[AR] Sulky pimpen, welke (spuit)verf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Sulky pimpen, welke (spuit)verf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 15:17

Hoi!

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en ik ben al een paar topics tegen gekomen van mensen die hun sulky / vierwieler hebben gepimpt maar ik vind het toch nog erg lastig om precies de verfmanier te vinden, en ik weet niet goed welk materiaal ik moet gebruiken. Ook zijn die topics al best oud dus om ze nou omhoog te halen leek me geen goed plan :D

Ik heb nu deze sulky http://4.media.hyves-static.net/1532289 ... 89187.jpeg , en ik wil hem heel graag donkerblauw verven/spuiten. Er zitten geen echte roestplekken op, maar wel veel gebruikssporen en oppervlakkig roest. Spuiten lijkt mij het beste, makkelijkste en mooiste (geen strepen) resultaat geven. De spaken laat ik gewoon voor wat het is (geen enkel roestplekje te bekennen), en het bankje ga ik opnieuw bekleden met mijn handige moeder! Daar neem ik een bruin of beige kleurtje voor.
Ik wil graag voor donkerblauw of bordeauxrood gaan, ik denk toch wel donkerblauw omdat het me wel mooi lijkt staan bij een vosbonte pony! :j

Ik ben al zover gekomen dat ik hem eerst moet schuren en schoonmaken, verschillende lagen en evt een topcoat moet aanbrengen. Hammerite verf leek me wel een goede, maar daar hebben ze geen donkerblauwe spuitverf van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, alleen hoogglans, en dat wil ik liever niet. Dan heb ik nog gezocht op autospuitverf, lijkt me ook wel stevig! Maar hiermee geen ervaringen gevonden op bokt.. dus ik weet niet zo goed wat ik nou moet nemen. Natuurlijk kan ik naar een verfzaak gaan maar ik neem aan dat de gemiddelde verfzaak weinig ervaring heeft met het spuiten van sulky's :+ en dezelfde verf als op fietsen, zal dat wel kunnen?

Groetjes Heidi

Pluttersput

Re: Sulky pimpen, welke (spuit)verf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:22

Ik heb een cavalettie met hammerite geverfd, maar daar ben ik niet zo te reden over. Heb alles volgens de regels gedaan en dus ook 6 weken laten drogen. Maar het laat los bij het eerste het beste stootje. De ander heb ik met autolak geverfd, maar nog niet gebruikt. Maar heb het idee dat die verf beter er op zit :)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:28

Autoverf wil heel goed, me vriend heeft twee sulky's gespoten en dat is denk ik 5 jaar geleden en zit er nog goed op.
Een goede primer eronder en dan meerdere lagen aanbrengen. Daaroverheen meerdere lagen lak.
Dit dun aanbrengen en dan meerdere lagen.
Zo kun je elke kleur kiezen wat je wilt.

Foto van week geleden
Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:40

Ik denk dat een vorm van auto lak het beste blijft zitten.
Ik vind dat mooie diepe bordeaux rood erg mooi, en dan met mooi beige bekleed bankje.
Staat super bij je vos.

http://www.autoaircolors.com/files/4200_SemiOpaque.pdf
Deep red over 4002, zo'n soort kleur.

Heb zelf ook deze lak in huis om te airbrushen op diverse materialen. Deze lak is ook geschikt om met een echte spray gun te gebruiken.
Je moet bij deze verf wel je ondergrond eerst goed op orde hebben en natuurlijk aflakken met een clear coat.
Voor de rest TOP!!! Dekt uitstekend en is op waterbasis dus laat zich makkelijk verdunnen met wat (demi) water.
Droogt mooi mits niet te dik gespoten in een keer...

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:45

Dit topic wil ik wel even volgen! Ben benieuw naar meer reacties! :D Autoverf blijkt dus wel goed te werken?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:14

Jep werkt heel goed. De sulky die ik hier boven plaatste staat altijd buiten zonder kleed of wat. Dus altijd in weer in wind.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:04

Wil mijn wagen ook graag een ander kleurtje geven, dus lees ook mee :)

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:49

Uit elkaar schroeven en laten poedercoaten.
Ik heb de velgen van een concourswagen en een lamoen laten coaten. Beide waren erg roestig en van de velgen had ik het idee dat ze niet meer te redden waren.
Na het coaten waren ze als nieuw en zelfs na langere tijd (en buiten staan) geen nieuwe roestvorming meer.
Het klinkt duur poedercoaten maar de kosten vielen mij toen mee. Alle RAL kleuren zijn mogelijk.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:35

Hoe duur is poedercoaten dan? Ik zie net ergens 500 euro en ik wil er echt geen 100 euro voor neerleggen laat staan 500 :+

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:18

Ik was voor vier velgen 125 euro kwijt.
Daarvoor is het roest en oude verf verwijderd (zandstralen) en is het gecoat in een RAL kleur.
Voor kleine onderdelen, wat een sulky uiteindelijk toch is, kan je vaak wel een deal maken met een coater.
Helemaal als je jouw spullen bij een grotere partij (in dezelfde kleur) bij kan leggen.
Ik ben toen gewoon naar een coater toegegaan en uitgelegd wat ik precies wilde en daarop is de prijs toen gemaakt. Hmm gewoon even onderhandelen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:24

Ik kan het overwegen, bedankt voor de tip :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:48

