[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:48

Ik heb een Hca sulky gekocht voor mijn pony. Dat gaat nu allemaal heel fijn en mooi maar stap 2 is nieuw tuig kopen.
Ik heb goedkoop tuig van katoen, waarmee ik makkelijk gaatjes in de strengen kon maken om passend te maken voor de sulky.
Nu heb ik van iemand een zilco borststuk en strengen gekregen maar die zijn dus veel te lang en vindt het zonde om gaten in te maken.

Ik wil dus eigenlijk heel graag tuig laten aanmeten maar dan zit ik dus weer met het probleem dat de strengen standaard te lang zijn.
Iemand een idee?

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:59

Heb je wel de juiste maat strengen erbij dan? Ik heb een vermoeden dat je veel te grote strengen erbij hebt. Mijn strengen van zilco zijn echt alles behalve te lang. Nu heb ik het zelfs zo zitten dat de strengen niet bij mijn benen komen. Ik heb maat mini shet.
Afbeelding

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:49

Freddydeshet schreef:
Ik heb een Hca sulky gekocht voor mijn pony. Dat gaat nu allemaal heel fijn en mooi maar stap 2 is nieuw tuig kopen.
Ik heb goedkoop tuig van katoen, waarmee ik makkelijk gaatjes in de strengen kon maken om passend te maken voor de sulky.
Nu heb ik van iemand een zilco borststuk en strengen gekregen maar die zijn dus veel te lang en vindt het zonde om gaten in te maken.

Ik wil dus eigenlijk heel graag tuig laten aanmeten maar dan zit ik dus weer met het probleem dat de strengen standaard te lang zijn.
Iemand een idee?


Kortere strengen erbij kopen of in je huidige toch wat extra gaten maken? Hier 2 met zilco tuig en strengen die prima voor de HCA gaan zonder gaten erbij te maken. Zilco tuig kan je per onderdeel op maat samenstellen, hier 1 met een combi mini / shet en 1 met combi small pony / shet

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:18

Hier een minishet tuig maar de strengen ook veeeeeel te lang voor de hca sulky (heb de hca met de ringen bij de voetensteunen). Heb opgemeten welke lengte ik nodig had en geen enkele voldeed aan de maat… alles zou nog net te lang zijn. Nu heeft mijn vader van bootstouw speciaal strengen gemaakt. Ik had nog in gedachten ooit strengen op maat te laten maken/snijden maar ben eigenlijk wel tevreden zoals het nu is.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:20

Freddydeshet schreef:
Ik heb een Hca sulky gekocht voor mijn pony. Dat gaat nu allemaal heel fijn en mooi maar stap 2 is nieuw tuig kopen.
Ik heb goedkoop tuig van katoen, waarmee ik makkelijk gaatjes in de strengen kon maken om passend te maken voor de sulky.
Nu heb ik van iemand een zilco borststuk en strengen gekregen maar die zijn dus veel te lang en vindt het zonde om gaten in te maken.

Ik wil dus eigenlijk heel graag tuig laten aanmeten maar dan zit ik dus weer met het probleem dat de strengen standaard te lang zijn.
Iemand een idee?



Mijn zilco strengen heb ik laten inkorten, maar je kunt ook kleiner bestellen.
Ik had 1.45 en heb ze 1.20 laten maken. Op kortste gaatje is voor mijn HCA en paar gaten langer voor mijn tweewieler.
Je kunt ze ook in 1.15 bestellen.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:21

Jorex schreef:
Heb je wel de juiste maat strengen erbij dan? Ik heb een vermoeden dat je veel te grote strengen erbij hebt. Mijn strengen van zilco zijn echt alles behalve te lang. Nu heb ik het zelfs zo zitten dat de strengen niet bij mijn benen komen. Ik heb maat mini shet.
[ [url=m/wuY5ge.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar jij hebt de strengen door de voetsteunen lopen. De nieuwere sulky's hebben een extra ring aan het rekje, zodat de kabel breder is bij de benen en dan moet je kabel dus langer en de strengen korter, anders kun je geen bochten meer maken.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:38

Ik heb dus ook mijn kabel langer, want anders had ik precies mijn sluitingen bij mijn benen zitten en mijn strengen korter. Heb nu dacht ik zelfs nog gaten over. Dus ik snap het verschil niet zo met de nieuwe sulky, die ringen zitten dacht ik op ongeveer dezelfde plek. Mijn strengen zijn die van 115, want maat minishet. Andere oplossing is pony verder van je rek afzetten, maar dan zit je weer met balans.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:30

Bij maat shet tuig zat bij mij dus 1.45 en dat is veel te lang. Nu ingekort dus.. eerste gat zit nu op 78-80cm en had ik precies nodig.

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:11

Wat ik graag wil doen is het laten aanmeten maar las zilco zo goed op maat te maken is hoe kan ik het best beginnen?

Of is er iemand in omgeving Apeldoorn die zilco aanmeet?

