[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:09

Ik heb er 1 van van boven gehad en vond het een fijne wagen die licht wegtrok.
Zelf wel weer terug gegaan naar een hca sulky maar dat was meer omdat ik vrijwel altijd alleen op pad was en makkelijker overal tussen door kon scheuren bij de paaltjes ect.Afbeelding

Suor

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:18

Voor mijn twee Shetlanders ben ik op zoek naar een sulky en hierbij denk ik aan een HCA. Nu is mijn ene pony rond de 85 cm en de andere rond de 100cm.

Is het mogelijk om voor beide pony's één sulky te kopen of verschillen ze hiervoor teveel in hoogte? Bij HCA adviseren ze voor de pony van één meter 19inch en voor de kleine 16inch.

Is dat de enige optie of is hierin ook iets anders (of een ander soort wagen) mogelijk?

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken!

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:54

Dat verschil is te groot dan zou je elke keer moeten verstellen om de balans weer goed te krijgen (en dat is niet 1-2-3 gedaan), naast dat voor een pony van een meter 19 inch beter is. Bij mijn pony's zweeft hij wel voor beide, maar die schelen max 2 cm. Voor die van een meter kan een lichte vierwieler, maar dat is niet verstandig om 1 van 85 voor te zetten. Mijn oplossing zou zijn als ze een beetje hetzelfde tempo hebben, lichte vierwieler voor tweespan. :+

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:01

Suor vraag even aan Dennis hier op bokt zij heeft pony's van 1 mtr voor 16" HCA en is zelf niet groot en niet zwaar. Dus het hangt ook van het gewicht van de menner af.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:05

Idd, mijn pony's zijn net boven de meter en heb een 16".
Met een 19" was ik zeker niet uitgekomen, en dat hoor ik vaker bij kleine niet te zware mensen.

Als je voor een HCA wil gaan zou ik dus voor een 16" gaan, maar hou er dan wel rekening mee dat je hem aan moet passen tussendoor voor het evenwicht.

Mijn pony's schelen 3 cm, dus heb een goede middenweg gekozen, voor beide net niet 100% perfect. Maar rij ze regelmatig na elkaar enzo, dus dan zou ik in de weer blijven. Maar met 15cm verschil is dat geen optie.

Suor

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:28

@Jorex, Dankje voor je reactie! Een tweespan zou ook zeker het leukste zijn haha, helaas verschillen ze ook behoorlijk in tempo!

@ Dennis, dankjewel! Nu ben ik zelf wel vrij lang, al ben ik niet heel zwaar. Lastig, anderen zeggen juist weer dat ik voor de grotere pony echt een 19inch nodig heb.

En zelf heb ik er echt (nog) te weinig verstand van. Ik ga eens kijken of er misschien iemand hier in de buurt een HCA heeft waar ik bij mag gaan kijken.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:52

Ik heb het Gerrit Jan van Boven karretje gisteren opgehaald. Trekt heel makkelijk en de pony past er heel mooi voor. Afbeelding

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:55

Ik heb een 19” en je zou mogen komen passen :)
Mijn pony is rond de meter.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:01

Hier ook een 19" en je mag passen. Ik zit in het groene hart vlakbij Alphen a/d Rijn.

Suor

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:34

Wat een lief aanbod van jullie Marit en Nelleke! Jullie zitten allebei nog wel een stukje weg, maar ik hou het zeker in gedachten!

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:20

Twirre2006 schreef:
Ik heb het Gerrit Jan van Boven karretje gisteren opgehaald. Trekt heel makkelijk en de pony past er heel mooi voor. [ [url=m/8HQ55v.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een super gaaf karretje, heb je wat informatie over dit wagentje? Hoe groot is het wagentje en de pony? wat is het gewicht van dit wagentje?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:26

Het karretje heeft 16 inch wielen en weegt rond de 110 kg. Spoorbreedte is 110 cm. Pony is 99 cm. Karretje is goed geveerd en is geremd. Rijdt heel licht. Heel erg blij mee.

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:56

Suor schreef:
Wat een lief aanbod van jullie Marit en Nelleke! Jullie zitten allebei nog wel een stukje weg, maar ik hou het zeker in gedachten!


Ik woon niet meer in de plaats in mijn profiel, ik woon nu omgeving Asten.

Rosje8
Berichten: 295
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:58

wie heeft ervaring met je hond mee op een tweewieler/sulky?

Ik heb een hca dus dat is wat lastig, hond is 23 kilo.


