[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:17

YvonneV schreef:
Caaatje schreef:


Ja ik hoop dat het het evenwicht goed beïnvloedt eigenlijk, ik denk dat tussen zijn kont en de zweng meer dan een halve meter lege ruimte is.
Ja de bouten zijn losgedraaid alleen lijken deze vast gelast te zijn aan het lamoen zelf?


Op het lamoen zitten moeren gelast daarin zitten inbusboutjes met een contra moer. Je moet eerst de contra moer losdraaien en dan het inbusboutje er uit draaien.

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:52

Voorheen kwam ik nog wel eens oproepen / berichten tegen van mensen met een HCA op fb en bokt over het steeds lek gaan van hun binnenband.

Sinds de "nieuwe" generatie worden er andere (goedkopere) buitenbanden gebruikt. Op het eerste oog zijn ze prima maar deze buitenbanden hebben aan de binnenkant een erg grof profiel. Ik heb 3 keer in 1 jaar tijd een lekke band gehad de laatste zat er een maand in voor die weer lek was. Het profiel van de buitenband stond in de binnenband gedrukt. Omdat ik met de linker meer in de berm rijd dan met de rechter is er eerder sprake slijtage en slijten de binnenbanden ook stuk.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:49

Mijne is nu 2 keer lek geweest op de dezelfde band in 5 jaar tijd. Tweede keer natuurlijk net wanneer het niet uitkomt tijdens de eerste dag van de 4 daagse. Nu zit er spul in dat ze ook in mountainbike banden spuiten. Dat wordt hard bij menging met lucht. Dus die band kan niet meer lek. Bij mij was het overigens ook tweemaal de band die altijd de berm in gaat. Dus als je ervoor staat links en voor de menner rechts.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:45

Frummels schreef:
Licor schreef:
Ik heb de nieuwe van Tjeu besteld.. heb er bij Tjeu opgezeten terwijl hij de sulky vast hield zeg maar.. ik vond hem echt bijzonder comfortabel.. vond de zithouding zelfs beter dan op de hca look a like.. want die hebben we ook staan voor de andere pony.. nu wachten tot mn nieuwe geleverd wordt en ik m echt uit kan gaan testen

Ben heel benieuwd wat je van deze vindt! Wil je een berichtje plaatsen als je m met paard geprobeerd hebt? :)

Ik heb geen idee hoe lang mijn leidsels zijn..


Ik heb de nieuwe sulky gisteren opgehaald en vandaag meteen geprobeerd..

Sulky was heel simpel in balans te brengen.. er is veel mogelijk in de afstelling en daardoor eigenlijk heel comfortabel.. luchtvering is echt top en ook blij met de rem erop.. zelf vind ik het fijn dat je je voeten op meerdere plekken kwijt kan waardoor je onderweg wat kan afwisselen in hoe je zit..
Eigenlijk voelt het gewoon alsof je een koetsje rijdt met 2 wielen.. wel een ander gevoel dan met een sulky, maar imo dus alleen maar beter.. meer comfort ook dan bij t oude model vind ik..

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:09

Ik zoek een hca sulky (of iets wat er op lijkt, zoals die van tjeu) met een stoeltje. Is voor mijn minipony. Mocht iemand er een te koop hebben staan of weten waar ik een kan vinden voor een nette prijs hoor ik het graag!

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:16

Hoe vervoeren jullie de HCA sulky?

De auto waar die inpaste (bestelbus) is helaas overleden en helaas is de kans dat de opvolger vergelijkbare laadruimte heeft klein.

Ik heb een 2 paards trailer met zadelkamer, dus voorin de punt past niet. Om de sulky in het vak naast de pony te zetten zal ik elke keer de stoel eraf moeten schroeven, is ook niet ideaal. De dissel van de trailer is te kort om daar een bevestiging op te maken, blijft als enige optie achterop zetten over vrees ik? Of zijn er nog opties waar ik niet aan gedacht heb?

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:09

Kun je niet het tussenschot er uit halen. Dan de HCA, daarna de pony?

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:20

MaritB schreef:
Kun je niet het tussenschot er uit halen. Dan de HCA, daarna de pony?


We hebben nu de trailer zo aangepast dat aan 1 kant mooi tussen stangen kan staan. (En als je met pech staat is dat heel fijn, dan kan je nog makkelijk water aanbieden)

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:55

Ik zette het schot van de tweepaards schuin (pastte prima met kleine pony), en dan de hca in het andere vak, wat pastte doordat het breder was. Als de sulky er in stond, deze klem zetten met het schot

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:56

Kan je bij HCA de stoel niet naar voren kiepen? Want dan zou die wel naast de pony kunnen denk ik..
De sulkys van tjeu vervoer ik iig wel op die manier

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:36

Licor, helaas stoel kan niet ver genoeg naar voren.

