[AR] wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMoniek

wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:21

Haaaaii.

Ik wil deze zomer graag beginnen met echt op de kar zitten achter me shet, heb al veel geoefend met de kar erachter en deze winter ook met de slee in de sneeuw. Alleen ik merkte toen tijdens het sleeen dat ze moeilijk te remmen is als ze eenmaal heel hard draaft/gallopeerd & slaat ook een beetje op hol.. Maar op de slee kon ik haar nog een beetje remmen met me voeten af te remmen, alleen dan op de menkar niet. Hoe kan ik haar leren om beter te stoppen? want nu ben ik bang dat er ongelukken gaan gebeuren.

Groetjesss. :)

Anoniem

Re: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:22

Les nemen van iemand die er verstand van heeft. En niet zelf zomaar gaan proberen... Voor je het weet gebeurd er straks echt iets ;)

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:47

goede begeleiding zoeken :)
zo zou ik niet meer gaan mennen, hartstikke gevaarlijk.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 09:59

Ik zou kijken of er iemand in de buurt is die veel ervaring heeft, zodat je ook menles kan nemen samen met je pony.
En dan ook veilig de eerste keren kan aanspannen... een goed begin is toch het halve werk *D

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:49

Ik zou inderdaad nog niet de wagen achter je pony maken en gaan rijden. Belangrijk is dat je pony de commando's kent en jou vertrouwt en gehoorzaamt. Ik denk dat ze t hele 'gebeuren' achter haar (slee) nog wat spannend vind. Begin met slepen van dingen terwijl je er naast loopt. Zo went ze aan de geluiden, het hobbelen en het 'achtervolgd' worden. Gebruik ook consequent je commando's. Ga met r wandelen buiten langs het verkeer of waar je anders ook zou komen als je met de kar zou gaan buitenrijden. Dan leer je wat ze zonder wagen spannend/ eng vind en wat niet. En je leert elkaar goed kennen/ vertrouwen.
Beleren kan je beter rustiger aan doen als overhaast. Dus neem je tijd, doe het wel met regelmaat, dus niet een keer in de maand. Probeer een paar keer per week met haar te oefenen. Als je pony echt angstig is is het belangrijk een 2e persoon erbij te hebben die ernaast loopt of neem een pony mee (met een begeleider) die ze kent en haar/hem vertrouwen geeft.

Veel succes!

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:24

Ga op zoek naar een goede begeleider die vaker paarden hebben geholpen met hetzelfde probleem :D

lovesRagebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:17

Je kan ook proberen om eerst te mennen zonder kar,
dat je bijvoorbeeld hem helemaal optuigt en er zelf
achter gaan lopen, dan heb jij als het ware de
touwtjes zelf nog in handen ! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:23

Zoek begeleiding door iemand met verstand van mennen.
Mennen is niet minder gevaarlijk dan rijden. De impact van ongevallen is groter omdat men vaak verkeersdeelnemer is.
Als menner heb je minder invloed op het gedrag van een paard/pony als de controle weg is.
Met je combinatie op hol slaan is echt gevaarlijk.