[AR] Advies gevraagd; Paard met trauma ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Advies gevraagd; Paard met trauma ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 23:25

Hallo Hallo,
Na al vele adviezen uit de omgeving dacht ik 'ik gooi het toch nog maar even op het net'...

Het verhaal is namelijk dat we een fries hebben welke in december op de kletter is gegaan voor de slee tijdens een show in de winkelstraat.
Uit eindelijk het is het paard terug gevonden/gebracht en is hij thuis direct weer voor de gewone kar gezet en zo nog een blok om geweest.
Dit ging allemaal wel goed en leek allemaal wel in orde.

Nu is het na een paar mensessies verder duidelijk dat het nog niet goed zit en wordt eigenlijk alleen erger. Paard zet zijn neus op de borst en
zet het op het lopen wanneer andere paarden hem passeren of wanneer hij een bepaald geluid hoort.

De laatste keer vloog hij bij de menles in blinde paniek bij een andere combinatie omhoog en toen is dus gezegd dit houdt op want we moeten
geen verdere ongelukken hebben ..

Nu rij ik het paard onder het zadel en dan is er helemaal niks aan de hand .. Paard is wel alert als altijd maar niet zoals hierboven omschreven.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk hoe nu verder? We zijn nu op het punt dat hij maar nooit meer voor de kar moet om ongelukken te voorkomen
en dan maar OHZ verder.
Zien jullie nog andere mogelijkheden of heeft iemand hier ervaring mee?
Is het misschien te behandelen/verhelpen ? (door training oid)

Ik hoor het graag en alvast bedankt :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:28

Is hij fysiek nagekeken na zijn "ongeluk"? Kan goed zijn dat na zo'n actie het bewegen voor de kar hem fysiek ongemak bezorgd waardoor hij gaat vluchten.

En enige trauma lijkt mij logisch gezien je verhaal. Je zou altijd nog helemaal naar 0 kunnen en weer opnieuw gaan beleren en kijken op welk punt er weer spanning optreed en dat proberen weg te nemen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 23:40

ijssnuiver schreef:
Is hij fysiek nagekeken na zijn "ongeluk"? Kan goed zijn dat na zo'n actie het bewegen voor de kar hem fysiek ongemak bezorgd waardoor hij gaat vluchten.

En enige trauma lijkt mij logisch gezien je verhaal. Je zou altijd nog helemaal naar 0 kunnen en weer opnieuw gaan beleren en kijken op welk punt er weer spanning optreed en dat proberen weg te nemen.

Niet fysiek op foto's o.i.d. maar wel in de zin van controle van benen, hals, rug en dergelijke.. Hier niks aan kunnen vinden en merk dus ohz ook
geen verschillen of belemmeringen .. Ook zou hij dan direct bij het weg rijden al moeten vluchten en dat is niet het geval.. Hij vlucht bij een geluid"
of gebuirtenis -iemand die inhaald, langs loopt oid-

monique72

Re: Advies gevraagd; Paard met trauma ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:00

in strijen (hoeksewaard) woonde een man genaamd Dammes Baan. Hij nam ook men examens af. Hij had heel veel verstand van men paarden en trainde thuis paarden die door een ongeluk niet meer voor de kar konden. na een week of zes waren die over hun trauma heen en kon de eigenaar er weer mee verder. Het waren vaak friezen) Hij begon gewoon weer helemaal opnieuw met de africhting. Deze man is een paar jaar geleden helaas overleden. Mijn advies is om de africhting opnieuw te (laten) doen en het dier op die manier zijn vertrouwen terug geven. Niet ieder paard komt hier overheen. neem kleine stapjes en zorg voor een veilige omgeving. veel succes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:44

Is het altijd bij hetzelfde geluid of wisselend?
Mijn advies zou ook zijn om weer volledig bij 0 te beginnen en opnieuw te laten beleren. Of besluiten om verder te gaan onder het zadel, maar dat is een keus die je voor jezelf moet maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:28

Mocht je het nog een kans willen geven, dan zou ik het herbeleren/bij 0 beginnen wel echt overlaten aan een professional die ruime ervaring heeft met het beleren van paarden met trauma's voor de wagen.
't Balingehof heeft veel ervaring met 'probleempaarden', paarden met gedragsproblemen en traumapaarden en deden volgens mij ook (her)beleren voor de wagen. Ze zitten wel in Friesland.
Heb er hier op Bokt altijd goede verhalen en ervaringen over gehoord.