Suzanne, het is niet ideaal, maar de oplossing schot schuin zou wel kunnen.

Afbeelding
Afbeelding

Ze kan heel ruim onder de stang door, dus dat gaat.

Nog meer suggesties zijn welkom!

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:00

Ik schoof het schot als de sulky er in stond dan weer zo ver mogelijk richting sulky, zodat de pony weer iets meer plek had. Maar inderdaad, zo deed ik dat. Niet ideaal, wat je zegt, maar het gaat wel mee

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:24

__Suzanne__ schreef:
Ik schoof het schot als de sulky er in stond dan weer zo ver mogelijk richting sulky, zodat de pony weer iets meer plek had. Maar inderdaad, zo deed ik dat. Niet ideaal, wat je zegt, maar het gaat wel mee


Dan moet ik wel even kijken hoe ik dat stevig vast zet. Gelukkig is ze klein genoeg om in de punt naast de zadelkamer te passen.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:41

Ik heb in een 1,5 paards trailer een handig deurtje door mijn man laten maken. Met veilige scharnieren zodat er ook gewoon nog een paard in kan als het zou moeten. Ik kan 2 ponies en 1 wagen mee nemen. Ook al mijn spullen kan ik dan gewoon in de punt leggen, ik vind het ideaal :)

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:17

Marit, heb je daar een foto van? Ik wil ook nog graag een schot in mijn trailer voor de veiligheid.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:18

Ja heb ik. Gemaakt toen ik Charly nog had (Welsh van 1.20) en zijn wagen was ook flink groter (moest uit elkaar)

Ik heb ook een verlaagde achterstang. Doortje reist gewoon vooruit, dag bleek fijner.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:00

Zou je de wielen van een HCA makkelijk zelf kunnen vervangen? Oftewel 16 eraf en 19 inch erop?

Of word dit een erg moeilijk en/of kostbaar karwei?

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:03

@marit hoe makkelijk is dat te wisselen, paard gaat zeker 2 a 3 keer pw met de trailer mee en uk 1 a 2 keer verwacht ik.

Hopelijk gaat t m'n vriend lukken de auto te fiksen, dan kan de sulky weer in de laadruimte, uk tussen de stangen en paardlief er eventueel naast.

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:11

Ik til mijn deur er gewoon zo uit en klaar :)

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:01

Ik haal de lamoenen het het rekje van mijn sulky eraf, die leg ik in de auto (station, weet niet of dat ook gaat met hatchback).
Dan zet ik de sulky in de punt. Mijn vriend heeft een metalen frame met houten plaat ervoor gemaakt die ik over de borststang kan hangen. Het frame heeft voetjes aan de onderkant en staat erg stabiel. De reden waarom ik het zo doe is omdat Boefje het eng vind om achter de uitstekende lamoenen te staan. Plus ben ik bang dat ze door het dak kunnen schieten met een drempel in de weg bijvoorbeeld. Het lamoen zit enkele centimeters van het dak af als ik ze er niet af haal.
En de reden waarom ik een frame heb wat je ophangt aan de borsstang is omdat ik geen gaten in de zijwanden wilde. Gaten is sneller kans op houtrot en dat vind ik zonde.
Maar het is wel een gedoe! Duurt zeker een kwartier voordat je de sulky erin hebt.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:29

MaritB schreef:
Ja heb ik. Gemaakt toen ik Charly nog had (Welsh van 1.20) en zijn wagen was ook flink groter (moest uit elkaar)

Ik heb ook een verlaagde achterstang. Doortje reist gewoon vooruit, dag bleek fijner.[ [url=m/ylrFGu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/izHpy2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZOK4ik.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel! Dit is echt precies wat ik zelf in mijn hoofd heb. Brutale vraag maar weet jij (of je man) nog wat voor scharnieren dit zijn of wil je er een foto van dichtbij van maken zodat ik ermee naar de ijzerwarenzaak kan. :D

AnnoNiemand

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:21

Ik kom hier even aan met een moeilijke vraag over de sulky. Als voorbeeld heb ik een foto erbij gepakt die eerder in dit topic geplaatst is. Niet mijn eigen paardje/tuig/sulky dus.


Afbeelding

Zoals je op deze foto kan zien kun je de lamoenen naar binnen of buiten draaien. De linker staat hier meer naar binnen gedraaid dan de rechter.

