[AR] Touwtjes aan hoeven tuigpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anorion

Touwtjes aan hoeven tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:00

Bij de buren van mijn werk loopt een tuigpaard, zo nu en dan zie ik ze eens aan het werk. Maar vandaag liepen ze op een ander stukje dichtbij dus kon alles goed zien.

Toen zag ik dat er vanaf de hoeven door ringetjes van het schofttuig (als ik het goed heb) naar de menner..

Het zag er niet zo vriendelijk uit (of het ook niet vriendelijk is laat ik maar even in het midden omdat ik niet weet wat het is), de menner hield het strak vast. Waar dient dit voor?

ApplePapple

Re: Touwtjes aan hoeven tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:01

wil ik ook wel eens weten ik lees mee

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:02

de gangen trainen geloof
het heet in de schoenen ?
meer weet ik er niet van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:24

Ik vind je beginpost heel moeilijk te begrijpen, met name juist de zin waar het hier om gaat:

Anorion schreef:
Toen zag ik dat er vanaf de hoeven door ringetjes van het schofttuig (als ik het goed heb) naar de menner..

:? kan er niets van maken, sorry.

Maar het klinkt igg als 'iets' om er voor te zorgen dat paard meer knie-actie toont en dus z'n benen hoger optilt; meeste trainingsmethoden voor tuigpaarden zijn daar nl. voor bedoeld (naast het hoog dragen van staart en hoofd, opgerichte houding).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:30

in principe kan de menner die touwtjes zo besturen dat de hoeven langer de lucht in gehouden worden. Een menner die er geen verstand van heeft kan een paard zo goed naar de knoppen helpen, iemand met verstand kan de gangen van het paard wel verbeteren door die methode.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:39

Inderdaad werkt met heel katrollen systeem aan hoefschoenen.
Paard heeft geen "pijn" oid maar onkunde kan wel gevaarlijk zijn

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:41

Wat Duhelo zegt, klopt. Ze willen bij de tuigers veel knieactie zien, en hoe langer en hoger die knie in de lucht is, hoe mooier. Die actie zit niet bij elk paard van nature erin, dus gebruiken ze dit soort hulpmiddelen om het erin te krijgen. De menner kan de touwtjes bedienen, en daarmee de tijdsduur van de knie-actie. Maar wel dus als je weet wat je doet, anders doet het meer kwaad dan goed.

Anorion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 00:31

JoyCiej007 schreef:
Ik vind je beginpost heel moeilijk te begrijpen, met name juist de zin waar het hier om gaat:

Anorion schreef:

:? kan er niets van maken, sorry.

Maar het klinkt igg als 'iets' om er voor te zorgen dat paard meer knie-actie toont en dus z'n benen hoger optilt; meeste trainingsmethoden voor tuigpaarden zijn daar nl. voor bedoeld (naast het hoog dragen van staart en hoofd, opgerichte houding).

Oef die zin was wel heel onduidelijk ja, sorry. Het ging inderdaad om touwtjes zoals later ook werd geschreven door anderen. De hoeven van het paard zwaaiden nog net niet langs zijn oren. Ik denk inderdaad dat het dan om de knieactie gaat. Ik zag dat toen de menner de touwtjes aanspande dat de voetjes ook wel langer van de vloer bleven.

Ik ga er maar even vanuit dat de menner weet wat hij doet. Ik had het in ieder geval nog nooit gezien, dank jullie wel voor de uitleg!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 02:10

Ach, zo zijn er wel meer methode's..... binnen de aangespannen (tuig)sport, maar net zo goed binnen de dressuur- of springsport.
Hou er zelf niet zo van, en het moet ook echt kundig gebruikt worden anders doe je er idd meer kwaad dan goed mee.

Maar dit is uiteindelijk de bedoeling binnen de aangespannen tuigsport:

Oprichting in hoofd/hals, hoog dragen v/d staart, véeeel knie-actie zowel voor als achter die zo lang mogelijk duurt, maar wel tactmatig.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:52

Met het paard in de schoenen te zetten, met touwtjes, zal je zien dat het paard vooraan licht wordt/loopt en veel meer zijn achterhand gaat moeten gebruiken om met die touwtjes vooraan overweg te kunnen. Hierdoor is het net dat hij opwaarts loopt. De spieren in de achterhand (de motor van het paard) worden hiermee flink getraind.
Resultaat is: een sterke achterhand en een lichte voorhand waardoor het paard opwaarts loopt en zijn knieactie kan verbeteren.

Anorion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 15:58

Dank jullie wel voor de antwoorden!