Ik zou er niet zelf verder mee aanprutsen, want dan is de kans op ongelukken idd nog een heel stuk groter.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:50

Wat ik een beetje mis in de antwoorden van hierboven;
Fries is aan de kletter gegaan = 1
Menner was jij(?) = 2
Andere paarden/ geluiden maken hem angstig = 3

Wanneer je je paard wegbrengt naar een goede ervaren menner, wordt er gewerkt aan punt 1 en 3. Dit kan prima opgelost worden (of niet, je zal echt niet de enigste zijn die stopt met mennen).
Echter is puntje 2 vaak ook een belangrijk deel. Hoe zit het met de schrik van de menner? Wanneer het paard over de schrik heen is en weer gereden kan worden en vervolgens komt puntje 2 er weer bij met een stuk onzekerheid ("zijn puntje 1 en 3 wel echt weer in orde???") kan het heel gemakkelijk gebeuren dat de onzekerheid weer op puntje 1 wordt overgebracht en puntje 3 om de hoek komt kijken en het gedaan is met het mennen.

Lang verhaal, maar waar het op neerkomt; vergeet ook jezelf niet te laten 'heropleiden'.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:58

@Joyciej: Het Balingehof bestaat niet meer :) .

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:10

dat wilde ik net zeggen, Balingehof is niet meer.
Opnieuw gaan beleren, dan pas weet je waardoor de angst optreed.
Uiteraard moet het paard lichamelijk wel in orde zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:45

Ik zou het niet meer opzoeken. Maar dat komt wellicht doordat ik zelf zo'n paard heb.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:38

Cowgirl schreef:
Ik zou het niet meer opzoeken. Maar dat komt wellicht doordat ik zelf zo'n paard heb.

Zonder iets geprobeerd te hebben zou ik me daar niet bij neer kunnen/willen leggen. Ik heb gezien en ervaren dat door training een hele boel op gelost kan worden. Uiteraard niet alles, maar als je niet probeert weet je het nooit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:45

Persoonlijk zou ik het niet meer op willen zoeken, zeker omdat het gedrag dus blijft. Maar dat is dus iets gevoelsmatig.

Het paard een jaartje laten staan (iig niet meer mennen) en dan rustig opnieuw laten beleren door een expert, en ook samen met die expert het mennen weer oppakken zodat de menner zelf ook zijn angsten kan loslaten en evt. foutjes kan afleren, zou imo nog een optie zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:47

Omdat je altijd gepasseerd kunt worden door 'iets' als je ment, zeker als je buiten ment zou ik het niet meer met haar proberen. Zeker niet als je een alternatief hebt van onder het zadel.

Ik denk ook niet dat ze het vergeten, als ze dus echt getraumatiseerd zijn. En zo te lezen is ze dat. Gewoon een keer goed schrikken is wat anders dan trauma.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:13

Daar ben ik het ook mee eens. Bij een echt trauma zijn ze soms nog wel te rijden maar helemaal er uit krijgen is vaak niet het geval.
Als je zelf sterk twijfelt, doe het dan niet.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:11

Ik ken het paard en de menner in kwestie. Laatst hadden we een oliebollenrace, de menner was aan het losrijden, er was iemand in de bak ohz aan het inrijden, maar dat paard ging er ineens vandoor en galoppeerde door de bak. Paard voor de wagen werd gelijk wakker en begon te hupsen voor de wagen.

Menner werd ook wat angstig, dus mijn groom pakte het paard gelijk vast.

Ik denk dat het wel te verhelpen is. Kun jij niet een paar keer onder het zadel in de bak rijden waar ook menners aan het rijden zijn?
Op het paard heb je net even wat meer te vertellen.

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:14

volgens mij moet je met dit paard tijdens het mennen de rust en ruimte opzoeken bijv. zondags vroeg het bos in of rustige wegen opzoeken , kilometers maken en veel stappen.
ik ken paard en menner niet dus weet ik niet of dit een passende oplossing is maar zo krijgt het paard misschien wel wat meer vertrouwen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:54

uryanne schreef:
Wat ik een beetje mis in de antwoorden van hierboven;
Fries is aan de kletter gegaan = 1
Menner was jij(?) = 2
Andere paarden/ geluiden maken hem angstig = 3

Wanneer je je paard wegbrengt naar een goede ervaren menner, wordt er gewerkt aan punt 1 en 3. Dit kan prima opgelost worden (of niet, je zal echt niet de enigste zijn die stopt met mennen).
Echter is puntje 2 vaak ook een belangrijk deel. Hoe zit het met de schrik van de menner? Wanneer het paard over de schrik heen is en weer gereden kan worden en vervolgens komt puntje 2 er weer bij met een stuk onzekerheid ("zijn puntje 1 en 3 wel echt weer in orde???") kan het heel gemakkelijk gebeuren dat de onzekerheid weer op puntje 1 wordt overgebracht en puntje 3 om de hoek komt kijken en het gedaan is met het mennen.

