[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:15

Dat is een fijne tweewieler, zit in de prijs categorie van de niet te ge pimpte excellent maar ook in die van vd Mee zonder beweegbare armen en dus de clipper, kost ook al met al nog iets van 1300 - 1500 Euro. En dus ook de Kraay tweewieler

Ik vind de clipper en de vd mee dan wel weer degelijker dan de excellent en clever, is net wat degelijker materiaal gebruik.

Dus eigenlijk zijn die laatste twee relatief goedkoop als je het materiaal bekijkt. Maar de Clever, Excellent en de Kraay zien er net wat modieuzer uit dan de clipper en de vd mee.

Kraay heb ik nog nooit in het echt gezien dus ik weet niet of die qua degelijkheid in het vd Mee / clipper assortiment valt of net een categorietje iets minder (wat overigens uitstekende kwaliteit is).

Nadeel van de Clever, voor zover ik heb begrepen is dat hij niet in zoveel wielmaten (dus hoogtes / passend bij veel maten pony's / paarden) wordt geleverd. En ik vond dat je wat weinig ruimte hebt om op te stappen in vergelijking met de plaatsing van het wiel.
En daarbij vind ik die stang in het midden uitermate onhandig omdat ik graag als ik alleen men in het midden achter mijn pony / paard zit.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:30

Ik zoek ook een oplossing voor de lamoen. 2boutjes zijn bij mij ook doorgedraaid dus met inbus krijg ik ze niet meer vast.
Heb ze nu wel vast gedraaid en zijn afgelopen rit ook goed blijven zitten. Zou ik er iets anders in kunnen draaien?

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:20

Dizzy505 schreef:
hooi welke sulky is geschikt voor mijn mini paardje van 75 cm ik zit te denken aan de cavalettie of is er nog een andere tweezitter met rem aan te raden ? en welk tuigis heeel klein ik.heb hier mini mini shetty liggen maar is te groot.
wat is aan te raden ?

Nog iemand ?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:00

Patty14 schreef:
Ik zoek ook een oplossing voor de lamoen. 2boutjes zijn bij mij ook doorgedraaid dus met inbus krijg ik ze niet meer vast.
Heb ze nu wel vast gedraaid en zijn afgelopen rit ook goed blijven zitten. Zou ik er iets anders in kunnen draaien?

Zie de foto die ik had geplaatst :)

Een handig iemand kan zo nieuwe maken. maar ze moeten zo ook te koop zijn :) :j

Hier blijven ze tot nu toe zitten (2x mee gereden, flinke rit over gehobben)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:10

Ik ken helaas niemand die ze kan maken. Ga aankomend weekend maar is een rondje langs de bouw markten doen. Hij blijft nu overigens wel vast zitten...

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:13

een gewoon boutje moet hetzelfde effect geven (hoeft geen inbus-kop te zijn) Maar wel een extra moer eromheen doen, voor de borging (zodat ie niet kan lostrillen). Heb ik me laten vertellen door vriendlief ;)

Mocht je niks kunnen vinden kan ik eventueel wel eens vragen wat het kost aan materiaal :) Ik heb nu geen idee namelijk. Maar misschien dat dat een redelijke prijs is en we wat kunnen regelen? :) (kan alleen maar rechte-schroevendraaier-kop :) )

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:28

Dat zou super zijn! Mijn vriend gaat er vanavond even naar kijken misschien dat hij weet waar ik ze kan kopen. Als ik niks kan vinden wil ik graag van je aanbod gebruik maken maar ik laat het nog even weten :)

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:40


xMoniek

Berichten: 319
Geregistreerd: 25-11-12
Woonplaats: Hauwert (NH)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:04

Ik heb een vraagje;

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen die een tweewieler/sulky heeft en een 4wieler niet?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:37

Moniek: zie FAQ

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 20:44

Dizzy505 schreef:
Dizzy505 schreef:
hooi welke sulky is geschikt voor mijn mini paardje van 75 cm ik zit te denken aan de cavalettie of is er nog een andere tweezitter met rem aan te raden ? en welk tuigis heeel klein ik.heb hier mini mini shetty liggen maar is te groot.
wat is aan te raden ?

Nog iemand ?

Dizzy505: zie ook de FAQ voor vele Cavalletti topics

Tolbergfan
Berichten: 632
Geregistreerd: 12-12-12
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:14

Akshay schreef:
Tot nu toe is mijn oplossing:
Sterke vent laten vastdraaien!
Afgelopen rit zijn ze vast blijven zitten :)

Overigens is onze volgende stap om op de juiste locatie een klein ondiep gaatje te boren in het lamoen, zodat het boutje ergens in valt :)

Hoe kunnen je lamoenen uit de lichtogen springen? :oo Dat lijkt me vrij lastig nog?

Kan heel gemakkelijk, dat is het ene puntje wat ik een nadeel vind van de cavalletie. Het hangt van je tuig af. Mijn tuig is op maat gemaakt door tuigenmaker, strengen zijn niet te lang.
Is echt gevaalrijk, heb ze met een extra riempje bevestigd waardoor ze er niet uit kunnen wippen, maar de stophaakjes zijn te klein. Maar hangt ook van je tuig af. Ik heb daar niet opgelet toen ik alles kocht. Maar het is nu opgelost, wagentje is de komende 2 jaar naar mijn zin, en dan wil ik een 4 wieler. Heb er veel plezier van!