Het mooiste zou zijn als hij deels ernaast en deels erop kan, ritten zijn nu gewoon te hoog in tempo en te ver om alles mee te rennen. Ik ben bang dat ik steeds met de balans in de knoop kom, scheelt toch 23 kilo of zou dat meevallen als ik hem bv naast me zet ipv tussen mijn benen?

Foto's zijn ook welkom!

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:17

Ik, maar die weegt 8kg.

Ik merk wel verschil of hij naast me stond of op het plateau :)
Op de HCA neem ik m wel eens mee op schoot maar niet echt voor een buitenrit.

Heb niet echt een duidelijke foto nu.

criollo_yess

Berichten: 1082
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:52

Rosje8 schreef:
wie heeft ervaring met je hond mee op een tweewieler/sulky?

Ik heb een hca dus dat is wat lastig, hond is 23 kilo.


Het mooiste zou zijn als hij deels ernaast en deels erop kan, ritten zijn nu gewoon te hoog in tempo en te ver om alles mee te rennen. Ik ben bang dat ik steeds met de balans in de knoop kom, scheelt toch 23 kilo of zou dat meevallen als ik hem bv naast me zet ipv tussen mijn benen?

Foto's zijn ook welkom!


Ik heb een 2wieler waarmee de hond vanaf pup aan mee ging. De hond is volwassen inmiddels en ca 20kg, hij zit dan tussen mijn voeten, want ik heb geen bankje, dus naast me kan niet. En ja, balans is dan een ding. In stap maakt het niet zoveel uit, maar bij draf is het met de hond flink naar achteren zitten en zonder hond op het puntje van de stoel om de 2wieler in balans te houden. Bepaald niet ideaal. Nu kan mijn hond het grootste deel van de rit gerust meelopen, hij is topfit. Ik doe hem alleen langs de weg eigenlijk nog wel eens op de kar of aangelijnd ernaast.

De foto is van toen de hond nog jonger was, ca 12kg.
Afbeelding

Rosje8
Berichten: 295
Geregistreerd: 30-08-19

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:53

foto hoeft niet hoor Marit, een hond van 8kg zou ik ook op schoot maar ik zit op 3x dat gewicht dus dat is echt appels met peren vergelijken :P

@criollo_yes wat mega schattig!! Wat voor hond heb jij en hoe ver rent hij mee dan? Mag ook via pb
Ik zou het ook eerst weleens willen testen, maar was er al bang voor dat tussen mijn benen niet handig is qua balans en dat blijkt dus wel bij jou. Ik weeg net 2x de hond dus ik heb ook niet zoveel om tegen te hangen. Dan kan ik beter is een keer testen naast me op een bankje, stof tot nadenken..

criollo_yess

Berichten: 1082
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:12

Het is een kruising, papa is Stabij, mama half Aussie, half Heidewachtel. Hond wordt eind deze maand 2. Ritjes tot 15-20 km gaat hij wel mee. Ik denk dat hij dan wel het dubbele loopt, want strak ernaast hoeft niet in het bos. Als pup, toen hij nog niet zo ver mocht lopen, pakte ik altijd de 2 wieler, zodat ik hem op de wagen kon zetten bij me. Nu neem ik ook vaak ipv de 2wieler de sulky, daar kan hij niet op, maar wel aangelijnd naast als nodig.

p.s. hij wordt graag vies :D
Afbeelding

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:26

Hoi allemaal!

Ik lees al een tijdje wat mee in dit topic. Vooral leuk de laatste foto van de hond op de kar (ook sinds kort een droom van mij!). Ik heb een vraagje en ik kom er maar niet uit wat ik moet doen. Ik blijf rondjes lopen in mijn hoofd. Ik heb sinds kort een hele leuke pony erbij van 1.10 die een aantal jaar geleden voor de wagen heeft gelopen. Ik wil dit graag weer gaan oppakken en dan ritjes gaan maken met mijn dochter (en hond als het kan). Nu sta ik voor de lastige keuze om voor een 2-wieler of 4-wieler te gaan. Een 4-wieler lijkt mij stabieler en makkelijker om de hond mee te nemen zonder dat het de balans verstoort. Maar een 2-wieler lijkt me lichter om te trekken

Misschien belangrijk om te vermelden dat ik in Spanje woon. Aan een wagen komen, 2-wiel of 4-wiel is sowieso een stuk lastiger dan in NL. Tweedehands wordt er ook heel weinig aangeboden. Dus mijn opties zijn nu een nieuwe sulky cavaletti (iets in die trant, het heet anders hier). Of een soort concourswagentje tweedehands