Lang verhaal, maar waar het op neerkomt; vergeet ook jezelf niet te laten 'heropleiden'.

Ik was in dit geval niet de menner dus voor mij zit er ook niks van schrik in.. zou hem zo voor de kar zetten en wegrijden haha ...

De menner in dit geval heeft ook een tal aan ervaring op gebied van mennen en dan niet met de makkelijke paarden dus die is wat gewend dus
denk dat hier ook niet ene probleem zal zitten maar het is nu gestopt omdat je natuur wel met je verstand een paard voor de kar moet zetten en
helemaal in de menles.. als hij ervandoor gaat prima, Boem is ho, maar de anderen en de manege zullen als het dus mis gaat ook zoiets hebben dat het
onverantwoord is die dus in te spannen en zullen het niet op prijs stellen dat nadat je dit weet van het paard door ment en dus andere in gevaar brengt,

Maar je advies is zeker ook van belang .. je moet een combinatie zijn en daarbij brengt de menner/ruiter veel over op het paard !

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:55

Cowgirl schreef:

Kan je dit toelichten .. wat is joun ervaring ... ?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:57

ijssnuiver schreef:
Cowgirl schreef:

Zonder iets geprobeerd te hebben zou ik me daar niet bij neer kunnen/willen leggen. Ik heb gezien en ervaren dat door training een hele boel op gelost kan worden. Uiteraard niet alles, maar als je niet probeert weet je het nooit.

dit is inderdaad ook de insteek die ik heb.. als je het niet probeert geef je wel een groot iets op en helemaal omdat hij super voor de kar was
en hij het ook leuk vond om te mennen ..

Hoor ook veel het te laten rusten maar heb zelf wat het idee dat het wel goed is hem toch geregeld in te spannen of bezig te houden op het
gebied van mennen -dus bv het slepen in van de bak oid , zonder kar dus-

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:00

VanHuisUit schreef:
Omdat je altijd gepasseerd kunt worden door 'iets' als je ment, zeker als je buiten ment zou ik het niet meer met haar proberen. Zeker niet als je een alternatief hebt van onder het zadel.

Ik denk ook niet dat ze het vergeten, als ze dus echt getraumatiseerd zijn. En zo te lezen is ze dat. Gewoon een keer goed schrikken is wat anders dan trauma.

HIJ ;) ..

Tja maar dan is dus het probleem de eigenaar wil ook mennen en tijd en plaats voor 2 paarden is er niet en dan zou deze weg moeten waardoor de keuze
dus nog moeilijker wordt .. en zoals ik hierboven zei ik ben zelf ook wel dat wel alles gedaan wil hebben wat ik kon om het toch te proberen ..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:03

welsh4span schreef:
volgens mij moet je met dit paard tijdens het mennen de rust en ruimte opzoeken bijv. zondags vroeg het bos in of rustige wegen opzoeken , kilometers maken en veel stappen.
ik ken paard en menner niet dus weet ik niet of dit een passende oplossing is maar zo krijgt het paard misschien wel wat meer vertrouwen.

Dit is inderdaad ook wat idee wat ik had maar langs de weg en in het bos met een paard op de kletter lijkt me ook niet fijn, in een manege houd je de schade nog bij de manege en je eige maar wanneer je naar buiten gaat en het gaat mis dan kan de chaos veel groter worden ..

En aan de andere kant denk ik 'door weer idd lekker eruit te gaan krijgt hij weer vertrouwen en een positief gevoel bij het mennen waardoor
hij zich op den duur weer op zijn gemak zou voelen.. maar tja je zit toch ook met bovenstaande als het mis gaat kan het ook goed mis gaan ..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:05

Zoals Poeltje ook zei heb ik inderdaad vorige week maandag hem ohz meegenomen naar de menles en dit was geen enkel probleem..
Meneer zette zijn beste beentje voor en gaf geen kick om al die verschrikkelijke rammelende en stuiterender karren waar onderhand al
knetter gek van was geworden :P ... Dit is in ieder geval een goed begin :D