[AR] Serieus advies gevraagd, Paardenvierdaagse rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Serieus advies gevraagd, Paardenvierdaagse rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 15:26

We hebben de sprong gewaagd ter voorbereiding van onze trektocht voor volgend jaar. We hebben ons met Barney en Pip ingeschreven voor de Vierdaagse van Dwingeloo, deze start op 17 juli.

De basisconditie van beide pony's is heel goed, we rijden met gemak 25 tot 30 kilometer. Maar dan houdt het natuurlijk niet op, er zitten nog drie dagen daarna aan vast en dit betekent een andere voorbereiding. Het trainen op verschillende ondergronden ondervangen we door elk weekend dat we naar Diever gaan de pony's mee te nemen. Vanaf eind april gaat de wagen drie weekenden mee, waarvan twee lange weekenden. In de zomervakantie staat de wagen ook in Diever, in de tussenliggende weekenden wandelen we veel kilometers met ze door zand en over bospaden (de wagen kan niet altijd mee).

Daarnaast trainen we thuis dus ook veel, maar dit is vaker verhard omdat we hier weinig zachte ondergrond hebben. We proberen wel zachte stukken mee te nemen in brede bermen maar dat zijn nooit kilometers lange stukken. Verder longeren en fietsen we, in de tussentijd gaan ze voor rust op de wei of de hele dag in de paddock. Na een lange rit hebben ze een rustdag in de wei en de dag erna moeten ze dan weer aan het werk. Ik heb eenmaal per twee weken prive les in de bak, dan moeten ze een uur behoorlijk aan het werk en wordt er dressuurmatig geoefend (gewoon de basis).

Maar ik ben heel erg benieuwd hoe we de training beter kunnen maken met de pony's, ik dacht zelf eens te gaan zoeken naar tips die in de mendurance wereld worden gegeven. Zou dit handig zijn of is dit weer teveel afwijkend van een vierdaagse? Hebben jullie tips om de conditie zo goed mogelijk te krijgen, ik ben ook benieuwd naar voedingstips.

Napie

Re: Serieus advies gevraagd, Paardenvierdaagse rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:01

Ik heb je mail ook ontvangen en zal je later op de avond zowel via de mail als hier antwoord geven (ik heb veel ervaring met mendurance en vierdaagserijden met mijn shetten)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:05

Top, dank je wel

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:50

Voor zover ik kan lezen ben je al goed bezig zo. Ik doe het met minder en de mijne (haflinger, wordt dit jaar 10) heeft ook een superconditie. Ik laat haar veel stappen, ook voor de kar. En lange stukken draven.
Het voeren doe ik alsvolgt: gedurende het hele jaar krijgt ze alleen krachtvoer als ze gewerkt heeft, met ruwvoer/kuil als basis. na een lange rit krijgt ze een diepvriesbakje muesli met 500 cc inhoud, na een kortere rit slechts de helft. Ik doe dan ook een jaar met 20 kg muesli. Een week voor de 4-daagse krijgt ze elke dag een handje(100 gr); op de dagen dat ze werkt+- 200 gram. op de dagen van de 4-daagse krijgt ze s'morgens een bak muelsi, na de rit eerst kuil, dan weer volle bak muesli. De laatste dag krijgt ze alleen na de rit muesli. Ik geef dan altijd onbeperkt ruwvoer. Zodra we weer 'thuis' zijn, krijgt ze rust dus geen krachtvoer meer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:44

