[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:39

Bwor schreef:
Ik ben mij aan het oriënteren in sulkys voor de toekomst. Hahah er is ook nog geen pony maar doe vast wat voor werk ;) het wordt een pony tussen de 1.10 en 1.30 en ik wil er voornamelijk mee in het bos/hei rijden en wat langere ritten.
Waar moet ik dan op letten qua vering etc? Ik heb ooit een caveletti gehad geen idee welke maar dat vond ik maar een hoop gestuiter

En ik zou er dus graag met z'n 2en op kunnen zitten en de hond moet ook zo nu en dan mee kunnen als ze er niet naast loopt. Dus dan valt hca enzo al af toch aangezien die geen dichte onderkant hebben of is dit wel mogelijk?

Ik ben benieuwd naar jullie tips over welke sulky jullie zouden kiezen en wat voor verlening etc


Je zou ook bij Tjeu kunnen vragen/kijken.. hij maakt ook sulkys voor grotere paarden.. ik twijfel namelijk of bij 1m30 een 19 inch groot genoeg is om goed in balans te krijgen..
Tjeu kan je in ieder geval informeren over de mogelijkheden.. en zijn sulkys zijn ook goed betaalbaar imo.. hij sulkys waar je slechts met 1 op kan, maar ook met bankje

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:12

Waarom geen lichte 4 wieler dan zit je ook niet met elke keer aanpassen van de balans van de sulky of 2 wieler. Als je alleen of met z'n tweetjes op de kar zit.

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:16

Als je gewoon zo'n slede neemt is dat toch niet zoveel werk? ik vind dat erg mee vallen iig.

Maar ik weet iemand met een pony van 1.16 en heeft daarvoor al 21"wielen...

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:44

Jorex schreef:
16 inch is echt voor de pony's tot 95 cm.


Dat zou ik niet zo hard willen stellen. Het heeft met meer dan de stokmaat te maken.
Mijn pony's zijn boven de 100cm, maar een 19"gaat hier nooit in evenwicht hangen. Zelfs bij 16" ben ik al te licht en te klein (stoeltje zou nog iets verder naar achter mogen, maar dan kan ik niet meer met m'n voeten bij de steunen, en rekje zit al tegen het frame).
Daarbij zou voor mijn korte pootjes het rekje tegen het frame moeten, waarbij je bij 19" wielen met je hakken tegen de wielen aan zit steeds.

Ik ken meer kleine mensen met pony's van 100/105cm met 19" sulky's die het niet voor elkaar kregen en met een 16" wel.


Met pony's van 110 tot 130 zou ik ook eerder voor een 4wieler gaan denk ik.
Al zou een grotere 2wieler ook kunnen, maar zou dan eerder naar een van der Mee kijken, of de 2wieler van HCA (en niet de 1 zits sulky).

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:10

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik wel wat mee

Ik wil inderdaad een 2 wieler omdat dat gewoon handzamer is en ook als ik straks alleen op pad ga met een trailer vind ik dat gewoon een stuk handiger dan klooien met een 4 wieler. Mocht het zo ver zijn ga ik in ieder geval al jullie tips mee nemen

_Margarita_

Berichten: 2339
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:36

De tweewieler model Ellen van Tjeu van de Meulengraaf mensport. Is ideaal voor deze maat ponys. Doordat het lamoen in hoogte en lengte verstelbaar is (bij veel tweewielers is het lamoen niet in hoogte verstelbaar) en het bankje ook nog verstelbaar is, is deze tweewieler goed in balans te brengen


Afbeelding

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:24

Afbeelding

Ik heb helaas geen betere foto. Maar wellicht kunnen jullie toch meekijken

De pony is 85 cm. Ik vroeg me af of het lamoen omhoog moet? Zo is hij wel beter in balans. Maar misschien is de hele opstelling eigenlijk aan de grote kant..

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:53

Floortje_NL schreef:
@licor & marga: top om te lezen dat die 2 met een voetrem zijn.

@modw: bedankt ik ga eens neuzen bij de buren. Bedankt!

Afgelopen weekend bij Tjeu wezen kijken en vanmorgen een Pien besteld :D

Zit even levertijd op maar pony moet nog beleerd worden dus als het goed is komt dat straks allemaal mooi samen.

