Wat is voor jou 'goedkoop'? Aan welk budget denk je dan? Wat wil je met het tuig doen, hoe wil je het gebruiken? Is het bedoeld om met een 2wieler/sulky te rijden, of met een 4wielige wagen?
isabel435
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-13 18:34
maximaal 120 euro en het is bedoelt voor een shetlander van 96 centimeter en een vierwielige kar (zit er trouwens verschil tussen een tuig voor een sulky en een vierwieler?)
Ik denk dat je beter nog wat kunt sparen, van een wat duurder tuig heb je veel meer plezier. (Of je moet een mazzeltje hebben.) Zelf heb ik toen ik ging mennen met een vzpony een ideal tuig gekocht, niet goedkoop maar wel een ontzettend fijn tuig. Ik neem liever geen risico's, tuig moet gewoon goed passen, ook al is het "maar" voor een shetlander. Als je lekker buiten op stap bent en er breekt iets, brrr ik wil niet weten wat er dan gebeurt.
Ik moet het nu helaas verkopen, vzpony doe ik niet meer, en heb nu zelf een mini aangeschaft. Deze past het helaas niet, maar er komt zeker weten weer een heel goed tuig voor terug.
ik heb een tuig van agradi, werkt prima ! als je een duurdere hebt heb je wel betere kwaliteit, maar ben over die van agradi heel tevreden, ik dacht dat die iets van van 95 euro kostte.
Ik heb nog een zwart leren tuigje liggen. Zelf 2e hands gekocht voor Casper van 96 cm, luxere shet. Hij blijkt nu als 4-jarige toch wel het Ideal tuigje van mijn grotere shetten te passen. Dit tuig is geen Ideal-kwaliteit, maar ziet er goed uit en ik denk dat je er ook vertrouwd mee op pad kunt. Als je interesse hebt hoor ik het wel, dan maak ik even foto's. Vraagprijs ligt binnen jouw budget, het hangt mij eigenlijk wat in't pad..
dunjaentwidy
Geplaatst: 22-02-13 21:58
Voor het recreatie werk zijn de 'goedkopere' tuigjes prima, bij een shet komt er een heel ander soort kracht op als bij een groot paard. Belangrijker is haast dat je je tuig goed schoonhoud en invet! Ik heb een tijdje het goedkope shet tuigje gehad met de touwstrengen en het rode frontriempje (geloof ik onder de honderd euro nieuw) en dat was echt geen slecht leer! Mocht je marathon willen rijden met veel bochten, optrekken en modder is een beter tuig fijner, ook voor je pony omdat het vaak breder is en beter/ zachter onderlegd is. Juist met goedkope tweedehands tuigjes zou ik een beetje voorzichtig zijn. Je weet niet hoe het onderhouden is en als er barstjes of scheurtjes in zitten is het tuig niet meer betrouwbaar. dan ben je beter af met een 'goedkoper' model dat nieuw is.
@dunjaentwidy; ik heb persoonlijk liever een tweedehandstuig dan een nieuw goedkoop tuig. Wat bij een tweedehands tuig belangrijk is, is dat je gewoon het hele tuig moet gaan checken op evt. scheurtjes. Tijdens deze controle merk je ook wel of het tuig goed onderhouden is of niet. Uitdroging merk je snel genoeg. Ik heb een tweedehands tuig (zie eerdere post) en een goedkoop nieuw tuig. Doe mij het tweedehands maar, stukken beter dan het nieuwe goedkope!
Fenny
Geplaatst: 23-02-13 10:05
Dit is trouwens het tuig wat ik te koop heb.
Bij interesse hoor ik het wel.
Tuig ligt op de foto op een (wat luxere) shetlander van +/- 97 cm.
Fenny; ik snap wat je bedoelt, ik rijd ook met een heel goed tweedehands tuig. Maar voor iemand die begint is het lastig in te schatten wat een 'goed' tuig is en in welke staat het leer is. Er word ook een hoop slecht en verouderd spul verkocht waar nog steeds bij staat 'is goed onderhouden' of ' heeft alleen een poetsbeurtje nodig'. Dus inderdaad ben ik het met je eens dat je hele goed tweedehands tuigen kunt scoren op bijv. marktplaats maar dan moet je wel weten waar je naar moet kijken, en de prijzen weten... Trouwens is een goed merk 2e hands ook vaak nog wel boven de 200 / 300 euro en dus ook wel duurder dan een nieuw simpel tuigje... dus dat ligt ook aan je budget en wat je er mee wilt.
Ik heb toen ik begon ook een goedkoop tuig gekocht voor mijn shet (ook omdat ik het van mn moeder kreeg en ik vond het zo sneu voor haar om dan de duurdere te kiezen) en daar een jaar plezier van gehad maar eigenlijk niet tevreden (drukplekken, heel stug leer zelfs na 10 keer poetsen en paste niet geweldig) en toen een super mooi marathontuig van Marktplaats gevonden voor een redelijke prijs (moest er wel voor door heel Nederland; van Leeuwarden naar Hoogvliet). Kon ook meteen voelen dat het heel goed en stevig leer was, zelfs mijn vriendje die er helemaal geen verstand van heeft vond het er heel goed uit zien. Dus dat is dan maar net geluk hebben. En ik had toen liever meteen een goed tuig gekocht, dan maar zelf iets bij leggen of langer sparen. Als het dan blijkt dat je het niks vind kan je het ook weer een beetje netjes kwijt.