Mendurance is een prima conditietest. Lees in ieder geval de reglementen goed door op www.knhs.nl . In grote lijnen is er een voorkeuring waarbij de dierenarts bepaald of de pony’s fit zijn genoeg om te starten, daarna rij je de afstand (in het geval van DFW is dat 28 km) en na een staptrajekt van een km wordt de hartslag geteld. Deze moet onder de 72 zijn, was 64 dus dat moet ook lukken. Vervolgens worden ze na het uitspannen nagekeurt. Een prima meting om te zien hoe de conditie van je pony’s is. En ik denk ook dat je op die manier de wedstrijd moet rijden: niet trachten de snelste te worden (want dat is lastig als je tegenstanders 30 cm groter kunnen zijn) maar pony’s die bij de voorkeuring en nakeuring ongeveer dezelfde waardes laten zien.
Ik begon voor een mendurance altijd 4-6 wkn van te voren er naar toe te trainen. Mijn methode was altijd om het aantal km waar ik voor trainde, te rijden in een week met na elke trainingsdag een rustdag. Dat betekende dat ik bijv 6 wkn voor een klasse 2 wedstrijd, elke week 50 km reed wat ik soms deed in 2x20 km en een keer 10 km maar na elke trainingsdag sowieso een rustdag (in de wei of lichte arbeid aan de lange leidsel of aan de longe) Je begint met veel stap om longinhoud op te bouwen, de trajecten draf ga je in die 4-6 wkn steeds verder uitbreiden. Meestal reed ik uiteindelijk 30 min draf met 10 min stap. Het tempo in de draf kan je ook steeds verder uitbreiden. Over het algemeen liet ik mijn pony’s het tempo bepalen. Leren rustig uit te stappen en de stap te gebruiken om te herstellen is ook belangrijk. In het staptraject wil je immers geen opgefokte pony’s, dat is niet goed voor de hartslag bij de controle na het staptraject.
Tijdens de wedstrijden reed ik meestal 5 km draf en daarna stappen tot ze weer op adem waren (circa een halve tot hele km) en dan weer draven. Lange zandpaden gebruikte ik vaak voor een rustig galopje.
Zorg met name bij kleine pony’s dat ze goed kort in de vacht zitten. Ik scheerde ze vaak nog in juni en dan komt er nog een enorme dikke laag af. Ze moeten hun warmte kwijt kunnen. Je kan ze hier ook bij helpen door te koelen onderweg. Gewoon flink water er over.
Zorg ook dat ze goed drinken van te voren, tijdens en na de wedstrijd. Voor de wedstrijd goed ruwvoer geven helpt ze vocht vast te houden en hun darmen op gang te houden.

Meer info op www.mendurancedfw.nl

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:08

Enorm bedankt voor jullie uitleg, ik kom net binnen en heb het snel doorgenomen. Ik ga er morgen even goed voor zitten om het door te nemen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:43

Over voeding / supplementen: je zou na flink zweten wat electrolyten kunnen toevoegen door het voer, slobber of drinkwater om de tekorten weer aan te vullen. Goed voor het herstellend vermogen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 11:22

Zo ik ben mijn huiswerk even aan het doen, dat is dus een heleboel leeswerk :)

Maar ik ben maar begonnen met de dierenarts te bellen, die komt morgen eerst even de pony's nakijken en controleren op geschiktheid. Ik wil van hem horen of dat 1 juni wel zou kunnen lukken en op een verantwoorde manier.
Daarnaast is het zo dat beide pony's nog steeds te dik zijn naar mijn idee, ik zal gelijk met hem doornemen wat er echt noodzakelijk is en wanneer iets gegeven moet worden. De tip van de electrolyten en dat voeren bij arbeid zijn fijne tips. Ik ga dit morgen meenemen in mijn overleg met de dierenarts. Ze krijgen naar mijn idee echt niet zo veel, maar toch krijg ik het met al die uren mennen niet beter. Ik baal hier enorm van en wil hier dus echt iets aan doen.

Ik heb net per mail de mail beantwoord van Napie, ik zit gelijk vol met vragen. Super dat ik geholpen wordt om op weg te komen, het is best lastig voor ons om de weg te vinden die het beste bij ons past.

We zouden heel graag 1 juni de kennismakingsklasse willen rijden, ik hoop dat we deze week een weloverwogen beslissing kunnen gaan nemen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:19

Vwb electrolyten, handig is (bij warmte / verwachting dat ze veel zweten, ook op de trailer) om een dag of twee van te voren te beginnen met bijv 1/2 van de voorgeschreven hoeveelheid electrolyt, en dat gedurende die twee dagen voor de wedstrijd, op wedstrijd zelf in twee porties een voor, een na de rit (in slobbertje voor start / na finish) en dan de dag erna ook nog 1/2. Maakt echt verschil zeker bij jouw type pony.

Op zich kunnen ze het 'in principe' ook heel goed zonder electrolyten maar is ook kwestie van wat uitproberen. Alleen heb je daar met een dergelijke korte voorbereidingstijd dus vrijwel geen tijd meer voor (voor het uitproberen).

Napie, bedankt voor je super tips!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:33

Ik ben er ook over gaan lezen en inderdaad lijkt het wel heel goed om dit te gaan geven. Ik zal het zeker gaan bestellen voor ze, baat het niet dan schaad het niet (voor zo ver ik jullie tips nalees en de site bekijk).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:47

Correctie hartslag: dit moet 70 zijn

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:56

Nog 1 kleine twijfel waar nog niet aan gedacht is door ons. Barney is echt een enorme stresskip als het op dierenartsen aankomt. Dat is behoorlijk extreem door zijn ongeluk en operatie van vorig jaar nog verergerd ook. Hoe wordt dit op de keuring aangepakt?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:26

Vanmorgen is de dierenarts geweest en alles wat nagekeken kon worden, is nagekeken en ze zijn er glansrijk doorheen gekomen :)
Barney was natuurlijk weer enorm in de stress, maar na even rustig de hartslag doormeten zakte zijn hartslag naar 35-40 slagen per minuut. Ik heb ook geleerd hoe ik bij zijn kaaklijn zijn hartslag kan meten. Dan hebben we tenminste iets om zelf te controleren, als 1 juni goed gaat dan gaan we kijken voor een hartslagmeter.

