[AR] Strengenbeschermers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Strengenbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:38

Eigenlijk "beenbeschermers", maar dat zijn weer andere dingen :)) .

We zijn net begonnen met het beleren van mijn nieuwe paard. Nog in de longeerfase, maar daarna volgt het slepen van de band (baksleep).
Met mijn inmiddels verkochte pony deed ik geregeld staptraining met de baksleep, maar zij werd kaal, tot de huid eraf aan toe, op haar achterbenen van de blijkbaar nogal scherpe strengen die ik heb. Ik heb toen singelbontjes om de strengen geknoopt, maar die schoven uiteindelijk steeds naar voren of naar achteren door de wrijving tegen haar achterbenen en liep ze zich alsnog kaal.

Wie heeft er tips voor welk materiaal te gebruiken om / over de strengen tegen het schuren; wat kan ik beter om de strengen heen doen, dat wél op zijn plek blijft zitten en niet opstroopt?

Lizzzzz

Re: Strengenbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:12

Hmmm,,,, Misschien een zweng eraan of breder maken??

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:14

Zweng zit er al aan, maar het gaat om de bochten, waarin de band uiteraard de "kortste route" neemt, en de streng dus langs het buitenbeen schuurt.
Ik wil gewoon iets om de streng heen hebben, dat niet schuift of opstroopt.

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:17

Stuk tuinslang? Aan de bovenkant een gaatje inboren en vastzetten met een touwtje, zodat ze niet zakken. Wel lang genoeg maken aangezien de uiteinden wel erg scherp zijn!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:19

Bedoel je dan de tuinslang helemaal openknippen? Een streng lijkt mij toch veel te breed om door een tuinslang heen te schuiven?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:20

En als je een anti slip matje onder de bontjes doet?
Of ze met dubbelzijdig plakband vastplakken, als je ze langer wil laten zitten...
Blijven ze zo niet beter zitten.

Of je zou van een oude zweetdeken van fleece een hele lange koker kunnen naaien die je over de gehele lengte van je streng zou kunnen schuiven, en aan de voorzijde door de borst halen en een gaatje maken voor je gesp.
En aan de onderzijde met een tiwrap aan de ring bevestigen.

En op de juiste afstand de bontjes daarop vast naaien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:26

Met dubbelzijdig tape heb ik al geprobeerd, maar dat ging alsnog los. Niet van de streng, wel van het bontje.
Hoe maak je een antislipmatje vast aan een (kokervormig) bontje :o? ? Of bedoel je aan de strengen? Ik denk niet dat het bontje daar door blijft zitten, eigenlijk.

De fleecekoker... hmm zou kunnen, vind het wel een beetje bewerkelijk voor een schuuroppervlak van ca 50 - 75 cm, maar goed, ik hou hem in gedachten :) (lees: ik zie op tegen het naaien :x )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:33

Ik kreeg zojuist per pb nog een leuke, wellicht goede tip: een rol vershoud-folie om de strengen wikkelen! Plakt goed, en dik genoeg zullen de strengen niet scherp meer zijn. :)*
Ook eentje om te onthouden :) .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:34

Van Ideal heb je strengbeschermers.
http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-3 ... preen.html
30,- per 2.

Ik heb toen bontjes om de strengen gedaan, volgens mij waren 't neusbontjes.
Afbeelding
Die schoven niet.

Pony werd door dit tuig gewoon kaal enz, had het bij de pony's meegekocht, maar pastte niet meer goed, vandaar gedoe met bontjes. Daarna nieuw tuig gekocht en nooit meer last gehad.
Die strengbeschermers kwamen later pas :Y)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:35

Als dubbelzijdig tape niet blijft plakken dan zal een antislip matje zeker niet werken...

En om nou het begin en eind van je bontje vast te tapen met ducktape... das geen gezicht :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:38

Tuig opdoen, juiste plek vinden voor zo'n neusbontje en die vervolgens bij zadelmaker/schoenmaker vast laten stikken op de streng?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:54

Melanie: zo'n soort hoesje zat ik idd ongeveer aan te denken :j , en daarop doorzoekend vond ik ook nog deze: http://www.reindersruitersport.nl/mensp ... -2978.html . Niet van neopreen, zoals in jouw link, maar van leer. Kosten 29 euro, maar ik zie er niet bij staan of dat per stuk is of per paar.
Ik heb zo het idee dat deze hoezen er toch wel zo krap omheen zitten dat opstropen haast niet mogelijk is <<) . Morgen de breedte van de strengen maar eens opmeten.

Jorika: ducktape vind ik idd ook geen gezicht, maar als dat dé oplossing is, maal ik niet om het esthetische :D .

