[AR] wie heeft ervaring met een saddle chariot en waar te koop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astero

wie heeft ervaring met een saddle chariot en waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 23:11

Op youtube staan diverse filmpjes van een saddle chariot. Dat is een smal karretje met 2 wielen waar je op staat of op een zadel zit, en waar je mee door bos,hei strand, etc kan rijden. Het lijkt mij erg leuk. Ik heb nu nog geen men-ervaring en mijn Welsh Cob ook nog niet, maar we willen daar graag mee aan de slag. Het lijkt me heel veilig, omdat je in 1 beweging alles los kan gooien.

Wie heeft er ervaring mee?

Wie heeft er een te koop of weet waar je een saddle chariot kan kopen?

Ik hoor het graag....

Lizzzzz

Re: wie heeft ervaring met een saddle chariot en waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:08

hee, heb ook even op youtube gekeken ;-) Was toch wel een beetje nieuwsgierig.. Heb er geen ervaringen mee dus overigens.. Maar het zou mij absoluut niet trekken, veel te onstabiel, wat als hij ineens op de rem schiet, dan zou ik, denk ik, zeer waarschijnlijk op zijn kont terecht komen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:05

Ik vraag me eigenlijk af waarom je dat zou willen........ het lijkt mij totaal niet comfortabel; niet voor de menner, maar ook niet voor de pony. Tenminste, op de meeste foto's en filmpjes zie je toch duidelijk dat het wagentje drukt en hangt op de rug van de pony, dat is dus een extra belasting. Normaal gesproken wil je nl. graag dat je pony juist met z'n borst trekt, en niet met z'n rug hoeft te trekken en/of daarbij te dragen.
Ik zie overigens ook op veel filmpjes waarbij met name met kleine pony's wordt gereden, dat er gebruik wordt gemaakt van gareeltuigen die in de meeste gevallen ook totaal niet passen. Juist een gareel hoort goed en perfect te passen.

Waarom niet een 'gewone' sulky (1zitter) of 2wieler (2 zitter)? Daar kun je ook mee door bos, hei en over strand. Net als met iedere andere, degelijke en stabiele wagen.

Astero schreef:
Het lijkt me heel veilig, omdat je in 1 beweging alles los kan gooien.

Deze redenering snap ik ook niet helemaal......... hoezo 'alles in 1 beweging los gooien'? Dat zie ik op de filmpjes niet helemaal terug komen eerlijk gezegd.....

Je hebt tegenwoordig ook allerlei panieksluitingen/snelsluitingen die je op je tuig kan maken. Een enkelspan pony zit normaal gesproken op 3 punten vast aan wagen/lamoen: met de lichtogen (daar kun je veiligheidslichtogen voor gebruiken, in combinatie met een gesloten lamoen), met de strengen aan de zweng (paniekhaken aan de zweng, D-ringen aan de strengen ipv. stroppen) en eventueel de broek, maar ook daar heb je paniekhaakjes voor.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 05:17

Er zit een 'rood' touw aan, die kan je vasthouden, die je indien van 'allesmoeterin1xaf' dan los kan laten zodat alles loslaat. Er is een filmpje op youtube die dat laat zien ;-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:14

Dus in geval van nood koppel je dan je paard van de wagen............
En zadel je dus omstanders en andere weggebruikers op met jou op hol geslagen paard......

Neuh sorry, niet mijn manier :n Overigens kan je je afvragen wat er gebeurd als je best een redelijke vaart hebt (panieksituatie/paard op hol) en je gooit dan ineens het hele boeltje los. Wil ik wel eens zien wat er met het wagentje en met jouzelf gebeurd, als die trekkende kracht ineens plotseling wegvalt..........

Als dát de reden is dat men zo'n saddle chariot zou willen, vind ik dat eigenlijk grote onzin.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:17

Die valt op de grond.. haha misschien dachten de makers van dit systeem dat je pony van schrik blijft staan oid.. anders kan ik ook even niets bedenken waarom je zo snel ervan af wilt zijn.

Astero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:33

Mijn paard moet nog beleerd worden voor de kar. Hij heeft een grote vrijdheidsdrang en kan in paniek raken als hij ineens denkt dat hij vastzit. Lijkt me heel fijn als ik in 1x alles los kan maken tijdens het proces van wennen. En om panieksituaties te voorkomen kan het ook handig zijn, lijkt me. Niet om te gebruiken in vliegende vaart bij een op hol geslagen paard uiteraard.
Wat mij aanspreekt bij het karretje is ook dat hij smal is en je dus over kleine paadjes door bos en hei kan. Het ziet er sportief uit.
Ik zou het heel graag eens in het echt willen zien. Ik begrijp dat jullie hem geen van allen ooit in het echt hebben meegemaakt?
Als iemand weet waar ik er een kan zien, dan hoor ik dat graag!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:33

@astero; de paadjes waar jij in het bos en op de hei mag komen met je paard (met wagen) die zijn breed genoeg om dat met een echte wagen te kunnen :)

Ik vind het een eng wagentje om te zien..
En je motivatie om zo'n ding te willen.. Kun je je paard niet beter door iemand met verstand ervan laten beleren voor de wagen?..

