[AR] Introductie mennen met sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Introductie mennen met sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:18

Goed... nu heb ik dus een pony, maar nog geen sulky,
Dat komt nog.
Tzt wil ik graag les nemen, maar helaas zijn hier in de buurt geen lessen mogelijk met lespaarden; al helemaal niet in dat wat ik wil gaan doen, dus goede voorbereiding is niet mogelijk.
Pas met eigen pony voor de sulky, kan ik een plaatselijke instructeur zoeken.

Maar... ik wil graag eens van te voren een introductie krijgen over het mennen met sulky e.d.
Ik heb vroeger wel geholpen met het inspannen van fjorden en ook wel gemend onder begeleiding, maar dat is lang geleden met als tuig een haam en als wagen een boerenwagen en huifkar.

Nooit met borsttuig en sulky gewerkt.

Nu kom ik in juli in nederland. Ik heb niet de tijd voor echt een uitgebreide cursus, maar misschien wordt ergens een introductie gegeven en dan liefst dus met tweewielers, want dat is volgens mij toch echt een vak apart mbt inspannen, afstellen etc.
Heeft iemand een idee?

MarlindeRooz

Re: Introductie mennen met sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:21

Ik heb het tuig afgesteld met een plaatje van google, sulky er achter. Die heb ik samen met papa afgesteld en gaan. :') Pony had maarliefst 2 keer eerder voor een sulky gestaan. (een half jaar daar voor)
En ik ben zo het bos ingereden. :Y)

En ik hoef geen reacties dat ik dom ben en o zo onverantwoord, want ik ken mijn pony langer dan vandaag. :=

Op zich is het dus niet zo heel moeilijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 21:25

Van mij zul je zulke reacties niet krijgen. :) Het leek mij best wel lastig, eigenlijk. Ben er stiekem wat huiverig voor; bang dat ik het verkeerd doe, het tuig of sulky niet goed afstel of zo

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:27

Je mag ook bij mij op stal langs komen in Waverveen.
Het twee welsh Atjes en een sulky op stal staan. Leg het je graag uit hoor :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:27

liljebo schreef:
Van mij zul je zulke reacties niet krijgen. :) Het leek mij best wel lastig, eigenlijk. Ben er stiekem wat huiverig voor; bang dat ik het verkeerd doe, het tuig of sulky niet goed afstel of zo

Ik weet wel hoe een tuig er op moet, ik had al wel meerder keren met een sulky gemend met een andere pony en met deze shet was het optuigen, er voor zetten en het bos in. Maar niet elke pony reageert zo.

Dus als je dan het tuig en de sulky goed hebt zitten is het alleen nog aftasten wat het stuur en de rem betreft.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:31

Weet niet waar je in Nederland zult zijn? Maar ik heb mijn enkel- en tweespan koetsierbewijs gehaald bij http://www.stalhouderijhanemaaijer.nl . Daar ook poos gegroomd. Ze zijn heel flexibel, als jij ze zegt dat je graag in een aantal uren tuig/wagen/zeg maar 3 basis lessen of zoiets wilt doen, dan kan dat vast wel.
Dus als je daar in de buurt zit, gewoon proberen.

Je mag ook bij mij langskomen hoor (men momenteel met D pony en tweewieler), maar kan me voorstellen dat je graag 'gewoon' instructie wilt hebben bij goed adres, en dat zijn zij zeker. Daarbij is mijn pony nog maar net beleerd dus ik geef de leidsels nog niet uit handen :o IK weet alleen niet of ze je specifiek kunnen helpen met je sulky vraag..... maar principe van inspannen en afstellen tuig is het zelfde als bij een vierwieler.

Zit je meer in Brabant, die kant op raad ik je http://www.petrideko.nl aan. Is mijn vorige stal :) super fijne mensen die je zeker verder willen helpen.