Tamary: helaas geen optie. Dan kan ik het tuig niet meer vetten, en als het bontje nat is, droogt het leer onder het bontje ook niet.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:31

Heb je er leer of kunstof tuig op?

mijn pony liep zich ook tot bloedens aan toe open aan de strengen, ik heb ideal eurotech.

heb toen idd leren strenghoezen erom heen gedaan en sindsdien is het over, heb ook bont geprobeerd maar als daar eenmaal vuil op komt is ook niet fijn en gaat ook schuren.

ik heb deze
http://www.demenner.nl/tuigonderdelen-3 ... WRsPJM9LnM

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:36

Shelltje: een leren tuig van Winner. Oerdegelijk en sterk, maar wel wat "grof". In ieder geval niet zacht.
De link die jij geeft is overigens neopreen, geen leer. Ik twijfel wat ik het beste kan nemen (mits allebei past, want de neopreen is er maar in 1 maat zo te zien.).
Over bontjes: ja, dat was bij mij ook een probleem, dus vastnaaien is geen optie. Na elke staptraining lagen ze dus te ontzanden in een emmer water.

Voor de koets had ik er overigens geen last van tijdens dressuur en vaardigheid, maar bij marathon (hindernis) training schuurde de pony zichzelf ook open.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:42

haha dan is het neopreen,

wij hebben ze met veel moeite eromheen gekregen maar ze schuiven ook beslist niet, ik ben helemaal geen fan van bont op je tuig, ik heb als singelbeschermer ook neopreen blijft eigenlijk nooit zand inzitten en ik zal ook geen ductape op je tuig doen, is zo zonde van je tuig is erg moeilijk om er weer af te halen.

misschien kan je ook gewoon ergens een stuk neopreen of iets vandaan halen en het er zelf omnaaien

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:45

Ik vind bont op tuig ook niks, maar was toen ff noodzakelijk, maar verder, liefst geen zooi. :))

Denk dat die strengbeschermers nog het fijnst zijn :j
Valt ook minst op.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:53

Ik krijg per pb nog de tip van fiets binnenbanden over de strengen heen schuiven :) . Daar deden de strenghoezen me ook al sterk aan denken :D .
Ik vraag me af of rubber (fiets binnenband) niet teveel gaat "gloeien". :=

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:29

Vanmorgen de breedte van de strengen opgemeten, 35 mm. (Reminder voor mijzelf ;) )
Gelukkig een standaard maat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:19

@Gem: dat was het eerste waar ik ook aan dacht, binnenband van een brommer/fiets.

handdoekje erom gewikkeld met zwarte ducktape erover ziet toch niet zo vreemd uit op zwarte strengen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:22

Anke: Ik ga morgen eens een fietsband bij de Hema uit het doosje vissen en opmeten :+ . En nee... nu er zulke mooie oplossingen worden aanboden, ga ik meteen maar voor een permanente, chique oplossing die ik ook voor de marathonhindernissen kan gebruiken. Voor D+V kunnen ze er wel af.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:42

Gem schreef:
Anke: Ik ga morgen eens een fietsband bij de Hema uit het doosje vissen en opmeten :+ . En nee... nu er zulke mooie oplossingen worden aanboden, ga ik meteen maar voor een permanente, chique oplossing die ik ook voor de marathonhindernissen kan gebruiken. Voor D+V kunnen ze er wel af.

Bij de fietsenhandel hebben ze die met gaatjes erin en gooien ze weg.

Ik denk ook mee. Fralla kreeg een kale buik, juist waar de strengen zaten. 'k Heb dat opgelost door met een sporenriempje de streng aan het lamoen vast te maken. Streng loopt nu verder langs buik. Dat kan jij niet doen? Gaat alleen om de benen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:52

Sandrina, het gaat op dit moment nog even om het slepen, dus dan staat peerdie nog niet tussen het lamoen. Daarbij kan het niet anders dan dat de strengen langs de benen gaan schuren.
Of ze gaan schuren en op welke plekken wanneer hij eenmaal voor de wagen staat, zullen we tzt wel zien.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:53

Gem dat snap ik, maar neem oude fietsbanden; die kosten niets.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:13

Ik denk dat fietsbanden toch echt gaan schuren in de bochten ivm wrijving (iig met hitte). Maar proberen kan idd, wie weet helpt wel en schuurt niet en is het mooie goedkope oplossing. :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:36

Zou zelf even ander setje strengen proberen je stalhouder heeft die vast wel. En dan gewoon andere strengen kopen als dat helpt. Rubber schuurt vast ook. Neopreen als het meezit minder dan rubber maar uiteindelijk ook plus dat sommige paarden daar juist allergisch voor zijn. Fleece lijkt me dat dat ook gaat schuren / warm wordt / brandplekken kan geven.