[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:37

Voor de mensen met een HCA en pony van 80-90 cm. Hoelang is jullie menzweep?

Ik heb een zweep die al vrij kort was dacht ik voor mijn Welsh voor de 4 wieler. Maar met sulky is dat natuurlijk VEEEELSTE lang. En dressuur zweepje die ik had vond ik net te kort. Dus wil nieuwe kopen, maar welke lengte dan :D

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:45

Ik heb een pony van 84 cm voor een HCA en heb een zweep van 110. :)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:20

Hier 85cm en zweep ook 110cm

Mandyy

Berichten: 30498
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:36

Hier ook 1.10 bij kleine shet. :j

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:31

Even een vraag, hoe zit het met een tweedehands HCA aanschaffen? Is het dan nog goed mogelijk hem correct af te stellen e.d.?

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:42

Ik heb er geen problemen mee ondervonden.

DeclanandMe
Berichten: 76
Geregistreerd: 17-04-14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:49

En komt niets "vast te zitten" bij het eerste gebruik. Dus nadien is alles nig even goed verstelbaar als bij de eerste keer. Je zal enkel wel wat lakschade hebben waar de schoefje vastgezeten, bv van het rekje/voetsteunen.

maudjip
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:16

Helemaal geen problemen gehad met het afstellen van mijn tweedehands hca :)

Wat ik me wel afvraag; zijn de plaatwielen van de Hca altijd zo lawaaierig? Of zouden mijn lagers versleten zijn? Hoeveel geluid is normaal? Hoe weet ik of ze aan vervanging toe zijn?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:14

Mijn lagers zijn na anderhalf jaar al vervangen. Hij had een slechte partij gehad en ik kreeg garantie.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:22

als je lagers versleten zijn hoor je dat idd heel erg goed en moet je ze vervangen.
heb de mijne ook vervangen

__Suzanne__

Berichten: 4298
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:17

Wat hoor je dan precies bij kapotte lagers?

Adddioor

Berichten: 243
Geregistreerd: 31-12-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:19

Hallo allemaal! Ik heb een probleem met het afstellen van mijn sulky. Met mijn shetlander reed ik altijd met een sulky cavaletti. Sinds kort heb ik ipv de cavaletti de cavaletti sport. Deze is wel iets zwaarder maar wel gewoon even groot. Toen ik nog met de normale cavaletti reed hing het bankje iets naar achteren maar het hing wel in balans. Nu probeer ik de sport in balans te hangen maar het klopt gewoon niet. De lamoenen heb ik naar onderen versteld zodat de lamoenen in de lichtogen zweven. Maar dan hangt het bankje idioot ver naar achteren. Is de sport editie dan alleen voor pony's van 1 meter gemaakt? Mijn shet is 90 cm. Heeft hier iemand toevallig een kleine shet voor de csport lopen? Of heeft iemand nog een idee hoe ik dit goed in balans kan krijgen?

Lotteboer123
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:27

Hallo allemaal,
Wij zijn een tijdje terug met onze shet x welsh (stokmaat 1,13.5) begonnen met mennen. We willen nu echter een sulky kopen, en zijn dus een beetje aan het orienteren. We willen er graag één waarbij we met z'n tweeen erop kunnen zitten, en één waarmee we in de toekomst wellicht wedstrijden zouden kunnen rijden.
Ik ben nu de sulky Clever tegengekomen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze sulky? Ik begrijp dat er verschillende soorten maten zijn wat betreft de wielen (16/19 inch). Welke maat zouden jullie aanraden voor een shet x welsh met stokmaat 1, 13.5?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:12

Zeker 19 inch. Vind ik mooier en voordeel bij het in het balans brengen

__Suzanne__

Berichten: 4298
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:52

Heeft iemand van jullie ervaring met de tweewieler Gig van Kraay? Ik wil mijn sulky met bankje inwisselen voor een iets luxere tweewieler (waarschijnlijk weer een HCA), maar die van Kraay lijkt prijstechnisch gunstiger. iemand tips?

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:11

Sowieso even vergelijken tussen Lemerij en Kraay.

Ik heb de Gig voor mijn Welshje. Heb een offerte opgevraagd bij zowel Kraay als de Lemerij (de wagens komen uit dezelfde fabriek, dus maakt geen/weinig verschil) en de wagen was bij Kraay tussen de 200 en 300 euro duurder.

Ik heb wel het idee dat de Gig's wat lastiger in balans te brengen zijn, met deze wagens hoor je daar vaker problemen mee terwijl je dat met de HCA zelden hoort.
Maar al met al ben ik heel blij met mijn Gig (ik heb wel een iets grotere spoorbreedte en gekozen voor luchtveren)

__Suzanne__

Berichten: 4298
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:31

Mijn pony is 1.02 m, jouw welshje groter schat ik? Zou dat te maken kunnen hebben met het balanceren?