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:43

Ik gebruik zelf de strengen niet.. ik maak de veiligheidsluiting direct aan t borsttuig vast..
Heb ook geen staalkabel er meer in maar heb paracord..

Vind dit echt ideaal!
Voorheen wel met strengen gedaan maar dat werkte toch telkens niet zo lekker.. lengte paste niet goed maar vooral waren ze erg zwaar en ging t doorhangen..

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:24

Freddydeshet schreef:
Wat ik graag wil doen is het laten aanmeten maar las zilco zo goed op maat te maken is hoe kan ik het best beginnen?

Of is er iemand in omgeving Apeldoorn die zilco aanmeet?

Demenner.nl?

AnnoNiemand

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-05-18

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:43

Zijn hier mensen die de Pien hebben? Hoe ervaren jullie het op en afstappen?

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:58

Opstappen gaat heel simpel.. mijn linker voet zet ik op de steun en dan zwaai ik mijn rechterbeen voorlangs en kan dan meteen gaan zitten.. met afstappen lukt me dat niet.. dan zwaai ik mn been over de stoel heen.. dat is iets lastiger, maar wel prima te doen.. ik vind t niet makkelijker of moeilijker dan bij een HCA/model Sabine.. daar moet je ook over iets heen stappen..

T voordeel is dat je niet tussen je stoel en je pony/t rekje hoeft te staan.. dat is toch wat veiliger.. als je wel ertussen moet staan en je pony gaat lopen dan kun je getackeld worden door je sulky.. dat kan bij de pien niet.. je kan dan natuurlijk wel vallen maar je wordt niet aangereden zeg maar haha

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:25

Net mijn nieuwe HCA opgehaald *\o/* . Ter inspiratie, past perfect. :D
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:27

Veel plezier ermee! Bijna dezelfde kleur als mijn wielen. Mijne zijn net wat minder fel.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:50

Lous schreef:
Net mijn nieuwe HCA opgehaald *\o/* . Ter inspiratie, past perfect. :D
[ [url=m/rJa9I8.jpg]Afbeelding[/url] ]



Gaaf!
Veel plezier met mennen

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:22

Ik heb ook een nieuw Zilco tuig. En heb gekozen voor het borsttuig met vaste strengen, omdat ik deze mooier vond hangen. Deze heb ik laten inkorten en twee ringen aan laten zetten. Dit bevalt mij erg goed op deze manier. Geen extra riemen aan de voorzijde. En afstellen doe ik met het touw van de sulky.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:53

Welk tuig zouden jullie aanraden?
Ik heb alle goede verhalen gehoord over Ideal, en ik weet dat de kwaliteit zeer goed is. Maar deze is wel een beetje boven budget.
Zijn er ook nog goede wat meer “budget”merken?

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:01

Ik heb eerst een tuigje gehad van leer van rond de 200 euro. Dat is desondanks goed onderhoud op een gegeven moment in galop gescheurd bij het borsttuig qua gesp, ik moet wel zeggen tuig is 10 jaar meegegaan uiteindelijk en op dat moment was ik het al langzaam aan het vervangen voor zilco. Ik heb nu ook tweedehands een nylon tweespan tuig en daarvan beginnen de strengen nu flink slijtage te vertonen, maar daar kan ik de zwakke plekken nog opschuiven zodat ze daar niet meer mee trekken. Maar ik moet daarvoor ter zijner tijd op zoek naar andere strengen , het liefst wel weer fel blauw. Dus mijn advies is het liefst kunststof (wegens onderhoud) en dan zilco of ideal. Het wordt op Facebook ook vaak genoeg tweedehands aangeboden.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:07

Helaas word er weinig tot niks in maat Shet aangeboden. En mini-Shet is echt veel te klein.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:22

Zilco al jaren tevreden mee.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:53

Ik heb een zo goed als nieuw zilco (maat shet) 2e hands overgenomen.
Daarvoor had ik een ideal leren tuig, zelf verkocht voor 250 euro ;)

Recent nog enkele zilco tuigen 2e hands gezien (maat shet) en er staat nu een nieuwe maar toch 2e hands ideal kunstof tuig te koop op FB (400 euro)

Eerder had ik een nylon tuig van Ideal van iemand overgenomen voor 100 euro.. Het is er dus zeker wel, ik zoek voor iemand naar een mini-shet en die lijken juist minder aangeboden (in een goede kwaliteit)

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:54

Ik heb Lou er 2 door gelinkt. Er staat nu ook een Tjeu op voor onder 200 euro en dat zijn ook goede tuigjes. :P

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:02

Voor €400 heb ik een nieuw Idealtuig aangeboden gekregen van iemand hier in de buurt wat nog geen paard gezien heeft. Ik zal eens kijken naar het tuig van Tjeu wat aangeboden word.

Bedankt voor het meekijken en de tips in ieder geval! :D

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:57

Een hoofdstel en bit heb ik trouwens al, dus dat hoeft er niet persé bij te zitten.