[AR] Tuig gevonden... En nu?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Tuig gevonden... En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:24

Hoop ik dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen.

Ik heb in een kist ergens in een schuurtje 4 men setjes gevonden en wonder boven wonder,
waren ze nog steeds in goede staat, behalve besmeurd en groen geworden zag het er nog prima uit !

Nu heb ik vroeger wel gement en les gehad.. maar OEF wat is dat lang geleden !
Vanmiddag was ik dus even aan het uitproberen of het tuig allemaal nog compleet was en ik kwam een heel eind.. *\o/* tot ik op het volgende onderdeel spaak liep... -O-

p.s. de pony met het tuig om.. is onze oude dame Violet van 27.. die alleen even voor proefkonijn stond.. Als ze maar worteltjes krijgt! :)
Afbeelding
Afbeelding
Het zijn 2 lange strengen .. waar aan de uiteindes 2 ijzeren stangen aan zitten die aan elkaar verbonden zijn dmv een gespriempje...
Afbeelding

Afbeelding
Het onderste gespje wat daar los hangt... die kan ik nergens kwijt ?
ik mis volgens mij nog het borst deel.. die heb ik wel maar dat is indeze vorm?

Afbeelding

Wie o Wie kan me dan ook maar een beetje opweg helpen ?!
Alle kleine beetjes helpen ! :-) /3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:28

Die met die 2 lange strengen is het schoftje. Die 2 ringen daar moeten de teugels nog doorheen.

Die 2 ogen op de onderste foto lijken inderdaad van het borstdeel. Die zouden aan die klippers moeten die nog vrij hangen op je foto waar het paard het tuig om heeft.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:29

Je laatste foto ziet er uit als het borsttuig. Daar horen nog riempjes aan die om de hals kunnen en dan kan je de strengen vast maken aan het borsttuig.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:32

Dat is niet waar Belle Boef.
Dit zijn de strengen en de riem die je ziet hoort nog om een haam/gareel heen.
Je mist dus nog een onderdeel.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:35

Albert schreef:
Dat is niet waar Belle Boef.
Dit zijn de strengen en de riem die je ziet hoort nog om een haam/gareel heen.
Je mist dus nog een onderdeel.

Die heb ik wel.. maar vond het er zo benauwend uit zien !!!
foto komt !

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:41

Afbeelding

Deze?? .. zitten verder geen gespen of wat dan ook aan... ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:42

Dit is volgens mij geen 'standaard' tuig met borsttuig inderdaad.
Dat verklaart ook meteen dat er geen lichtogen aan het schoftje zitten. Ik dacht nl. eerst aan een 2span tuig maar dat klopt ook niet helemaal.

Heb van gareeltuigen niet zo veel verstand.

Maar de broek mag igg nog wat verder naar voren over de rug worden gelegd als dat kan.
En ook moet de broek wat meer omhoog.

Hou er wel rekening mee dat een haam/gareel echt goed moet passen, anders veroorzaakt het erg snel druk- en schuurplekken. Bij een haam/gareel luistert het vaak nog nauwer om hem goed passend te krijgen, dan bij een gewoon borsttuig.

Dat is idd een gareel, op de foto hierboven. Maar hoe je die precies bevestigd......... geen idee.

Albert

Re: Tuig gevonden... En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:46

Je legt de riem om de haam heen in de "sleuf".
De ringen horen aan de bovenkant te komen, daar gaan de leidsels doorheen.
De trekkers met de strengen zitten daar dan onder.
Met de riempjes boven en onder trek je het geheel vast en kan de hoogte van je leidselogen en trekkers nog iets stellen.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:46

KimberleyE schreef:
[ Afbeelding ]

Deze?? .. zitten verder geen gespen of wat dan ook aan... ?

Je mist hier de beugel die om het gareel heen moet...

Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:47

Karina, dat is bij dit tuig van leer ipv een metalen beugel.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 13:50

Er zit een gesp aan de onderkant dat je hem iets losser kan maken.. maar niet veel..
Aangezien er dus geen ogen of gespen of wat dan ook aan zit leek het mij vreemd om dat ding er bij om te hangen .. Heb hem er daarom weer bij af gehaald!

Thanks voor je tips over de hoogtes ! Het zal uit eindelijk bedoelt zijn voor een pont die is minder lang is .. maar wel ongeveer zelfde hoogte..