We hebben het over de voeding gehad, ook losstaand van de vierdaagse en 1 juni. De dierenarts gaat uitzoeken bij hun eigen leveranciers of er voor een jaar hooi van dezelfde kwaliteit en snede gekocht kan worden. Dan kunnen wij het laten analyseren en hierop wordt dan een goed passend advies gemaakt voor beide pony's. Daarnaast geven we nu dan alleen ruwvoer en de 50 gram Pavo Vital Complete, zodat ze geen tekorten krijgen.
Natuurlijk voor en na de ritten, mogen we gewoon slobber geven en ze extra ondersteuning geven voor de rit d.m.v. muesli wat we nu gebruiken.

Ik heb ook over de electrolyten gesproken. De dierenarts vond het voor nu niet handig om in te zetten. Vooral omdat we nu nog maar net starten en geen wedstrijden kort op elkaar zullen rijden. Om het echt goed toe te passen moet er een bloedonderzoek worden gedaan en dit kost behoorlijk wat geld voor twee pony's. Dan alleen kan er per pony een juiste samenstelling worden gemaakt, zodat het ook daadwerkelijk op de juiste punten ondersteuning zou kunnen bieden. Er blijken zoveel soorten te zijn, dat je nooit weet of het wel het juiste is wat gegeven wordt. Omdat de pony's alle tijd krijgen om met de voeding en rust te herstellen, hebben we ervoor gekozen om het nu nog even niet in te zetten.

De dierenarts gaf aan dat ze niet moddervet zijn, er mag zeker wel wat af bij ze en dit is ook nodig voor hun prestaties. De dierenarts zal bij een andere stal in Wassenaar nagaan of we de pony's daar mogen wegen, dan is het geen natte vingerwerk meer wat betreft hun gewicht en wat erbij gevoerd mag worden. Dan nog blijft het natuurlijk altijd op het oog voeren en kijken of er niet alsnog iets aangepast moet worden.

Barney krijgt een verklaring mee voor zijn rechterachterbeen, maar hij gaf ook aan dat ze het in eerste instantie niet zullen opmerken omdat hij gewoon netjes loopt. Maar door het littekenweefsel is het een heel klein beetje dikker. Barney is al een tijdje terug goedgekeurd, nu krijgen we in ieder geval voor de zekerheid op papier wat er gebeurt is en waarom dat beentje net iets voller is op de pees. Maar waarschijnlijk hoeven we het niet eens te laten zien.

We zijn echt super blij dat het zo goed gaat met ze, nu wisten we natuurlijk ook wel dat ze in goede conditie zijn. Maar het bevestigd krijgen voordat we aan dit hele avontuur gaan beginnen, is wel erg prettig om te horen. Nu rest ons de training nog en de goede zorg aan de pony's geven, we hebben ons net ingeschreven voor 1 juni. We hopen zo dat het goed gaat en bevalt, dan gaan we gelijk door met het aanvragen van de startkaart en de inschrijving voor een klasse 1 wedstrijd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:53

Wb wegen kun je ook eventueel met auto en trailer naar een vrachtwagen-weegbrug gaan. Eerst de hele combi met pony's wegen, daarna 1 pony er af, daarna andere pony eraf en je weet het. De weegbrug hier heeft een afwijking van 10 kg, dus dat is tamelijk nauwkeurig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:40

Leuk dat het allemaal in orde was! En tja.... soms maken ze een enorm circus en valt hartslag enorm mee.

Vwb electrolyt... ik vind dat dus echt zo'n DA antwoord... natuurlijk is op maat gemaakt en na bloedonderzoek prachtig, alleen het lastige met gebruik electrolyt en (m)endurance is dat het enorm weer/conditie/voer/omstandigheden afhankelijk is. Dat kun je nooit op maat laten maken, denk ik dan, dat is onmogelijk, lijkt mij .... het is ook geen supplement, het is een aanvulling in het rantsoen op dagen dat het nodig kan zijn. Het kan heel goed niet nodig zijn, dan gebruik je het niet. Kwestie van uitproberen als je denkt hoe kan het toch dat mijn pony sloom oogt, hartslag niet daalt of wat dan ook, dan kun je volgende keer als je traint of wedstrijd rijdt onder soortgelijke omstandigheden denken aan bijv iets als electrolyten.

Gezien mijn ervaringen bij paarden & electrolyt denk ik daar dus anders over :) .