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:42

Mijn pony is 1.20, maar er wordt rekening gehouden met de wielmaat qua schofthoogte.
Het 'probleem' is dat alleen het bankje naar voor of achteren verschoven kan worden, dus je mogelijkheden tot aanpassen voor de balans zijn vrij beperkt.
Ik liep zelf niet vast op het in balans brengen, maar kwam dit wel vrij vaak tegen als reden dat mensen de wagen niet hebben gekozen of zelfs weg hebben gedaan. Dus of schofthoogte nog verschil maakt durf ik niet te zeggen. Een andere bokker die volgens mij erg tevreden is met haar gig is nobje trouwens.

Op dat punt na zijn het wel heerlijke wagens. Materiaal is ook goed. Half jaar terug in de sloot beland met de wagen en schade was erg miniem. Wat ik ook erg fijn vind is dat je hem rechtop weg kan zitten, zit een soort standaard op waar hij dan op steunt.

Nog even voor het beeld, dit is mijn Welshje voor de gig
Afbeelding

__Suzanne__

Berichten: 4298
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:04

Mooie combi :)

Kaat1
Berichten: 104
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:02

__Suzanne__ schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met de tweewieler Gig van Kraay? Ik wil mijn sulky met bankje inwisselen voor een iets luxere tweewieler (waarschijnlijk weer een HCA), maar die van Kraay lijkt prijstechnisch gunstiger. iemand tips?



Ik heb de Lemerij Gig 16L voor mijn Shet van 1.04 mtr. Op aanraden van de Lemerij besteld met 19 inch wielen, maar daarmee kon ik geen goede balans vinden. Daarna 16 inch wielen erop gezet en nu gaat het prima! Degelijke kar en fijne luchtvering.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:21

Hallo iedereen. Morgen ga ik mijn sulky Cavalettie ophalen. Omdat wij geen aanhangwagen hebben stelde mijn vader voor hem op het dak van de auto te vervoeren. Hij vroeg mij even uit te zoeken voor hoe ver de kar makkelijk uit elkaar te halen is. Misschien de wielen of bomen eraf? Wat zijn de mogelijkheden daarin?

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:35

Ik heb mijn HCA sulky, die qua maten haast niks verschilt van een cavalettie, gewoon in mijn auto vervoert met de achterbank omlaag. Ik heb een Daihatsu Sirion 2, geen bijzonder grote auto dus.

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:50

@Mooney: hoeveel inch wielen zitten er onder je tweewieler?

unofficial79
Berichten: 193
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:06

Ik heb een sulky oxer. Bij beide wielen zijn de staven die in de wielen zitten aan het scheuren of al afgebroken. Is al diverse keren gelast, maar elke keer scheuren ze weer. Ik wil er graag andere wielen in willen die een stukje beter van kwaliteit zijn.
Is er iemand met de gouden tip waar deze te koop zijn of ervaring heeft met andere wielen?

Inmiddels ook al rondgekeken voor een andere sulky en ik ben al jaren fan van de HCA. Voor een welshpony van tussen de 119 en 125, wat van wielmaat heb ik daarvoor nodig? en zijn er mensen die een pony in die maat hebben en voor een HCA lopen? En hebben jullie degene met de panzitting of die met een stoeltje op een veersysteem?

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:23

unofficial79 schreef:
Ik heb een sulky oxer. Bij beide wielen zijn de staven die in de wielen zitten aan het scheuren of al afgebroken. Is al diverse keren gelast, maar elke keer scheuren ze weer. Ik wil er graag andere wielen in willen die een stukje beter van kwaliteit zijn.
Is er iemand met de gouden tip waar deze te koop zijn of ervaring heeft met andere wielen?

Inmiddels ook al rondgekeken voor een andere sulky en ik ben al jaren fan van de HCA. Voor een welshpony van tussen de 119 en 125, wat van wielmaat heb ik daarvoor nodig? en zijn er mensen die een pony in die maat hebben en voor een HCA lopen? En hebben jullie degene met de panzitting of die met een stoeltje op een veersysteem?



Oxer is echt drama,blijft de rest wel goed bij jou?
Ik had hem voor mn fjord maar wat een onding!

Heb nu hca sulky voor mn shet van 95cm met 19 inch wielen.
Denk dat die te klein is voor een welsh van die maat.
Miss kan je andries vragen of hij ook 21inch wielen heeft.
Hca is de fijnste wagen die ik tot nu toe heb gehad zou niet anders meer willen.