Ik lees mee :D

Mijn lamoen is niet meer zo mooi, dus die wilden we deze zomer gaan spuiten met autolak, maar dat coaten zie ik ook wel zitten. Heb zonet een mailtje gestuurd naar een bedrijf hier in de buurt voor een prijs opgaaf voor alleen de lamoen. Zodra ik een prijs heb zal ik het hier neerzetten :j

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:51

Ik volg dit even. Heb zelf een kar die momenteel op de plek weg roest, dus ben nieuwsgierig naar goede oplossingen :)

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:02

metaalverf in spuitbus werkt ook goed in div. kleuren te verkrijgen.
merken die dit leveren zijn o.a. OAF - RUSTOLEUM -TENCO dit is grondverf en aflak in een dus lekker makkelijk.
industrielak van wijzenol geeft ook een mooi resultaat weet alleen niet of dit ook in spuitbus wordt geleverd.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:50

ik heb bericht terug, lamoen laten coaten komt op 200 euro incl stralen. Ik denk dat wij maar gaan spuiten :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:53

200 euro voor stralen en coaten voor alleen lamoen vind ik nog best duur, voor velgen (auto) ben ik meestal minder kwijt, lamoen is kleiner... Je moet even zoeken, er zijn meerdere sociale werkplaatsen waar geestelijk gehandicapten straal en coat werk doen, en de meeste leveren echt wel super goede kwaliteit voor hele kleine prijs.

Maar je kan een sulky prima rollen (hoekjes met kwast grote dellen rollen met lakroller) met metaalverf, beste is wel om hamerslag te pakken (sterker). Wij hebben chassisdelen van onze kever zo gedaan (stralen en dan rollen in hamerslag metaalverf), is erg sterk en ik vind het ook nog eens erg mooi.

Auto lak in spuitbussen geeft meestal minder mooi resultaat (spuitkopjes van die spuitbussen verstoppen heel snel), en het is kostbaarder..... Ook geeft spuiten meer troep (spuitnevel etc). Wel heb je veel meer keuze in kleuren. Autolak moet je eigenlijk wel afwerken met blanke lak en je moet er altijd een goede primer onder doen.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:49

ook hier een koets in zomerlook nog moet ook nu gaan denken hoe ik ze verder ga verven weet niet hoe ik een foto ervan plaats

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:34

Lastig. Ik ben nu bezig (heb mijn kar helemaal uit elkaar) met de oude verflagen verwijderen. Daarna ga ik zelf stralen (heb zo'n ding voor op de compressor) en dan primer erop, basis laag in kleur en dan aflakken. Maar ben er nog steeds niet over uit of ik hamerite ga gebruiken en rolleren, of autolak en spuiten... Dilemma :)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:06

Als je zelf kunt spuiten zal ik voor spuiten gaan, wordt veel mooier en strakker.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:12

nou wij hebben de koets na veel schuur werk eindelijk in de ijzermenie zitten en laten drogen volgende week kan die gespoten worden dus nu nog kleur uitzoeken . maar waaaaaat een werk wast dat met schuren en dan met 3 man de koets in de menie zettten we zijn op het tandvlees naar huis gekropen haha.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:48

Poedercoaten geeft een mooi resultaat, maar het is wel voor het leven, zeg maar. Je kunt later zelf geen plekjes meer weg werken. En als je de kar ooit eens opnieuw wilt laten spuiten, moet hij h-e-l-e-m-a-a-l geschuurd worden, anders hecht de lak niet. Dus niet alleen de roestige plekken. Althans, volgens de spuiter, die overspuiten alleen aandurfde op voorwaarde dat ze tot in de kleinste hoekjes goed geschuurd waren.
Ik heb het geweten, want ik heb 4 spaakwielen die netjes gepoedercoat zijn onder mijn karretje zitten. Helaas was het in een signaalrode kleur, het leek de brandweer wel. Die wielen heb ik dus helemaal moeten schuren, totdat alle (nieuwe, volgens mij) coating dof was. En als je dan een stuk of 25 spaken per wiel hebt ben je wel even bezig...

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:04

Oke, ik merk het al, coaten word hem dus niet... Ik ga zelf wel spuiten... Alleen nog kleur verzinnen, zit zelf aan wit met rood te denken... (zal ik later wat foto's van het kale werk-in-progress posten?)
Vanavond (hoop ik) laatste stukje kaal branden, dan kan ik morgen gaan stralen :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:10

Ik heb die van mij ook gepimpt, maar dan met hamerite.
Gaat heel goed, alleen schoonmaken met amoniac en dan verven.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:04

ik ga ook volgen denk ik, want mijn sulky heeft wel een nieuw laagje nodig. ding is al meer dan 10 jaar oud en heeft deze week pas een nieuw onderhoud nodig gehad en het was blijkbaar maar goed ook.

zelf zou ik wel een ander kleurtje erop willen hebben. de kleur dat er nu op ligt is "caribean blue".
Op zich een heel mooie kleur maar ik wil toch eens een andere kleur proberen.
We kunnen hem wel zelf spuiten.

Dit is de sulky nu. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1093975_10200945148964672_833954435_o.jpg

Zou wit een goede kleur zijn of heeft wit veel nadelen?
Of een opvallende kleur die rap gezien word in het verkeer.
Ik wil hem graag opvallend maken en dus goed zichtbaar in het verkeer (mensen lijken rap blind ervoor)
En niet enkel door reflectoren erop te doen.
En het is toch veel leuker als die opvalt :p vind ik toch.

Zelf weet ik niet veel van soorten verf af, meestal spuit mijn man het materiaal.