Nu heb ik alleen één groot probleem. De pony, die an sich helemaal niet erg dik is, past niet goed tussen de lamoenen. Het zit te krap. Door de verharing nu zelfs een schuurplek ontstaan wat als ik door zou rijden echt een wond zou worden. Kortom: doorrijden kan dus niet, er moet een oplossing komen.

Eenvoudig toch? De lamoenen zo draaien dat er meer ruimte tussen komt. Maar nu komt ie: Dat kan niet! Want als ik dat doe, staan ze zo breed dat de lamoenen niet meer in de lichtogen kunnen. Stel je maar voor dat dat linker lamoen op de foto net zo gedraaid zou worden als die rechter. Dan past dat niet meer in de lichtogen. En eentje meer gedraaid hebben dan de ander, lijkt mij niet wenselijk???

De lichtogen staan op de hoogste stand. Nu zou je zeggen, doe ze iets lager, dan staan ze iets breder (scheelt niet veel hoor). Kan ook niet!!! Dan is de sulky uit balans! Stoel staat al op de achterste stand.

Kortom, ik word lichtelijk gestoord van mijn sulky. Ten eerste omdat het draad steeds onder het katrol komt en ik ongeveer 30x per rit dat ding er tussen weg moet trekken. Ten tweede omdat de pony nu kapotschuurt door het te nauwe lamoen.

Argh!!! Wat te doen?

Ik zit er al stiekem aan te denken een nieuwe kar te kopen, alleen zal ik dan hetzelfde probleem weer hebben denk ik met het lamoen. Een vierwieler kan ik helaas niet kwijt en gaat te zwaar zijn in de bak.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:34

Mijn stalgenootje heeft een stuk tussen haar lamoen laten lassen. In het midden waar je je lamoen aan de kar bevestigd waardoor het breder is geworden en haar toch wel brede pony tussen het lamoen past.

criollo_yess

Berichten: 1087
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:48

Een langere buitensingel aan de lichtogen doen. Die krijgen dan meer speling tov het schoftje.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:59

AnnoNiemand schreef:
Ik kom hier even aan met een moeilijke vraag over de sulky. Als voorbeeld heb ik een foto erbij gepakt die eerder in dit topic geplaatst is. Niet mijn eigen paardje/tuig/sulky dus.


[ [url=m/FvOxCa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals je op deze foto kan zien kun je de lamoenen naar binnen of buiten draaien. De linker staat hier meer naar binnen gedraaid dan de rechter.

Nu heb ik alleen één groot probleem. De pony, die an sich helemaal niet erg dik is, past niet goed tussen de lamoenen. Het zit te krap. Door de verharing nu zelfs een schuurplek ontstaan wat als ik door zou rijden echt een wond zou worden. Kortom: doorrijden kan dus niet, er moet een oplossing komen.

Eenvoudig toch? De lamoenen zo draaien dat er meer ruimte tussen komt. Maar nu komt ie: Dat kan niet! Want als ik dat doe, staan ze zo breed dat de lamoenen niet meer in de lichtogen kunnen. Stel je maar voor dat dat linker lamoen op de foto net zo gedraaid zou worden als die rechter. Dan past dat niet meer in de lichtogen. En eentje meer gedraaid hebben dan de ander, lijkt mij niet wenselijk???

De lichtogen staan op de hoogste stand. Nu zou je zeggen, doe ze iets lager, dan staan ze iets breder (scheelt niet veel hoor). Kan ook niet!!! Dan is de sulky uit balans! Stoel staat al op de achterste stand.

Kortom, ik word lichtelijk gestoord van mijn sulky. Ten eerste omdat het draad steeds onder het katrol komt en ik ongeveer 30x per rit dat ding er tussen weg moet trekken. Ten tweede omdat de pony nu kapotschuurt door het te nauwe lamoen.

Argh!!! Wat te doen?

Ik zit er al stiekem aan te denken een nieuwe kar te kopen, alleen zal ik dan hetzelfde probleem weer hebben denk ik met het lamoen. Een vierwieler kan ik helaas niet kwijt en gaat te zwaar zijn in de bak.


De foto die jij gebruikt heb was van mij(en was puur om te laten zien wat voor model lamoenen ik had opgehaald omdat de oorspronkelijke zo grof en uit verhouding waren en daarbij is de foto scheef genomen) maar ik kreeg deze combinatie niet netjes wat betreft de lamoenen maar bij mij was dat doordat ze juist heel smal was en er een andere bocht in de lamoenen zat.
Mn hca kreeg ik wel passend die hebben een andere vorm en dat kan dus al enorm schelen.