Het zou best kunnen voor 2 span.. want heb hier een grote koets staan voor 2 paards en ik denk dat het tuig daar altijd voor gebruikt is ( bij paard moet je bij mij even denk aan arabisch formaat.. ;) )

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:51

Oh, dat kan natuurlijk ook
(tandarts ;) )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:55

Albert en/of Karina_1979: gewoon even voor mezelf een vraagje, aangezien ik dus niet zo veel verstand heb van gareeltuigen: heeft een enkelspan gareeltuig dan dus wel of geen lichtogen? (of brancardbeugels).
Want hoe wordt het lamoen dan gedragen, als je geen lichtogen/brancardbeugels hebt?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:00

Bij een enkelspan gareeltuig horen gewoon lichtogen of brancardbeugels aan het schoftje te zitten, bij een tweespantuig uiteraard niet.
TS, zijn er geen foto's aanwezig van de aanpanning, dan kun je even goed kijken hoe het gezeten heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:03

Ahja, oké, dankjewel :) Was al benieuwd hoe het dan anders zou moeten zitten, als er bij een enkelspan geen lichtogen horen.

Denk dat de kans dan wel groot is dat tuig de éne helft van een 2span tuig is, gezien er dus geen lichtogen/brancardbeugels aan het schoftje zitten, + het verhaal van TS?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:16

Ben nog eens terug de zadelkamer in gedoken met jullie comments ...

Heb dit er van gebrouwen .. komt dit bekend voor..
Snap nog steeds niet waar dat Gareel dan aan vast moet ...

Het zou dus inderdaad goed kunnen dat het voor de koets is .. nu staan er hier nog aantal andere karretjes.. 2 sulky achtig, 1 romeinse kar.. en ik heb 2 plezier karretjes waar ze toch ook zo voor zouden moeten kunnen met dit tuig .. of is dat echt helemaal apart van elkaar?

Afbeelding 3 v/d 4

Het verstelbare gespje?
Afbeelding

En dan zou het zo moeten kloppen? Met het gareel er nog voor dan?
Afbeelding

Het karretje waar de pony voor gaat komen..
Afbeelding

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:21

Albert schreef:
Bij een enkelspan gareeltuig horen gewoon lichtogen of brancardbeugels aan het schoftje te zitten, bij een tweespantuig uiteraard niet.
TS, zijn er geen foto's aanwezig van de aanpanning, dan kun je even goed kijken hoe het gezeten heeft.

@ Alber, Helaas niet .. de stallen zijn jarenlang gerund door een Indier zonder enig verstand en fatsoen.
Heb hem 2 maanden geleden eindelijk mogen ontslaan.. en deze mensen hebben nauwlijks foto's.. Dus helaas! -O-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:29

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:38

Als het een (gedeelte van) een 2span tuig is, dan kun je er helaas niet zomaar enkelspan mee rijden. Er bestaan wel tuigen die met een paar aanpassingen gemakkelijk om te bouwen zijn van enkel- naar 2span, maar dat zijn zogenaamde combi-tuigen en daar is hier geen sprake van.

Aangezien dit tuig echt op een 2span tuig lijkt (o.a. door het feit dat er geen lichtogen/brancardbeugels aan zitten, waarmee het lamoen moet worden gedragen) vrees ik dat je geen enkelspan kan gaan rijden met dit tuig. Het is een groot verschil tussen enkelspan en 2span (enkelspan heeft lamoen waar het paard echt tussenloopt, 2span heeft een boom in het midden) en dus ook tussen een enkelspan- en een 2spantuig. Daarom kun je een 2spantuig dus ook niet gebruiken om enkelspan te rijden en andersom, 2 losse enkelspantuigen kun je niet gebruiken om 2span mee te rijden (tenzij je dus een combi tuig hebt, maar da's dus een uitzondering).

Maareh, zie ik nou op die bovenste foto, met de tuigen in de tuigkamer, allemaal gekleurde kwasten/touwen etc. hangen?? :oo Is dat nou van dat prachtige arabische/oosterse showtuig?! :oo

Gáaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf! :~ Heb je daar geen foto's van?! hahaha.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:45

@ Albert.. Top site..
toen ik het plaatje zag van het gareel ben ik gelijk weer terug gedoken tuigkamer in.. en nu zit het zoals het moet ! Zaterdag gaan we weer verder met uitproberen..

Dus zaterdag een update ! :)

@ JoyCiej007 -- Jaa dat is arabisch show tuig !
Ik zal zaterdag een van de hengsten er eens mee op tuigen .. eerst ff afstoffen ! ;-)
Ik heb echt zooooo veel liggen enorm zonde..

Kom van de zomer naar nederland als ik iets moet mee nemen haha ;-) hier gebruiken we het niet en ze zullen het vast niet missen ;-)