[AR] na 1x op de weg, de bak al in?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

na 1x op de weg, de bak al in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:03

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen maandag is mijn pony met vlag en wimpel geslaagd voor haar 'eerste keer voor de wagen'. Ik ben gelijk met haar de weg uit geweest en dat ging boven verwachting goed en gemakkelijk, keren en wegrijden vanuit halthouden was na de 2e keer ook een eitje. Wel nog wat zwalkend over straat...

Mijn vorige pony heb ik eindeloos buiten mee gereden. Maar met deze wil ik eerder beginnen met wat dressuurmatig werk.

Dus nu ben ik eigenlijk opzoek naar ervaringsdeskundigen die mij wat kunnen aanraden ;-)
En voornamelijk ook of het 'al verstandig' is om in de bak te gaan mennen.

suikermeisje

Re: na 1x op de weg, de bak al in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:47

Wij beginnen zelf in de bak en dan pas langs de weg.

Maar ik zou niet weten waarom je niet in de bak zou kunnen rijden?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:04

Zou ook niet weten waarom niet.... neem aan dat je haar bitwijs hebt gemaakt met sleepje e.d. Het is natuurlijk niet handig in een zware, kleine bak te beginnen zonder een bitwijs dier. Maar dat lijkt me logisch :')

Zou ik een fijne een bak tot mijn beschikking hebben waar dat zou kunnen, zou ik gewoon combineren, eerst bak dan nog rondje buiten. Helaas is de bak bij mijn stal momenteel veel te zwaar om te mennen, dus met mijn pas beleerde pony gingen we ook direct de 2e keer naar buiten en we zijn de bak niet meer in geweest. Dresuurmatig wat bij brengen kan ook prima op de weg natuurlijk of als je ergens op een veldje mag kan het daar ook.

Plus wat lange lijnen / longeerwerk erbij oppakken, ook nooit verkeerd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:35

Hier gaan ze pas de weg op als ze in de bak echt vertrouwd en fijn door gereden zijn.

Voorheen een 20x40 grasbaan, nu train ik in en 30x60 grasbaan, dus ruimte zat en een goede bodem.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:54

Wij gaan ook pas de weg op nadat ze in de bak getraind/bevestigd zijn: na de binnenbak gaan we in de grote buitenbak (40x80) en daarna de weg op. Andersom zou dus zeker moeten kunnen! ;)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 09:52

Tja, ik ben buiten begonnen omdat ze dat op mijn vorige stal altijd zo doen. Donderdag gaat ze weer voor de wagen (de weg op) en dan kijken hoe ze het doet..
Want bochtjes en keren deed ze absoluut niet moeilijk ;-)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:55

Mijn voorkeur gaat ook uit naar gelijk de weg op.. In mijn ervaring leren ze dan beter te trekken etc. Moet je paard natuurlijk wel verkeersmak zijn :)

Om de vraag van TS te beantwoorden, ik denk dat je zelf even moet aanvoelen hoe je paardje reageert. Op wat voor bodem rijden jullie? Een grasbaan is natuurlijk minder zwaar dan een (zand)bak.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:57

@Shenaville met zo'n buitenbak zou ik ook (vaker) in de bak mennen, geweldig _/-\o_

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 05:19

Haha, ze is uiteraard verkeersmak. En heuvelop vind ze prachtig.
Waarschijnlijk gaan we gewoon in de rijbaan, die is van zand en momenteel best zwaar.
Maar ze zijn het nu aan het sproeien en doen, dus ik hoop dat hij minder zwaar wordt. Tot die tijd maar naar buiten of even kijken wanneer ik naar les kan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:30

VanHuisUit schreef:
@Shenaville met zo'n buitenbak zou ik ook (vaker) in de bak mennen, geweldig _/-\o_

De menvereniging heeft zo'n grote buitenbak, is inderdaad fantastisch!!!! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:33

Hij is zelfs nog 5 meter breder: 80 x 45 meter. De vereniging heeft 2 binnenbakken van resp. 60x20 en 45x20 meter met polysnipper bodem, een buitenbak van 80x45 met gemengde zandgrond en een buitenterrein van ongeveer 1,5 hectare gras. Niet verkeerd dus. Verder kun je ook het dorp en de polder in.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:18

Wauw haha ik kom bij jou rijden haha

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:14

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 00:16

Haa heb ik gister gezien.. Heiloo is dichterbij.. Moet alleen even bedenken of ik echt bij een vereniging wil horen haha

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:02

Ik ben zelf geen lid meer van de Zaanse, omdat ik de menlessen daar niet goed vind. Er zijn meerdere leden om die reden opgestapt, omdat er totaal geen variatie en diepgang is maar alleen saaie rondjes en voltes rijden. In het verleden is er al zo vaak door de leden gevraagd om variatie, maar dat wordt gewoon van tafel geveegd: er wordt niets met de verzoeken gedaan. Wel jammer, want qua ruimte zijn er zoveel mogelijkheden.