Zoals Joyciej ook zegt, als je de boel loskoppelt en jouw paniekzaaier gaat in zijn upje het verkeer in.. Dan is het nog altijd ontzettend gevaarlijk :) Buiten dat het mennen voor jou veilig moet zijn, moet je er ook niet doelbewust andere mensen aan blootstellen toch? En ik weet het, het blijven dieren :j

Astero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:53

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat jullie allemaal een sulky zouden verkiezen.
Om iedereen gerust te stellen: ik heb geen plannen om van het eigen terrein af te gaan voordat het echt veilig is, hoor.
Gelukkig hebben we hier een prima eigen terrein om eerst te oefenen totdat het zover is dat we de weg op en het bos in gaan.
Ik blijf de saddle chariot wel interessant vinden en zou graag eens in het echt zien wat de voor- en nadelen zijn.

Mocht er toch nog iemand zijn die een saddle chariot heeft of weet waar ik er een 'live' kan zien, ik hoor het graag!

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:04

Nansje hier op bokt verkocht die dingen.. Ze zijn best wel fun hoor en heeft een hoop mogelijkheden. Ook als je niet in bezit bent van mentrailer is zo een ding best leuk ,om met de gewone trailer naar het strand te rijden. Mennen en rijden blijft ten allen tijden een risicovolle bezigheid als je er op buitenrit af klettert gaat paardje ook alleen op tour. Op de wagen zelf zit ook een risico aan vast het blijft altijd wel wat. Ik ga dus echt niet op een sulky omdat ik dat zelf geen fijn gevoel vind, en dus ieder zijn voorkeur en jij vroeg naar ervaring en eventueel waar te kopen. Dus misschien dat Nansje er nog verkoopt en anders zul je toch in engeland moeten gaan zoeken. Daar zullen ze rond de 1300 pond komen denk ik. Succes met zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:45

Akshay schreef:
@astero; de paadjes waar jij in het bos en op de hei mag komen met je paard (met wagen) die zijn breed genoeg om dat met een echte wagen te kunnen :)

nou, hier niet hoor! bij lange na niet zijn sommige paden geschikt voor een paard en wagen...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:51

Frederieke_ schreef:
Akshay schreef:

nou, hier niet hoor! bij lange na niet zijn sommige paden geschikt voor een paard en wagen...

vaak is het ook niet toegestaan er te komen als de paden er niet geschikt voor zijn. De terreinbeheerder is soort van verplicht de boel veilig te houden namelijk als het een ruiter/menpad is :)

Maargoed. Ik kan dat alleen toetsen aan de omgeving waarin ik zelf kom. En daar gaat dat doorgaans best op..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:57

Niemand antwoord op de eigenlijke vragen? Wie heeft er ervaring en waar te koop?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:55

Bij ons op de club rijd er iemand met zo'n 'wagen'.
Hij heeft 'm wel wat robuuster gemaakt, en langwerpig bankje waar ik dan op zit/half staat.
Het ding rammelt en vind het helemaal niks, maar hij rijd er ook niet vaak mee, hij heeft 'm achter zijn welsh cob. Zo'n leuk dier maar de combi zo is 10x niks.

Gewoon je pony ergens laten beleren en een gewone wagen of degelijke tweewieler/sulky kopen, heb je veel meer comfort en plezier van.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:09

Iedereen negatief maar ik vind het wel een grappig ding :o
Heb wat filmpjes bekeken en ligt beetje aan hoe het ingespannen is hoe het erachter ligt etc, vind het meer een step-principe met lange lijnen. En ik kan me voorstellen dat dit best wel lekker 'werkt'. Vind de tuigen ook licht ogen en de pony's lopen er mooi vrij voor.
Dus ik vind het zo gek nog niet :+

Lijkt me ook erg makkelijk als je gewoon alleen met je pony op stap wilt, zonder groom.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:32

Astero schreef:
Mijn paard moet nog beleerd worden voor de kar. Hij heeft een grote vrijdheidsdrang en kan in paniek raken als hij ineens denkt dat hij vastzit. Lijkt me heel fijn als ik in 1x alles los kan maken tijdens het proces van wennen. En om panieksituaties te voorkomen kan het ook handig zijn, lijkt me. Niet om te gebruiken in vliegende vaart bij een op hol geslagen paard uiteraard.
Wat mij aanspreekt bij het karretje is ook dat hij smal is en je dus over kleine paadjes door bos en hei kan. Het ziet er sportief uit.
Ik zou het heel graag eens in het echt willen zien. Ik begrijp dat jullie hem geen van allen ooit in het echt hebben meegemaakt?
Als iemand weet waar ik er een kan zien, dan hoor ik dat graag!

