[AR] de houding van een tuiger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gytrash24

de houding van een tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:28

Hallo,

Na aanleiding van een discussie met een vriendin dacht ik laat ik het eens aan de kenners vragen. Wij konden het er niet over eens worden of het nou een natuurlijk houding is of dat het (in haar woorden) 'dood zielig is'
Aan de ene kant snap ik waar zij vandaan komt. Tuigers lopen nou eenmaal hoger en die hals en kop verhouding staat er dan toch echt op als ze lopen. Maar als ik kijk naar veulens of tuiger paarden die showen in de wei doen ze precies het zelfde. Dus waarom zou het voor de wagen iets onnatuurlijks zijn?

Dus tja ik vroeg mij af hoe jullie er over denken? En/of jullie ook een ander perspectief voor ons hebben?
Brank los :)

De disccusie was naar aanleiding van deze foto
Afbeelding
ik geef toe dat hier het hoofd wel wat naar achter getrokken staat. Maar goed ik vind als ik naar de tuigersport in het algemeen kijk. Toch echt dat ze vrijwel vanzelf zo staan.
Kijk zoals hier daar zie je al dat het hoofd vrij hoog op de hals staat. Wat weer makkelijk voor zo'n vreemde buiging zorgt.
Afbeelding

saskiakefie

Re: de houding van een tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:32

Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe zo'n paard niet zijn rug weg zou drukken.. Interessant onderwerp, ik lees mee.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:37

saskiakefie schreef:
Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe zo'n paard niet zijn rug weg zou drukken.. Interessant onderwerp, ik lees mee.

hmhm ik heb verder niet super veel verstand van dit ras. Ik vind ze prachtig en zie ze al van jongs af aan. Mijn opa heeft een speciaal plekje voor deze prachtige reuzen. En zover ik mij kan herrineren lopen tuigers vrij kort in het hoofd en ik dacht dat het altijd kwam omdat hun hals zo lang is en omdat ze ook zo zeg maar met de borst vooruit staan. Dus zeg maar hoofd gelijk op de hals wat voor die houding zorgt. Maar goed toen zij die vriendin dus. Dat het net is of ze met het bit het hoofd helemaal in de houdgreep zetten. Waar ik eigenlijk niet eens aan gedacht had. Dus tja ik was wel nieuwsgierig of een kenner hier wat meer licht op kon werpen voor ons.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:46

Die benen worden met speciale technieken getraind zodat ze ze zo hoog mogelijk optrekken. Het is een soort perfectionering van het natuurlijke. Tuigers doen het zelf al maar het wordt ook getraind.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:50

Het zit van nature in een tuiger om zo te lopen, het wordt verder getraind om ook zo te blijven lopen. Om het verder te ontwikkelen.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:27

Ik sluit me aan bij Ymor.
Deze manier van lopen, zit al op een natuurlijke manier in de bewegingen van het paard, mede door de bouw van het Tuigpaard. Vb. het Tuigpaard heeft een hoog ingeplante lange nek waarmee een hoge en sierlijke buiging mogelijk is. Een Fjord heeft een laag ingeplante korte nek. Zij kunnen niet zo mooi buigen en komen ook niet groots over.

Een Tuigpaard in de wei zal soms deze bewegingen showen (als ze opgehitst zijn, spelen). Door training worden deze bewegingen uitvergroot en in tijd verlengd (conditie-opbouw) zodat ze een hele wedstrijd door deze bewegingen kunnen tonen aan de jury.