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:19

@tolbergfan. Heb jij misschien een foto van de zijkant van je aanspanning? Ik wil dit graag beelddenkend voor me kunnen zien zegmaar.. Maar bij mijn eigen aanspanning krijg ik het niet beredeneerd? :o
Maar ik wil 't wel veilig houden dus je zet me wel aan het denken :)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:30

Heb een oplossing voor het boutjes probleem. Ze blijven wel vast maar helemaal veilig is het natuurlijk niet.
Man die bij de stal woont neemt er 4voor me mee en maakt ze erop :).

Tolbergfan
Berichten: 632
Geregistreerd: 12-12-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:39

@akshay heb helaas geen foto, maar het verschilt per tuig, dus het kan best zijn dat jij dit probleem niet heb, mijn lichtogen kunnen niet kleiner gemaakt worden. Als die van mij een klein beetje wipt, lift de lamoen met stophaakje door mijn lichtogen. Dat heb ik nu verholpen door een extra riempje, en overweeg er aan te lassen (maar wordt niet meer zo mooi zoals hij nu is, maar veiligheid voor alles)

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:37

@ Tolbergfan, lift de lamoen alleen met het stophaakje door je lichtoog of bedoel je dat je lamoen uit je lichtogen kan?
Bij mij schoot mijn lichtoog ook weleens voor de stophaak, dat is simpel op te lossen door de stophaak wat te verlengen of er zelfs een hoekje aan te maken. Als je complete lamoen naar achteren toen uit je lichtogen kan zijn toch echt je strengen te lang, dat heeft niks met de grote van je lichtoog te maken.

linnebill

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-02-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:20

Ik heb iemand gevonden die mijn bankje opnieuw wilt bekleden! Mn sulky wordt gespoten bij de autospuiter, dus ik ben helemaal gelukkig!!

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:43

@tolbergfan: zou je alsjeblieft een foto kunnen maken? :) want ik vind het moeilijk uit de tekst af te leiden wat iedereen bedoelt, maar het klinkt wel als de oplossing voor mijn probleem... dus, please..... (smeken) :)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:30

xSCWx schreef:
Het tasje voor mijn HCA
[ Afbeelding ]
En de achterkant, simpel met klitteband
[ Afbeelding ]
Hij blijft heel goed zitten!
Hier gekocht (tevens goedkoopste) http://www.internet-bikes.com/index.php ... tent=feed_

Hoe bevalt het stoeltje jou? Fijner als panzitting?

Ik ga denk ik een nieuwe bestellen,ben alléén nog niet uit over de kleur.
De gekleurde spaakwielen zijn marathonwielen toch?
Ik zie ook verschillende rekjes,is dit gewoon eigen voorkeur?

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:17

Ik heb nooit op een panzitting gezeten, maar weet wel dat het stoeltje heerlijk zit. En ik vind het fijner om steun in de rug te hebben. Soms heb ik het idee dat ik zonder rugleuning achterover was gekukelt.
Spaakwielen zijn iets duurder geloof ik.
Het rekje dat ik heb is de nieuwe. Het rekje met 3balken maakt hij niet meer omdat 1x een shet zijn benen daar tussendoor heeft getrapt.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:23

Er hebben wel meer pony's tussendoor getrapt (weet ik gelukkig niet uit eigen ervaring, maar wel verhalen uit 1e hand). Ik heb er 2 spijlen tussen laten lassen, als je niet weet dat dit gedaan is zie je het niet.

Panzitting is koud aan je billen en je krijgt er een 'houtenkont' van vind ik. Ik heb ook een stoeltje (geen eigen keus, heb hem 2e hands zo gekocht) en ben daar super blij mee :).

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:29

Ik heb panzitting en vind dat prima, heb geen ervaring met koude billen of houten kont gelukkig, dat valt mee. :)) Maar maak er ook geen ritten langer dan uur mee.

Eefielover hier op bokt heeft er een lamvellen bontje om gemaakt, dat ziet er wel lekker uit :))
Wil opzich wel stoeltje maar vind het te lomp ogen achter m'n mini. Ik heb een slechte rug en niet al te beste knieeen, maar heb er met hca zga geen last van, als je maar goed in evenwicht hebt. Vering doet een hoop gelukkig. :j

Happinez

Berichten: 8376
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:44

Dennis schreef:
Er hebben wel meer pony's tussendoor getrapt (weet ik gelukkig niet uit eigen ervaring, maar wel verhalen uit 1e hand). Ik heb er 2 spijlen tussen laten lassen, als je niet weet dat dit gedaan is zie je het niet.

Panzitting is koud aan je billen en je krijgt er een 'houtenkont' van vind ik. Ik heb ook een stoeltje (geen eigen keus, heb hem 2e hands zo gekocht) en ben daar super blij mee :).

Ik ken er ook meerder van, waaronder ik zelf.
Vind het fijn te zien dat hij het nu heeft aangepast, want dat vastzitten wil je niet meemaken.


Panzitting heb ik geen problemen mee gehad, koud als je net ging zitten soms.. maar zo opgewarmd.
Wel zou ik de sulky niet zo snel meer kiezen om jonge pony's mee te beleren, niet zozeer vanwege de kwaliteit want die is prima maar wel kwa model. ( toch wat lastiger om snel af te stappen vind ik )

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:02

Ik heb hem nu juist achter mijn jonge pony's hangen. Maar vooral ivm het gewicht. Ik heb alleen een HCA en een marathonwagen. En de marathon wagen is voor de jonkies vaak net ff te mans in het begin.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:08

Ik beleer er juist graag jonge pony's mee, juist ivm de stevigheid, grip, gewicht, stabiliteit, voor de kleinere pony's ideaal. :j

Als ze echt omhoog komen kun je rekje vastpakken of staan, en snel afstappen gebeurt toch niet, en met jonge pony's toch iemand vast laten houden met afstappen.

Afbeelding
Afbeelding