Als deze beschrijving van jou paard klopt, dan ben ik van mening dat een dergelijk paard met 'grote vrijheidsdrang, die in paniek raakt als hij ineens denkt vast te zitten', niet voor een wagen hoort. Of dat nou een 2wieler, 4wieler of zo'n 'ding' is als dat jij hier een topic over heb geopend.

Om panieksituaties te voorkomen? Hoe zie je dat voor je? Oeps, er staat een felgele container rechts in de berm, kom laat ik het boeltje loskoppelen want anders schrikt paard misschien en raakt vervolgens in paniek omdat 'hij vast zit aan de wagen'?
Of als er ineens een grote vrachtwagen met veel lawaai voorbij gebulderd komt?
:?

Sulky's en 2wielers zijn ook lekker smal, kun je ook mee over kleine paadjes door bos en hei. En als die paden zó smal zijn dat dat niet past, dan hoor jij daar in 99,9% van de gevallen ook helemaal niet te komen, dan zijn dat wandelpaden, mountainbike paden etc. en daar zijn ruiters en menners meestal niet gewenst.

@ VHU: ik ben niet zo zeer negatief over het ding zelf, maar ik begrijp de redenatie van TS niet zo goed. Al helemaal niet wat betreft dat 'losgooien' in paniek/noodsituaties..... En zoals TS haar motivatie beschrijft, dat haar paard in paniek kan raken als hij het idee heeft dat hij vast zit, dan denk ik 'waarom zo'n paard uberhaupt voor een wagen zetten, dat moet je dan ook helemaal niet willen'......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 07:18

Begrijp wat je bedoelt, paard voor wat voor aanspanning dan ook zal moeten begrijpen dat lamoen, tuig en alles wat er omheen hangt er gewoon is en niet zomaar verdwijnt als paard daar behoefte aan heeft.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:08

Sterker nog, als jij hem elke keer als hij bang wordt 'in1x losgooit' wordt ie bevestigd en beloont voor zijn gedrag...

Vindt het wel een grappig ding maar het lijkt mij oncomfortabel...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:22

Ze zijn leuk, maar wel met een goed gehoorzaam paard en een menner met ervaring als marathongroom want je bent beide. Uitspannen is 1 korte ruk aan je veiligheidskoord inderdaad.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:26

Ik werd hier naartoe verwezen http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=1737767

Jee wat veel negatieve berichten. Onbekend maakt onbemind?
Mss zijn de wielen te klein om comfortabel te zijn?
Hoop dat er nog meer mensen reageren die ook zo'n ding hebben en wat foto's willen laten zien?

Astero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:41

Het lijkt mij nog steeds een heel leuk ding en ik zou hem graag eens in het echt zien (op youtube zijn er wel allerlei filmpjes), maar niemand schijnt te weten waar ik hem in het echt kan zien en of hij in Nederland ergens te koop is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:25

Negatief?

Mwoah, het lijkt mij niets nee.

Maar ik vraag me ook af........ áls het nou zo'n ontzettend goede uitvinding zou zijn en als het nou zo geweldig zou zijn, waarom zie je er dan maar heel weinig van?
Ik heb eerder een wagen gezien met een bepaald soort systeem er op (waar je flink voor betaalde), maar ik vond 'm foeilelijk en het leek mij helemaal niet prettig. Het team dat door die wagendealer werd gesponsord reed er wel diverse wedstrijden mee, maar anderen zie je er eigenlijk nooit mee rijden....

Ik vraag mij oprecht af wat de voordelen van een Saddle chariot zouden zijn t.o.v. een gewone, normale sulky/2wieler. Want dat je 'er alles mee kan' en dat je gemakkelijk er mee kan rijden etc. geldt voor normale 2wielers net zo :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:14

Ik weet: oud topic. Maar zijn er inmiddels al Bokkers met een Saddle chariot?
Nog een jaar, dan is mijn shet 3. Ik kijk nog steeds/alvast om me heen voor karretjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 00:44

Ik heb er al jaren 1, maar informeer eerst naar de kosten want een hca + opties is volgens mij goedkoper (al weet ik de huidige prijzen niet).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:53

Hee wat leuk! En rijdt t fijn? Lijkt me wel door de actieve houding. Het rechtop zitten benadert het rijden het meest lijkt me, wat wel leuk is als je met ruiters op stap gaat.
Ben ook benieuwd naar de huidige prijzen, zo'n gewone sulky is nieuw zo'n €500. Een saddle chariot meende ik eerder €1500.