Sowieso is een groom meenemen een stuk veiliger, maar dat geef je zelf ook aan. Je zou zelf ook alvast kunnen oefenen door je pony op te tuigen met oogkleppen en aan de lange lijnen gaan oefenen in de bak of ander soort afgezet stuk. Omdat het misschien erg spannend kan zijn voor je pony, lijkt het mij wel handig als je er iemand naast laat lopen en later als het beter gaat degene erbij in de buurt laat zijn. Dan kan je groom altijd ingrijpen mocht de pony erg gespannen zijn of willen vluchten. Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat het karakter is van je pony, maar misschien heb je er iets aan. Dan heb je in ieder geval de basis zelf opgepakt.
Nog even terugkomend op de leeftijd en hetgeen er gebeurt is, wij hebben twee pony's van net vijf en net acht jaar. Als er bij ons een aanhanger langs komt op een smalle weg, laat ik altijd de groom naast het tweespan lopen. Want met oogkleppen op zien ze het gerinkel niet aankomen van achteren en sommige pony's zijn daar dan wat schrikachtiger op (die van ons dus ook). Heel soms wil die van vijf jaar dan wat vooruit schieten, maar dat is goed in de hand te houden en zeker met mijn man als groom ernaast. Het is echt een stuk prettiger rijden, vooral in dat soort noodsituaties. Het zal zeker geen aanstellen zijn, je pony is nog jong en dan kan dat best spannend zijn zo'n gevaarte.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 17-04-13 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt