[AR] meedenkers gevraagd tuigkeuze/leeftijd beleren shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kamide

meedenkers gevraagd tuigkeuze/leeftijd beleren shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:15

Goedemiddag allemaal!

Graag wil ik een beetje sparren met mensen die ervaring hebben met het beleren voor de wagen.

Pony in kwestie is mijn 2 jarige shetlanderhengstje Sjaak.
Sjaak is een hele leergierige pony. Ik merk aan hem dat hij er aan toe is om wat "werk" te gaan verzetten. Hij wordt drammerig en vervelend als er niet zoveel met hem gebeurt.

Daarom ben ik al een paar maanden bezig met heel basis grondwerk. Zeg maar op commando van voor naaar achter van links naar rechts. Een beetje vrijheidsdressuur en op comando maar zonder lijn stap draf galop om me heen.

Hij vind die aandacht geweldig en zet zich geweldig in. Echter zodra ik aangeef dat we klaar zijn reageert hij dominant en boos. Bijten stijgerend provoserend op me af lopen. Ik straf dit wel af. (Uiteraard oefenen we geen dominante oefeningen zoals stijgeren mbt vrijheidsdressuur, dat is absoluut uit den boze)

Verder moet hij al vanaf veulentje af regelmatig mee wandelen en dat vind hij hrtstikke gezellig.

Nu ben ik van plan om hem binnenkort kennis te laten maken met het tuig en wat langenlijnn werk te gaan doen. En afhankelijk van hoe hij het oppakt een palet oid te gaan slepen.

Qua ontwikkeling is hij nog behoorlijk in de groei en erg smalletjes, hij zal nu ongeveer 85 a 90 cm zijn.
Dan komen we dus gelijk op het tuig uit.
Ik heb op agradi en goedkoop tuigje gezien van imperial riding, is dat wat? Deze is verkrijgbaar in maat mini en hij is echt smal en ook kort.

Hebben jullie andere tuigen aan te raden die en voordelig en klein zijn?

En hoe denken jullie over het beleringspatroon wat ik in mijn hoofd heb? Ik realiseer mij terdege dat hij lichamelijk nog lang geen zwaarder werk kan verrichten, maar hij moet mentaal wel echt gestimuleerd worden.

Ik ben benieuwd naar jullie opinie! ;) excuses voor typefouten, tablet is niet alles t.o.v een normaal toetsenbord :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:20

Omdat hier al heel veel topics over zijn, en we bovendien de Wiki en FAQ hiervoor hebben, hier een slotje.