[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unofficial79
Berichten: 194
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:42

Wij hebben in het verleden als eens een keer bij een fietsenmaker hier in de buurt ook zo'n aparte maat wielen laten maken. Is wel een fietsenmaker van de oude stempel. Iemand die weet waar ze zulke dingen nog zouden kunnen maken of de onderdelen ervoor weet te vinden om het zelf te maken. Waren volgens mij bakfiets wielen ofzo. De assen hebben we bij een metaal bedrijf hierbij het dorp laten draaien. Weet nog wel dat die wielen ook tegen de 100 euro per stuk waren. De assen was voor een vrienden prijs.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:10

ik haal mijn binnen en buitenbanden bij een brommer/scooter zaak weg. Deze hebben ze vast wel!

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:03

Claudiadvx daar ben ik geweest. Deze maat hebben ze niet eens voor brommers (is kleiner dan 16"), is ook nergens meer te krijgen. Heb inmiddels het net ook afgestruind. De wielen zijn echt antiek :')

Unofficial79 zo'n soort bedrijf zit dus in utrecht waar je zelf het hele wiel kan samen stellen.

https://webshop.vlechtservice.nl/stel-een-wiel-samen/

Ik denk dat ik toch deze maar eens moet mailen. Misschien kunnen ze de holle naaf van de oude wielen nog gebruiken. En dan gelijk maar een maat band die voorlopig nog vele jaren te krijgen is :D
Denk dat ik dan maar voor brommer velgen ga. Die moeten toch wel tegen een stootje kunnen, toch? ~~}>

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:10

aikon schreef:
Waarom? Met de sulky op zich is niks mis. De banden zijn het probleem, blijkt. Ik had niet verwacht dat deze maat banden niet (meer) te vinden zijn. Dus als ik een alternatief kan vinden (die moet er zijn) die een 100,- 150,- euro kost dan heb ik nog geen duur sulky die nog een tijd mee kan.

Mijn man riep Tomos velgen en banden, die schijnen te passen
Maar of hij gelijk heeft durf ik echt niet te zeggen

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:11

Die had ik ook gevonden na een tip. :D Ga ik nog achter aan.

unofficial79
Berichten: 194
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:58

Voor de sulky rijders onder ons :) Hoeveel gewicht hebben jullie nu eigenlijk in de lichtogen liggen. Ik weet dat die eigenlijk op 2 pinken te tillen moet zijn, maar om hoeveel kg praten we dan? Dat is denk ik ook per persoon verschilt. Weet inmiddels wel dat een beetje verzitten van mijzelf, al een heel verschil in gewicht op de voorkant kan geven. Dan praten we niet over een kilo, maar een heel stuk meer.

xSCWx
Berichten: 7080
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:02

Teveel gewicht op de bomen is sowieso niet goed. Ik heb het eens meegemaakt hoor, ene boom kapot omdat er teveel gewicht op kwam. Dus zo min mogelijk gewicht, zodanig dat ze in stap in de lichtogen rusten, en in draf zweven. Dan heb je het denk ik over een paar kilo op de bomen, zeker niet meer dan een kilo of 5/10.

unofficial79
Berichten: 194
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:08

Die van mij heeft op dit moment , als ik in draf rijdt dat die heel erg gaat klapperen in de lichtogen. Hebben hem vanavond weer versteld en hoop dat het nu goed is. Gaan we morgen maar weer testen.

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:09

Bij mijn HCA hangt er niets in van gewicht, hij zweeft helemaal vrij in de lichtogen. Dat vind ik het meest ideaal voor tweewielers. Maar bij m'n andere tweewieler krijg ik dat niet voor elkaar en heb ik genoegen genomen met 'op de pinken balanceren'.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:33

Vanavond voor de vierde keer mijn sulkykabel gebroken in vier jaar (heel wat km gemaakt) Sta je dan in het schemer midden in een natuurgebied met 500 muggen en een gekke pony te rommelen met touwtjes. Wie heeft een onbreekbare oplossing?

Jorex

Berichten: 10016
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:24

Mijne zweeft in stap en in draf, helaas heeft Alex een hoog opgooiende galop en dan gaan de bomen mee in het opgooien. Ik gok dat ik nog ietsje verder naar achteren zou moeten zitten, wil ik dit oplossen, maar dat kan niet(of ik moet een paar kilo aankomen). Het probleem ontstaat doordat hij trekt, dan een seconde niet trekt en dan weer trekt en zo verder. Soms gaat het ook wel goed, maar meestal gaan de bomen mee in het ritme helaas.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 07:14

Jeetje Napie dat is onwijs balen.
Heb je niet de mogelijkheid om een extra set apart mee te nemen op de sulky voor nood?

Ik heb de sulky excellent en ben ook nog een beetje aan het zoeken met de balans. Hij hangt wel in balans vind niet mooi erachter hangen. Wil haar nog dichter op de wagen gaan zetten. Kan nog 10 cm naar achter dan heeft ze 25 cm speling vanaf de zweng. Is dit voldoende voor een mini van 89 cm?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:40

Ik heb een touw mee die ik kan gebruiken. Maar je sulky donderd uit het tuig. Was op wag naar huis met een hete pony en muggen. Eerst maar eens een paal opgezocht, vastgezet met touwhalster en toen knutselen. Maar toch voor de zekerheid in stap naar huis.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:54

Ik heb nog nooit een kabel stuk gehad. En rij toch zeker al 7 jaar met mijn (2e hands) HCA'tje.