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:05

Bevertje, het lamoen lijkt inderdaad iets te groot waardoor deze nu te laag hangt, maar bij meer omhoog dan gaan de ligtogen van de pony af staan. Ik heb bij mijn hca het lamoen ook redelijk ver naar binnen staan, maar die hangen niet te laag maar juist op een mooie hoogte voor de pony.
Ik ben zelf op het moment ook even zoekende. Ik merk dat mijn 16 jarige het toch wat te zwaar heeft bij bosritten met de 100kg vierwieler erachter en mul sowieso niet goed gaat en dat dan mijn groom moet afstappen. Oftewel ik heb een balletje opgegooid bij Tjeu of hij van de Ellen ook een tweespan variant kan maken. Maar antwoord was het is mogelijk, maar lastig met balans. Dus ik ben nu even in gesprek met een kennis die heeft twee spikkels en die liepen voor een Pien tweespan en zij heeft volgens mij inmiddels een tweewieler gig van het Duitse merk Maier. Het zou voor mijn pony's ook wel ideaal zijn voor de zwaardere ritten zoals Epe. Thuis blijf ik dan lekker de vierwieler gebruiken, want hier hebben we heel veel asfalt en dat trekt wel makkelijk weg.

@modw Ik heb ook al tweedehands in het Duits hierop zitten zoeken, maar ik kon niet echt iets vinden. Dus hoe vind je goeie sites?

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:46

Floortje_NL schreef:
Floortje_NL schreef:
@licor & marga: top om te lezen dat die 2 met een voetrem zijn.

@modw: bedankt ik ga eens neuzen bij de buren. Bedankt!

Afgelopen weekend bij Tjeu wezen kijken en vanmorgen een Pien besteld :D

Zit even levertijd op maar pony moet nog beleerd worden dus als het goed is komt dat straks allemaal mooi samen.


Daar ga je echt heel veel plezier van hebben :D

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:50

Jorex, je gaat naar https://www.kleinanzeigen.de/
Dan staat er een klein venstertje links boven aan daar vul je dan in
Shetty poedersuiker dan heb je wel 8 pagina,s waar rond de dertig koetsjes , gig, sulkys worden aangeboden
Ik heb net nog gekeken. Soms staan er ook HCA sulkys bij. Gisteren nog een Maier sulky. Deze niet verwarren met de Meier koetsjes. Dit scheelt maar een letter maar het product verschilt wel. Zoals ik al eerder vermelde heb ik zelf de Hulsmann met een apart voeten " afzet" gedeelte zodat ik van houding kan wisselen. Dan een Maier gig die vind ik ook prettig. Ik wil nog mijn vierwieler ooit inruilen voor een andere.
Als ik de vierwieker gebruik dan heb ik meestal 2 span klavertje 3 of 4 span. Dan gaat er altijd een groom mee. De gig en de sulky pak ik snel even en is handiger . Mocht je ze willen zien ben je welkom.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:51

och ik zie dat ik poedersuiker heb getypt hoe kom ik daarbij. Dat moet zijn shetty poedersuiker

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:53

dat doet dat stomme programma zelf dat moet koets op zijn duits zij hij pakt dat woord niet

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:01

Poedersuiker is de bokt censuur(waarschijnlijk omdat k.u.t onderdeel is van poedersuiker). Ik heb die uitstaan dus ik las wel gewoon koets. Ik wilde zelf graag meer info van Maier over tweespan met de F019 qua type. Maar mijn Duits is zeer slecht dus ik stuur denk ik even een mailtje in het Engels met vraag of ze meer beeldmateriaal hebben van tweespan.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:54

Google translate is dan mijn beste vriend

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:59

Er staat op de kleinanzegen een hele mooi sulky Hulsmann voor dubbelspan en zo om te bouwen tot enkelspan. Geheel rvs . Als ik de mijne niet al had zou deze in aanmerking komen.
De hulsmann en deF019 lijken heel erg op elkaar. Beide firma,s hebben destijds bij mij de wagentjes bezorgd en dit was perfect geregeld.

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:03

Dan moet mijn groom bij mij op schoot gaan zitten. Dus die vallen helaas af. Ik heb echt een tweewieler nodig in plaats van een sulky.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:31

Sorry ik was in de war. Ik heb nog eens op de Maier site gekeken. De Foto F019 bordeau rood. Die heb ik. Deze is op de maat Pony en mijn gewicht gemaakt. Het bankje kun je goed naar voren en achteren schuiven. Ik weet niet waar je woont maar hij staat hier.

speciallover
Berichten: 80
Geregistreerd: 07-01-08
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:33

Hallo allemaal,

Ik heb al ontzettend veel gelezen in dit topic, en ga nu zelf toch maar eens een reactie plaatsen. Ik verzorg een Shetlander van ongeveer 95 cm hoog. Zijn eigenaresse heeft tot een aantal jaar geleden regelmatig met hem met de sulky gereden. Ik wilde dat ook graag gaan doen, dus heb dit jaar eerst mijn menbewijs gehaald (eigenaresse heeft dat zelf niet) en heb hem nu een aantal keer ingespannen voor de sulky.

Ik vond zijn tuig erg slecht passen, dus dat heb ik anders afgesteld. Ik blijf ermee in mijn maag zitten dat ik de sulky niet goed in balans krijg, en dat houdt me toch tegen om echt met hem te gaan rijden. Het is een (hele) oude cavalettie, met een vaste (niet verstelbare) boom die kaarsrecht is.

