[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 06:29

cinniz123 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik kom hier even aan met een moeilijke vraag over de sulky. Als voorbeeld heb ik een foto erbij gepakt die eerder in dit topic geplaatst is. Niet mijn eigen paardje/tuig/sulky dus.


[ [url=m/FvOxCa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals je op deze foto kan zien kun je de lamoenen naar binnen of buiten draaien. De linker staat hier meer naar binnen gedraaid dan de rechter.

Nu heb ik alleen één groot probleem. De pony, die an sich helemaal niet erg dik is, past niet goed tussen de lamoenen. Het zit te krap. Door de verharing nu zelfs een schuurplek ontstaan wat als ik door zou rijden echt een wond zou worden. Kortom: doorrijden kan dus niet, er moet een oplossing komen.

Eenvoudig toch? De lamoenen zo draaien dat er meer ruimte tussen komt. Maar nu komt ie: Dat kan niet! Want als ik dat doe, staan ze zo breed dat de lamoenen niet meer in de lichtogen kunnen. Stel je maar voor dat dat linker lamoen op de foto net zo gedraaid zou worden als die rechter. Dan past dat niet meer in de lichtogen. En eentje meer gedraaid hebben dan de ander, lijkt mij niet wenselijk???

De lichtogen staan op de hoogste stand. Nu zou je zeggen, doe ze iets lager, dan staan ze iets breder (scheelt niet veel hoor). Kan ook niet!!! Dan is de sulky uit balans! Stoel staat al op de achterste stand.

Kortom, ik word lichtelijk gestoord van mijn sulky. Ten eerste omdat het draad steeds onder het katrol komt en ik ongeveer 30x per rit dat ding er tussen weg moet trekken. Ten tweede omdat de pony nu kapotschuurt door het te nauwe lamoen.

Argh!!! Wat te doen?

Ik zit er al stiekem aan te denken een nieuwe kar te kopen, alleen zal ik dan hetzelfde probleem weer hebben denk ik met het lamoen. Een vierwieler kan ik helaas niet kwijt en gaat te zwaar zijn in de bak.


De foto die jij gebruikt heb was van mij(en was puur om te laten zien wat voor model lamoenen ik had opgehaald omdat de oorspronkelijke zo grof en uit verhouding waren en daarbij is de foto scheef genomen) maar ik kreeg deze combinatie niet netjes wat betreft de lamoenen maar bij mij was dat doordat ze juist heel smal was en er een andere bocht in de lamoenen zat.
Mn hca kreeg ik wel passend die hebben een andere vorm en dat kan dus al enorm schelen.

Geeft niet, ik vond het een super handige foto om even te laten zien wat ik bedoel. Hmmm, misschien toch maar voor HCA gaan dan....

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:47

Welke sulky heb je nu?

Mijn HCA kan behoorlijk breed, dus dat zou nog kunnen :) wellicht kan het ook iets uitmaken of de linkerlamoen juist naar rechts moet, nooit alles is helemaal gelijk..

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:31

Lous schreef:
Zou je de wielen van een HCA makkelijk zelf kunnen vervangen? Oftewel 16 eraf en 19 inch erop?

Of word dit een erg moeilijk en/of kostbaar karwei?


Niemand?

Nimmy

Berichten: 3948
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:17

Lous schreef:
Lous schreef:
Zou je de wielen van een HCA makkelijk zelf kunnen vervangen? Oftewel 16 eraf en 19 inch erop?

Of word dit een erg moeilijk en/of kostbaar karwei?


Niemand?


Volgens mij is het opzich wel eenvoudig, maar is een set nieuwe wielen bij HCA vrij duur.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:54

Nimmy schreef:
Lous schreef:

Niemand?


Volgens mij is het opzich wel eenvoudig, maar is een set nieuwe wielen bij HCA vrij duur.