Het is de bedoeling om tochtjes te maken over de verharde weg maar lekker ook de natuur in en dat zijn zandpaden. Wel redelijk vlak en niet mul. Afentoe naar het strand zou ook leuk zijn dat is dan ca. 100 meter door het mulle zand voor je op het natte gedeelte bent

Wat zouden jullie aanraden? Ik weet dat dit topic over sulky’s gaat mijn voorkeur ging eigenlijk ook naar een sulky maar nu toch aan het twijfelen geslagen sinds een paar dagen en loop ik helemaal vast :(

Ik voeg even een foto toe van het consourswagentje dat ik tweedehands heb gezien


Afbeelding

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:17

Voor een a pony zou ik dan toch echt een vierwieler aanraden. 1.10 is niet klein in mijn ogen, vanaf een shet formaat een meter moet een vierwieler makkelijk kunnen. Desnoods laat je de kinderen even lopen als je wel naar het strand gaat door het mulle. Sowieso zit je met een tweewieler dat je constant moet verstellen qua balans als dochter of hond een keer niet op de wagen zit.

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:01

Jorex schreef:
Voor een a pony zou ik dan toch echt een vierwieler aanraden. 1.10 is niet klein in mijn ogen, vanaf een shet formaat een meter moet een vierwieler makkelijk kunnen. Desnoods laat je de kinderen even lopen als je wel naar het strand gaat door het mulle. Sowieso zit je met een tweewieler dat je constant moet verstellen qua balans als dochter of hond een keer niet op de wagen zit.


Bedankt voor je antwoord! Ja hier zat ik dus ook mee in mijn hoofd. Ook lijkt het me op een 4-wieler net wat makkelijker om spullen mee te nemen als ik ergens wil gaan picknicken. Ik ben ook bang dat de kwaliteit niet geweldig is van de sulky’s die ik hier kan krijgen. Je ziet ze heel weinig het is niet gebruikelijk

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:01

Ik zou wel voor een geveerde en geremde wagen gaan, hier zie ik geen vering onder.
En zoals jorex zei een 4 wieler.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:10

Wat voor type pony is het? Is het een heel loperig heet dier of juist heel braaf, rustig, liever lui dan moe?

Ik heb een shet van 1.04 en ik vind een vierwieler voor hem echt te zwaar. De mijne is echt een brave goedzak maar wel liever lui dan moe dus hij vind zichzelf al snel zielig voor een vierwieler terwijl hij voor een sulky toch echt met heel veel plezier doorloopt. Ik vind dat persoonlijk veel prettiger werken.

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:57

Goed punt Marga, bedankt!

_Nelleke_ schreef:
Wat voor type pony is het? Is het een heel loperig heet dier of juist heel braaf, rustig, liever lui dan moe?

Ik heb een shet van 1.04 en ik vind een vierwieler voor hem echt te zwaar. De mijne is echt een brave goedzak maar wel liever lui dan moe dus hij vind zichzelf al snel zielig voor een vierwieler terwijl hij voor een sulky toch echt met heel veel plezier doorloopt. Ik vind dat persoonlijk veel prettiger werken.


Het is wel een vlotte. Loopt in de groep (met grote paarden erbij) het liefst voorop. Ze heeft veel looplust voor haar 17 jaar :D Maar hoe dat uitpakt voor de wagen is lastig te zeggen. Het is zo jammer dat je het niet even kunt uitproberen hier…

Ik ben nog wat pagina’s verder terug gaan lezen in dit topic en lees toch niet veel goeds over de sulky cavaletti’s. Dat is de enige tweewieler die ik hier kan krijgen. Tweedehands wordt er alleen maar bagger aangeboden helaas. Ook is de boom niet verstelbaar. Dan lijkt hij me sowieso heel lastig in balans te krijgen…

Napie schreef:
Maar die lopen dan wel weer met een kliktuig waarbij balanceren niet echt nodig is.


Dan ook de vraag wat de voordelen zijn van een kliktuig. Ik had er nog nooit van gehoord namelijk. Kan dit gebruikt worden bij een tweewieler of enkel bij een sulky?

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:41

cynthiacarme schreef:
Ik ben nog wat pagina’s verder terug gaan lezen in dit topic en lees toch niet veel goeds over de sulky cavaletti’s. Dat is de enige tweewieler die ik hier kan krijgen. Tweedehands wordt er alleen maar bagger aangeboden helaas. Ook is de boom niet verstelbaar. Dan lijkt hij me sowieso heel lastig in balans te krijgen.

https://tjeuvandemeulengraaf-mensport.nl/

Hij regelt transport over de hele wereld en heeft super wagentjes voor de kleintjes