Ik heb het bankje helemaal naar achteren moeten zetten om het gewicht enigszins van het schoftje af te krijgen, maar zwevend krijg ik ze niet. Ook heb ik het idee dat de lamoenen te lang zijn, aangezien die hem in de hals kunnen prikken bij een scherpe bocht. Ik denk dat het balansprobleem er mee te maken kan hebben dat ik zelf wat aan de zware kant ben (mijn gewicht + sulky + tuig is wel minder dan het gewicht van de pony). Ik heb de eigenaresse al eens gevraagd om de lamoenen vast te houden terwijl ik op de zulky zit, ze zei dan dat ze wel wat gewicht vast moest houden maar het 'niet erg zwaar was ofzo'.

Zoals de sulky er nu achter hangt ben ik niet comfortabel om ermee te blijven rijden. Ik wil dus absoluut niet riskeren dat ik hem pijn doe of het mennen onprettig voor hem maak. Los van dat heeft een balansprobleem bij mij als zwaardere menner natuurlijk meer impact dan bij een lichter persoon, en dat maakt me ook extra voorzichtig. Ik heb een aantal stukjes met hem gereden (langste ongeveer 3 kwartier) met de huidige optoming en hij is vrolijk, voorwaarts en lijkt totaal geen moeite te hebben om de sulky te trekken, maar het zit me toch niet helemaal lekker.

Ik vroeg me dus voornamelijk af of het nog zin heeft (en uberhaupt mogelijk is) om deze bestaande sulky aan te passen door onderdelen te vervangen, of dat ik beter af ben met een nieuwe. Dat laatste vind ik een lastige beslissing, omdat het toch best een investering is. Vooral omdat ik niet de eigenaar van de pony ben (ik verzorg hem al 3 jaar inmiddels, het gaat me absoluut niet alleen om het mennen, dus een investering maken is niet het gekste idee wat ik ooit heb gehad). Mijn eigen voorkeur gaat er dus naar uit om de huidige sulky passend te maken, als dat mogelijk is.

Ik zag dat de nieuwere cavaletties een gebogen en verstelbare boom hebben. Ik vroeg me af of de vorm van de boom een effect heeft op de mate waarop de sulky in balans te brengen is. Plus, is het uberhaupt mogelijk om het U-stuk te vervangen voor een U-stuk van een nieuwer model cavalettie?

Ik heb helaas geen goede foto van het zij-aanzicht, maar hier een foto waar redelijk te zien is hoe de sulky er nu achter hangt. Dit was voordat ik het tuig anders afgesteld heb (gaatjes bijgeprikt bij
rugriem en broek, en de lichtogen iets hoger gehangen):

Afbeelding

De tweede foto heb ik zelf gemaakt na de aanpassingen aan het tuig, helaas geen zij aanzicht. Zoals je ziet schuiven de lichtogen als hij zich buigt, voor mij een duidelijk teken dat er toch wat gewicht op komt.

Afbeelding

Deze foto is van de eerste keer dat ik hem had ingespannen, dus voordat ik het bankje verder naar achteren heb gezet en het tuig heb versteld:

Afbeelding

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:22

Het lamoen is wat breed, doe de buitensingel eens wat losser om te zien wat er dan gebeurt :)

speciallover
Berichten: 80
Geregistreerd: 07-01-08
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:39

MaritB schreef:
Het lamoen is wat breed, doe de buitensingel eens wat losser om te zien wat er dan gebeurt :)

Ik heb dit vandaag geprobeerd en had een super goed zwevende sulky! Thanks!

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:23

Wie heeft er ervaring met een 4 wieler van Gerrit Jan van Boven voor een Shetlander van 99 cm. Gaat om een recreatie/ marathonwagentje. Heb een pony voor vrienden beleerd voor mijn sulky van Tjeu en die willen er graag een wagentje bij. En nu heb ik een leuke van van Boven gezien. Voor hun doel lijkt mij een lichte vierwieler het meest geschikt. Is voor kinderen en er moet begeleiding mee kunnen.

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:33

Goed kijken wat de rolweerstand is en het gewicht van het wagentje, en de spoorbreedte 125 cm dit verkoopt later makkelijker. (i.v.m. wedstrijden)

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:06

Voor a pony’s mag je toch een spoorbreedte hebben van minimaal 110 cm? Zo staat het in ieder geval in de KNHS reglementen.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:49

Atjes mogen vaardigheid met een wagen van 110cm starten, (mini) marathon moet wel een wagen van 125cm zijn, maar dat mogen pony's onder de 110cm niet in het enkelspan.

Ik heb een sportbuggy van van Boven, echt een super fijne wagen! Mijn pony's van net boven de meter lopen er in enkel en 2span voor.