En dat huiverige herken ik wel hoor.... vond het in het begin doodeng achter de paarden ipv erop :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:42

VanHuisUit schreef:
Weet niet waar je in Nederland zult zijn? Maar ik heb mijn enkel- en tweespan koetsierbewijs gehaald bij http://www.stalhouderijhanemaaijer.nl . Daar ook poos gegroomd. Ze zijn heel flexibel, als jij ze zegt dat je graag in een aantal uren tuig/wagen/zeg maar 3 basis lessen of zoiets wilt doen, dan kan dat vast wel.
Dus als je daar in de buurt zit, gewoon proberen.

Je mag ook bij mij langskomen hoor (men momenteel met D pony en tweewieler), maar kan me voorstellen dat je graag 'gewoon' instructie wilt hebben bij goed adres, en dat zijn zij zeker. Daarbij is mijn pony nog maar net beleerd dus ik geef de leidsels nog niet uit handen :o IK weet alleen niet of ze je specifiek kunnen helpen met je sulky vraag..... maar principe van inspannen en afstellen tuig is het zelfde als bij een vierwieler.

Zit je meer in Brabant, die kant op raad ik je http://www.petrideko.nl aan. Is mijn vorige stal :) super fijne mensen die je zeker verder willen helpen.

En dat huiverige herken ik wel hoor.... vond het in het begin doodeng achter de paarden ipv erop :+

Ik vind op het paard juist eng. :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 07:41

Vanhuisuit... vooralsnog gaat het mij vooral om het specifieke gebruik van de sulky/het inspannen voor de sulky (dus exacte info over borsttuig) Maar ik zal de adressen in de gaten houden.
Ik zit vnl in noord brabant en limburg, maar ook wel meer naar het noorden. (ons eerste kleinkind wordt daar dan geboren :) )
Ennuh... ik zou zelf niet zomaar leidsels durven overnemen privé bij een paard dat ik niet ken (stapte ook allang niet meer op een vreemd paard), en al helemaal niet bij een jonkie. :) Mijn eigen paarden ken ik door en door, kom ik veel mee op straat en ik weet exact hoe ze overal op reageren. Dat is toch anders.
Het erachter zitten vind ik overigens niet echt eng. Ik kreeg juist problemen erop, vanwege een oude fractuur in de rug, ooit opgelopen bij een val met paard. Die zorgt voor chronische pijn en dan vergeet je het dus echt niet. Hälga, mijn laatste paard, maar helaas erg artrose dus nu met pensioen, vertrouwde ik blindelings, maar die struikelde wel erg veel. Ik wil niet meer aan een nieuw paard beginnen. Te bang geworden en dat werkt gewoon niet. Vandaar het mennen :)

Sannie, een heel lief aanbod. Misschien ga ik je daar wel aan houden :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:26

In Limburg rijden Keona en Anke met een sulky. Zij kunnen je ongetwijfeld alles vertellen over de ophanging / afstelling.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:30

Kijk maar je bent van harte welkom.
Ik beschik over een 20 x 40 bak en daarin kunnen we dan even rommelen ;)
En dan mag je ook wel ff sturen hoor haha. In de bak moet dat wel vertrouwd zijn toch ? ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 13:34

Sanniej_ schreef:
Kijk maar je bent van harte welkom.
Ik beschik over een 20 x 40 bak en daarin kunnen we dan even rommelen ;)
En dan mag je ook wel ff sturen hoor haha. In de bak moet dat wel vertrouwd zijn toch ? ;)

haha ik ben altijd als de dood dat ik iets fout doe bij het paard van een ander :o (en ga meestal daardoor blunderen :o )

Maar ik zal tzt even kijken hoe en wat.
Als ik de mogelijkheid zie, zou het wel leuk zijn.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:30

Ach daar maak ik me niet zo snel zorgen om. Dan pakken we de jongste die is echt niet snel onder de indruk hihi ;)
Kijk maar even ik lees je PB wel mocht je willen komen :)