat inhoudt, zeker bij deze opzet, dat je ze veel te vroeg en te veel belast.

oudeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:48

Wij zien kritiek als gratis advies, en wij horen graag commentaren van menners. Dit betekent niet dat we automatisch een ieders goedbedoelde advies ook in de praktijk kunnen uitvoeren.
Samen met een groot aantal deskundigen hebben we nieuwe proeven samengesteld aangepast aan het niveau van het paard en menner. Tevens kan men de keuze maken voor recreatie of wedstrijdsport in te schrijven.
De nieuwe proeven komen zo snel mogelijk online te staan. http://www.vriendenvandemensport.nl/

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 00:13

Maar het is toch vreemd dat de proeven op belangrijke punten (als bijv de galop) zo sterk afwijken van het niveau wat je in je wedstrijden laat zien met een jong 4 of 5 jarig paard?

Wie zijn die deskundigen geweest dan? (ook positief bedoeld hoor, misschien zie ik / zien we wat over het hoofd?)

Enkelen uit dit topic zijn Z/ZZ dressuur. Lijken me toch ook redelijk deskundig...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 01:23

Om eerlijk te zijn vind ik galopwerk één van de basisdingen om een paard te leren, ook een vierjarige...
Ik heb er momenteel drie in training. Het is dat ik ze wil richten op het tweespannen, anders had het me wel wat geleken. :j

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:23

Galop moet ook normaal zijn voor een menpaard, ook al tijdens het beleren.stel ze schrikken en galopperen weg, dan is het fijn dat ze het galopperen voor de wagen wel kennen.
Maar netjes aanspringen in de goede galop en een arbeidstempo rijden vind ik toch een stap te ver voor jonge dieren. Even ervan uitgaand dat er gejureerd wordt zoals bij de dressuur.