[AR] Advies gevraagd, welke kar wel/niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stilco

Advies gevraagd, welke kar wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:19

Dit zijn Charlie & Bart.
Twee appaloosa pony's van 1.10 cm.
Ze zijn allebei beleerd in het enkelspan.

De bedoeling is om ook tweespan te gaan rijden en misschien tandem.

Afbeelding

Nu heb ik twee wagens, voor beide heb ik een lamoen en een langboom.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste wagen is een lekker licht wagentje waar ze prima in enkelspan voor kunnen maar voor tweespan vind ik hem een beetje licht.
De tweede wagen vind ik te zwaar voor enkelspan maar volgens mij wel weer geschikt voor tweespan.

Welke van de twee wagens zou volgens jullie het meest geschikt zijn om tweespan mee te rijden ?

Ik twijfel namelijk een beetje of ik 1 van de twee verkoop en dan een sulky erbij of dat ik ze allebei houd maar dan geen sulky.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:54

Persoonlijk zeg ik de 2e aanhouden, de eerste verkopen.
Het zwaartepunt van je 2e wagen ligt een stuk lager dan de Dutch wagen, waardoor die minder kans heeft tot omgaan. Vind hem er ook niet zo zwaar uit zien. Goed, hij ziet er zwaarder uit dan de Dutch wagen, maar weet je heel misschien ook om hoeveel kg het gaat?
Mocht je aan SGMW gaan denken, ben je ook beter uit met de 2e wat mij betreft. Ik vind het zelf een fijner idee, maar dat is puur persoonlijk. Je groom heeft wat meer de ruimte en mogelijkheden om zich te verplaatsen. En kan nog makkelijk aan beide kanten zitten.
Volgens mij kun je er ook makkelijk enkelspan en tandem mee rijden, zeker als je in je training een kracht-opbouw verwerkt waardoor ze de wagen makkelijker zullen trekken.

En wat betreft sulky: daar zat ik zelf ook erg over te twijfelen. Maar gezien ik binnenkort van stal verhuis waar ik van een sulky gebruik kan maken doe ik het niet. Vind het heerlijke dingen om mee te rijden.

Zie mijn profiel voor mijn marathonwagen, ik rij met pony's van zo'n 1.15 t/m 1.25.

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:27

@lienepien610 dank je wel voor je reactie.

De eerste wagen is een Cavalier en de tweede wagen is een Kool wagen.
Helaas weet ik geen gewicht.
De Kool heeft voor 23 inch wielen en achter 19 inch, mijn IJslandse merrie trok hem met gemak.

Dennis

Re: Advies gevraagd, welke kar wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:16

Ik zou de 1e verkopen, 2e houden voor het 2span en er een fijne 2wieler bij kopen voor het enkelspan/tandem.
Maar die 2e wagen kan ook prima voor het werk op de weg denk ik, in zand zal het sneller iets lastiger worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:29

Je kunt de eerste wagen wellicht ook laten verzwaren met afneembare gewichten. De wedstrijdwagen hier op stal is op die manier "op gewicht" te maken voor enkel- en tweespan.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:35

Ah daar hebben we Charlie! Leuk dat je er nog 1tje bij hebt :)

Als je bang bent dat de 1ste te licht is, zal ik voor de 2de gaan. (of de eerste verzwaren)
2de is waarschijnlijk voor enkelspan prima te doen op harde ondergrond, in de bak alleen minder, maar daar zou je dan inderdaad een sulky voor kunnen aanschaffen.
Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je wilt, wedstrijd dressuur of marathon enz..

Of allebei de wagens weg en 1tje die voor zowel enkel als 2span goed is :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:27

Je eerste wagen lijkt erg op mijn wagen, ik heb een Cavalier Pinto met spoorbreedte 125. Deze weegt zonder lamoen 140 kg (is gewogen!), dus dan heb je even een idee qua gewicht.

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:34

Wat een leuke pony's!! Ik zou ook voor de tweede wagen gaan. Die ziet er wat zwaarder uit en met een 2-span lijkt me dat toch fijner. Ik weet niet of je wedstrijd ambitie hebt. maar dan zou ik ook naar de spoorbreedte van de wagen kijken. En zoals anderen ook al zeiden, lijkt me de 2e wagen wat fijner voor een groon op wedstrijd. Daar heb je wat meer bewegingsruimte in. Ik rij zelf met een sulky enkelspan, en dat bevalt me erg goed. Wil uiteindelijk nog een leuke wagen voor het twee-span ( zoiets als je eerste wagen op de foto).

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:52

Beetje late reactie van mijn kant maar thanx voor jullie reacties.

Ik ben eruit, ik hou allebei de wagens.
De eerste voor enkelspan en de tweede voor tweespan.

Ik heb geen echte wedstrijdambities, maar af en toe een recreatieve wedstrijd lijkt mij wel leuk.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:35

Zag dat bartje te koop stond, toch geen tweespan?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:54

lienepien610 schreef:
Zie mijn profiel voor mijn marathonwagen, ik rij met pony's van zo'n 1.15 t/m 1.25.

Tjee gafe fotos zeg. Tijdens die tandem werden er wel even wat tanden uitgeschopt.... Alles gied gekomen en ponies niet in de knoop?