Ja dit inderdaad vooral heel kostbaar.
Ik wilde van 19 inch naar 16 en zelfs dat was duur en mijn 19 inch waren echt tof gespoten wielen en heel netjes nog.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:10

Ik heb mijn oog laten vallen op een opknappertje. Helaas 16 inch wielen. Maar als nieuwe wielen al duur zijn,word het denk ik dan,alles bij elkaar wel een beetje duur geintje.
Jammer, dan toch maar even verder sparen en/of wachten op het juiste moment ;)

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:18

Lous schreef:
Ik heb mijn oog laten vallen op een opknappertje. Helaas 16 inch wielen. Maar als nieuwe wielen al duur zijn,word het denk ik dan,alles bij elkaar wel een beetje duur geintje.
Jammer, dan toch maar even verder sparen en/of wachten op het juiste moment ;)


Prijzen staan op de site

Nimmy

Berichten: 3948
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:21

Even bellen/mailen voor de prijzen van een setje andere wielen.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:03

Dit is een oud type HCA en een opknappertje. Met wat TLC is er wel wat van te maken. Maar nieuwe wielen zullen dan nabij de €200 gaan kosten en dan moet er ook nog een stoeltje op. Ik denk dat het aan het einde van de streep dan toch aardig wat gaat kosten om daar voordeel uit te halen.

En ik heb met de stokmaat van mijn pony’s toch helaas echt 19 inch nodig.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:22

Lous schreef:
Dit is een oud type HCA en een opknappertje. Met wat TLC is er wel wat van te maken. Maar nieuwe wielen zullen dan nabij de €200 gaan kosten en dan moet er ook nog een stoeltje op. Ik denk dat het aan het einde van de streep dan toch aardig wat gaat kosten om daar voordeel uit te halen.

En ik heb met de stokmaat van mijn pony’s toch helaas echt 19 inch nodig.


Ja dan zou ik indd investeren in een nieuwe of 2dehands die wel is wat je zoekt.
Ik heb toen mijn 19inch ook verkocht en een nieuwe 16 inch besteld.

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:36

Nimmy schreef:
Hoe vervoeren jullie de HCA sulky?

De auto waar die inpaste (bestelbus) is helaas overleden en helaas is de kans dat de opvolger vergelijkbare laadruimte heeft klein.

Ik heb een 2 paards trailer met zadelkamer, dus voorin de punt past niet. Om de sulky in het vak naast de pony te zetten zal ik elke keer de stoel eraf moeten schroeven, is ook niet ideaal. De dissel van de trailer is te kort om daar een bevestiging op te maken, blijft als enige optie achterop zetten over vrees ik? Of zijn er nog opties waar ik niet aan gedacht heb?


Ik haal de lamoenen er nu altijd af en doe de sulky dan achter in de auto :+ heb geen eigen trailer en ook geen trekhaak dus ben vaak afhankelijk van iemand anders vwb de trailer. Daar kan dan vaak geen sulky bij mee. Op zich gaat het prima zo, voor nu. Maar dit is vast niet de oplossing die je zocht, haha.

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:00

Iemand ervaring met de Pien sulky van Tjeu? Ik heb zelf het HCA model van Tjeu en men daar naar volle tevredenheid mee. Nu heeft iemand die gisteren uitgeprobeerd maar deze is helaas niet meer verkrijgbaar bij Tjeu. Nu kwam ze met de Pien maar wat ik mis is het rekje er voor op en ik was laatst blij dat ik die er op heb zitten.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:46

Als iemand graag het hca model wil waarom bestellen ze dan niet gewoon de hca?

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:00

@ymer die afweging is ze nu aan het maken of de Pien of de HCA.

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:06

Als je dat model wil zou ik gewoon voor een HCA gaan, die blijven gewoon super fijn!
Dat andere model is eigenlijk een namaak Maier, als ik dat model zou willen zou ik daar ook eerder voor kiezen.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:19

Ik ben toch ook wel blij met mijn rekje hoor. Mijn jongste heeft een aantal jaren geleden eens een schop recht naar achteren gedaan. Bats! Zo tegen het rek aan. Inmiddels bokt ie niet meer, maar ik vind het toch wel veiliger.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:45

Ik zou zonder rekje ook nooit willen,heb een super lieve brave pony maar als hij ooit in een jolige bui zn benen gebruikt zou ik toch liever geen hoefje terug willen koppen :')
Moet zeggen dat ze dochter in t begin wel losse benen had maar ze heeft nooit voor de wagen gemept.

Frummels

Berichten: 7031
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:16

Ik vind zonder hekje ook niet zo prettig. Op de pien zit geloof ik wel een soort zeil voor het stoeltje, maar ik weet niet in hoeverre dat een been opvangt. := in mijn beleving zit ik toch prettiger/veiliger/steviger(?) met een rekje.

