[AR] Bokhoogte 85 cm voor shetlander van 1.05m?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoisVeenings

Bokhoogte 85 cm voor shetlander van 1.05m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:00

Hallo,

Ik men al ruim een jaar met de bekende sulky cavalettie, maar heb geen fijn gevoel bij dit wagentje. Hij is natuurlijk onwijs licht, en dit vind ik geen fijn idee. Hij is namelijk als eens aan de ren gegaan met de sulky, en voel me sindsdien behoorlijk onveilig als ik met de sulky men.
Nu heb ik laatst een leuk wagentje gezien, en ik heb wat afmetingen gevraagt,

De bokhoogte is maar 85 cm, en het de hoogte van het 'voetplankje' (geen idee hoe dat heet ;)) is 50 cm.
Nou is mijn shet 1.05m hoog, en ik ben bang dat de wagen aan de kleine kant is voor hem.

Wat adviseren jullie?
Alvast bedankt!

tinkersjakie

Re: Bokhoogte 85 cm voor shetlander van 1.05m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:47

Wat ik veel lees (ben ook op zoek naar een kar voor me shet) dat je de bokhoogte op schofthoogte moet zitten. Denk dat dit wagentje wel iets te laag is. Maar wat voor pony heeft er voor gelopen

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:22

Ja dat las ik inderdaad ook, of 10 cm lager. Maar hier zou het verschil op 20 cm zitten, dat komt helaas niet erg in de buurt..

Ik weet niet wat voor pony ervoor liep, heb zojuist even gekeken of het erbij stond. Maar de kar is al verkocht. Maar nu weet ik in ieder geval voor de volgende keer dat dit te klein is.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:52

beste is als de bokhoofte 10 cm hoger of lager is dan de schofthoogte ( is mij geleerd) :D

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:55

Mijn shet van 1.06 m. voor een kar met bokhoogte van 84 cm.
Afbeelding

Afbeelding

om een beetje een beeld te hebben :)
let niet op de afschuwelijke kleuren :') ik heb de kar nog maar net en ga em nog verven :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:50

Dat met die bokhoogtes is leuk verzonnen maar in de praktijk werkt dat toch niet echt. Nu heb jij een kleine pony, maar als je een flink paard hebt en je zou altijd bok = schofthoogte moeten aanhouden krijg je wel hele hoge wagens :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:42

Zo héel nauw luistert het niet echt hoor, meestal is die stelregel idd 'bokhoogte ongeveer gelijk aan schofthoogte' maar idd vooral met echt grote paarden kan dat al bijna niet. Het geeft wel een soort van grens aan om die verhoudingen een beetje te kunnen bedenken zonder dat je er een plaatje van hebt. Een bokhoogte van zeg maar 1.25m. voor een shet van ong. 90 cm. bijvoorbeeld, tsja dat gaat waarschijnlijk toch wel te hoog en te groot worden. Nog afgezien van het plaatje, want ook voor het oog staat dat gewoon niet 'mooi' vaak. Het moet ook gewoon een beetje in verhouding zijn. Maar ik zit het liefst ook wel nét een tikkie hoger dan de schofthoogte van mijn pony, dan heb ik mooi 'overzicht'. Heb wel in het verleden m'n shet voor een houten wagen gehad waarvan de bokhoogte volgens mij ook iets lager was dan de schofthoogte van m'n shet, en dan keek ik echt letterlijk 'tegen haar kont aan'. Met dressuurtraining moest ik dan ook altijd beter kijken of ze wel juist stelling aan nam tijdens wendingen, dan moest ik zelf ook al beetje scheef gaan zitten bijna. En ik vind het persoonlijk prettiger als de leidsels net wat los liggen van de paardenrug.

Bedoel je met 'voetenplankje' echt iets om je voeten op te zetten, of bedoel je het voorschot van de wagen? Voorschot moet niet té laag zijn, want als ze hun achterbenen bij jou in de wagen kunnen leggen is natuurlijk niet erg prettig/veilig ;)

Overigens; misschien voel je je idd wel meer 'zeker' met een 4wieler dan een 2wieler, maar bedenk je wel dat als je shet aan de ren gaat met een sulky (hoe licht ook) dat hij dat met een (desnoods véel) zwaardere wagen ook echt wel zal gaan doen. Denk dat je er meer aan hebt om aan het probleem van aan de ren gaan te werken (en aan een eventuele oorzaak van dit probleem), want een andere wagen zal dit probleem natuurlijk niet zomaar wegnemen. Evenals een rem; is wel handig en wel degelijk een klein stukje 'veiliger', maar juist ook met een rem kun je ze niet zomaar stil krijgen als ze aan de kletter gaan (is een rem ook niet voor bedoeld). Meestal bereik je juist een averechts effect, en gaat de pony alleen nog maar meer aantrekken.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:56

Sorry voor de late reactie van mijn kant, maar bedankt voor de reacties!
@_Lauraa, bedankt voor de foto's, de verhouding ziet er toch nog wel goed uit!

@VanHuisUit, met pony's gaat dat inderdaad nog wel lukken, maar paarden wordt een ander verhaal! haha

@JoyCiej007, Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik schat dat het inmiddels alweer een jaartje geleden is, toen mijn pony een de ren ging voor de sulky. En mijn vertrouwen is nog steeds niet helemaal terug. Ik heb vanaf juni samen met een ervaren menner geprobeert mijzelf en de pony weer wat vertrouwen te geven. We zijn begonnen met de sulky, dat ging erg goed todat hij ergens van schrok en we, door een sprong opzij, bijna in de sloot belandde. Rondje afgemaakt en de week daarop verder gegaan. Hij heeft zelf een tweespan waar hij marathon mee rijdt. Langzaam aan Thos, mijn shet, in tweespan beleert naast een zeer ervaren pony. Wat pakte hij dat onwijs goed op, ik herkende hem totaal niet. Onwijs gemotiveerd en we hadden beide weer plezier in het mennen.
Uiteindelijk had ik genoegt vertrouwen om hem in enkelspan voor de marathonwagen te zetten, en daar voelde me veel vertrouwder bij. Ik keek inderdaad op hem, waardoor een schrikmoment makkelijker te herstellen is.

Helaas heb ik niet het budget voor een marathonwagen e.d., maar ik wil wel mijn sulky inruilen voor een vierwieler. Omdat ik daarmee veel meer geniet van het mennen met Thos.
Ik blijf zoeken en sparen, en dan moet er op een gegeven moment wel een mooie wagen langskomen!

Oh, met voetplankje bedoel ik inderdaad het gedeelte waar je je voeten opzet. ;)

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:54

Ik heb zelf liever een bokhoogte iets lager als mijn schofthoogte van de pony. Mocht je dit zelf niet prettig vinden kan je altijd een bokkussen op je karretje zetten! of gewoon op een kussen. Bijvoorbeeld bij de cavelettie hebben ze een prima bok-kussen te koop voor 55 euro. mooie oplossing toch? Dat geeft je gelijk meer steun en ziet er ook netjes uit. Belangrijk is dat je zelf niet te krap op je wagentje zit (dus niet dubbelgevouwen).
Veel succes met je beslissing!

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 00:01

Inderdaad, dat lijkt mij ook de beste keuze! Heb een heel leuk karretje gezien, maar helaas niet geremd. Dit blijft voor mijzelf wel een must, omdat ik daar toch een fijner gevoel bij heb. Dat wordt even zoeken en tegelijker tijd doorsparen. Hopen dat er een leuk karretje langs komt!