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:55

Oei vervelend Napie. Ik heb gesloten lichtogen dus dan zou hij er in ieder geval niet uit vallen, vind ik wel een prettig idee. Komt er veel zand of vuil tussen het katrolletje bij jou, dat het misschien stuk schuurt? Ik heb het nog niet meegemaakt gelukkig.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:58

Zand ja

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:30

Dan op tijd de kabel vervangen, hier doen we dat als de plastic beschermlaag van de staalkabel door gesleten is. Kom je niet voor verrassingen te staan.
Veiligheid voor alles. Dus regelmatig alles controleren.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:37

Hoi!

Ik denk dat het tijd wordt om na al het meelezen ook eens een berichtje te plaatsen.

Inmiddels men ik alweer een tijdje met heel veel plezier met mijn pony van 82 cm. We doen heel veel verschillende dingen, lekker in het bos rijden (over de wat hardere paadjes) obstacle parcoursen, driving klasses en binnenkort gaan we meedoen aan de SMR wedstrijd dag dus we hebben onze eerste pionnen-parcoursjes ook al achter de rug (wat is dat leuk om te doen zeg!)
(Voor het beeld even een foto van mijn mooie meisje Afbeelding Afbeelding

)


Ik ben begonnen met een sulky van de Lemerij, ik dacht; ik begin goed en heb veel geld uitgegeven aan deze sulky. Helaas was hij écht niet in balans te brengen voor mijn pony en zo kwam mijn huidige Cavalettie om de hoek kijken, die was iniedergeval beter te verstellen.

Nu wil het zo zijn dat mijn eigen gezondheid me een beetje in de steek laat, ik ben heel snel moe en heb last van vanalles waaronder mijn gewrichten. Vooral mijn rug protesteert steeds mee na een fijne rit.

Nu hoor ik zoveel goede verhalen over de HCA sulky's dat ook ik nieuwsgierig ben geworden :P
Het enige nadeel is dat je voor de shows waar ik wel eens meedoe aan de driving klasses je een bakje moet hebben (de Cavalettie mag bijvoorbeeld wel).
Nu zag ik dat de HCA ook gemaakt wordt met een bakje voor je voeten, maar ik ben bang dat een groot deel van de voordelen aan de HCA dan verdwijnen??

Daarnaast zou ik willen vragen wat nou echt dé opties zijn waar ik nog even voor moet doorsparen? Een stoeltje zit denk ik wel veel comfortabeler dan een panzitting? En hoe zit het met de spaakwielen, is dit vooral mooier en lichter of heeft het ook nog andere voordelen?

En ik had nog een vraagje :o ik snap nog steeds niet helemaal hoe dat nu zit met die kabel, die is dan in plaats van je stengen? En heeft je tuig daar nog een aanpassing voor nodig?)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:17

De kabel is een flexibele zweng. Dat is wel zo fijn omdat het bij je benen zit. Op zich werkt het goed maar je moet hem dus wel goed in de gaten houden omdat het gevoelig is voor slijtage

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:59

Mijn sulky blijft aan 1 kant een beetje in het lichtoog klapperen in draf. Advies van instructeur was om het lichtoog wat omlaag te doen, dit helpt maar toch nog niet optimaal. Als ik mijn gewicht naar voren breng helpt dit. Lichtoog dus nog meer naar beneden, of geeft dit teveel druk op de schoft?

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:42

Aan een kant? Is je lamoen wel recht/gelijk?

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:18

Ja aan 1 kant, bij de andere eerst ook maar nadat ik de lichtogen gaatke lager gedaan heb de andere kant niet meer. Ik geloof dat het lamoen niet scheef is, maar zal er de volgende x nog wel even beter naar kijken.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:36

Wat raden jullie aan voor mij?

Zoek een tweewieler voor 2 personen, goede vering, in evenwicht te brengen achter mini's van 85cm tot + 1 meter. De grootste die er momenteel voor zou gaan is +- 95cm maar nog in de groei (nog niet beleerd natuurlijk). Sulky cavaletti is enkel interessant als het een koopje is 2dehands anders spaar ik liever door voor wat degelijker.

Dacht zelf aan de excellent sulky maar er zijn vast nog geschikte tweewielers. HCA is geen doen voor ons om de afstand.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:44

Ben zelf echt heel blij met mijn Excellent sulky. Veel tweewielers worden te zwaar en deze is 65 kg en goede kwaliteit. Zit niet voor niks 10 jaar garantie op.
Heb zelf een AMHA van 89 cm ervoor, ze trekt het met gemak.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:43

@Eefke85 en hoe breng je dit in evenwicht dan? Zelf geen interesse maar dat vroeg ik mij wel af.

@Zamora staat zeker op mijn lijstje, vrij hoog zelfs. Is wel een jaartje sparen dan maar dat maakt niet zoveel uit voor mij. Heb hier nu de vierwieler waar ze voor kunnen al, zou vooral zijn voor uitstapjes dat we dan een tweewieler hebben die meekan. Moeder heeft haar menbrevet maar kan door een rugletsel niet ver meer lopen.