Ymor: ik wilde altijd graag een hca, maar vond de service en klantvriendelijkheid een minpunt en heb daarom toen voor Tjeu gekozen. Ik weet niet of het bij hca inmiddels anders is, maar toentertijd waren de opties daar ook minder uitgebreid.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:51

Andries van Hca is kwa service niet slecht vind ik maar hij is meer van het bellen.
Om die reden heb ik tussendoor ook een uitstap gemaakt van merk maar ik moet zeggen dat ik daar ook niet te spreken over was.
Zelfs zo danig dat alles wat ik in dit topic plaatste ik gebeld werd door de desbetreffende wagen dealer.

Dus nu als ik wat heb stuur ik een mail naar hca en mn telefoonnummer erbij en dan belt hij vaak terug met een oplossing oid.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:03

Ik heb de pien en ben er super tevreden over! We hebben ook het andere model van Tjeu hier staan, maar ik vind de pien stukken comfortabeler..

De sulkys van Tjeu hebben ook veel meer opties en mogelijkheden dan de HCA dus ik zou alleen wat dat betreft al eerder voor Tjeu kiezen..
Maar ik heb de indruk dat bokt nogal pro HCA is en wat meer anti tjeu.. dus ik snap de reacties hier wel terwijl eigenlijk niemand zelf ervaring heeft met de pien :+
Ik zelf denk dat HCA prima sulky heeft.. maar Tjeu ook.. dan moet je kijken naar welk model je fijn vindt en welke opties je belangrijk vindt..

Het rekje mis ik ook totaal niet.. de pony die voor t hca model staat heeft ook wel eens geslagen maar die slaat gewoon over t rekje heen.. dus als je daar bang voor bent dan is een slagriem wss een betere optie..
Verschil is mss ook dat ik vanuit vroeger wat meer drafsport georiënteerd ben en daar doen ze helemaal niet aan rekjes.. dus ik weet ook niet beter..

Edit: je zitpositie is op de pien overigens ook iets anders dan op de HCA sulky.. de pien voelt voor mij meer als een koetsje dan als een sulky zeg maar.. voor mij is dat een pro.. ik vind het comfortabeler.. maar je zit dus iets minder echt achter je pony en iets hoger als t ware..

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:27

Ik spreek voor mij zelf en heb beide gehad…
Hca 2de hands 16 inch ,hca nieuw 19 inch,Tj*e 16inch,hca nieuw 16 inch en mijn ervaring is bewust pro hca en anti Tj*u en dat is puur gebaseerd op mijn ervaring met beide wagenbouwer.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:46

Ik ben niet pro of anti iemand, ik vind het in deze situatie alleen bijzonder dat je een bepaald model fijn vind en eigenlijk wil maar die dan niet gewoon besteld.

Ik heb overigens zelf meerdere keren HCA gehad en momenteel heb ik een zelfbouw HCA overgenomen van iemand hier op bokt. Helemaal roestvrij staal super fijn. Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:20

Ymor schreef:
Ik ben niet pro of anti iemand, ik vind het in deze situatie alleen bijzonder dat je een bepaald model fijn vind en eigenlijk wil maar die dan niet gewoon besteld.


Tja als je bulkt in het geld.............................

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:28

Ik heb januari 2021 bewust voor de sulky Sabine gekozen omdat die standaard al veel meer opties heeft dan de HCA. Met beide wagenbouwers overig prima contact gehad. Eind April 2021 is mijn sulky geleverd en ik rijd er nog steeds met volle tevredenheid mee.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:38

Ik snap die continue strijd tussen HCA en Tjeu niet echt. Beide zijn prima wagens, HCA staat al jaren bekend als oerdegelijk, Tjeu is vrij nieuw in de markt en verkoopt bizar veel wagens en is nog steeds bezig met verbeteren. Qua degelijkheid valt daar op dit moment nog weinig over te zeggen gezien de jonge leeftijd van zijn wagens. Van een Cavaletti is bekend dat ze minder van kwaliteit zijn maar, voor een zondagse menner zullen we maar zeggen, kan dat ook en prima optie zijn.

Zoveel mensen, zoveel wensen hoor.