[AR] welke sulky, advies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

welke sulky, advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 15:54

Hallo,

Ik heb mijn shetlander een tijdje terug voor de kar beleerd. Ik had daarvoor een oud karretje en tuig van vrienden geleend.
Nu wil ik graag zelf een sulky en tuig voor mijn shetlander kopen maar ik zou niet weten welke ik moet nemen.
Ik wil het karretje vooral gebruiken op de weg en enkele zandpaden, heuvels en bos heb ik hier niet dus een heel duur karretje met schijfremmen leek mij niet nodig.
Mijn shetlander is een schimmel van rond de 85 cm.

Met welke sulky's/tuig hebben jullie goeie of minder goeie ervaring? En wat zouden jullie mij aanraden?
Zou zwart tuig mooier staan of bruin? (foto's vindt ik leuk :o )

Veel vragen, ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen! :)

Keet

Re: welke sulky, advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:42

Met heuvels is een rem wel heel erg handig hoor :) dan hoeft je pony niet alles op de broek te remmen. Stuk fijner voor je pony.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:44

Keet schreef:
Met heuvels is een rem wel heel erg handig hoor :) dan hoeft je pony niet alles op de broek te remmen. Stuk fijner voor je pony.

ja dat klopt, maar ik heb hier juist geen heuvels, enkel een paar zandpaden. ik zit midden in de weilanden ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:46

Sorry, heb scheef gelezen.
Zou gewoon voor een cavaletti gaan, die is prima :)

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:49

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:52

Keet schreef:
Sorry, heb scheef gelezen.
Zou gewoon voor een cavaletti gaan, die is prima :)

geeft niet :P
ik had de cavaletti ook al gezien ja, ik heb er zelf geen ervaring mee.
ken wel meerdere mensen die vinden het een fijn karretje voor over de weg, maar niet als je het bos in wil.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:56

Ik vind de cavaletti nou niet echt een degelijk ding. Bovendien roest ie snel en is het binnen een paar jaar een pak oud ijzer.

Ik zou eerder voor een sulky van HCA gaan. Iets duurder maar kwalitatief veel beter. Daarbij is ie licht voor je kleintje (85cm is niet heel groot) en comfortabel voor jou, ook al ziet ie er niet zo uit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:58

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:01

_Nelleke_ schreef:
Ik vind de cavaletti nou niet echt een degelijk ding. Bovendien roest ie snel en is het binnen een paar jaar een pak oud ijzer.

Ik zou eerder voor een sulky van HCA gaan. Iets duurder maar kwalitatief veel beter. Daarbij is ie licht voor je kleintje (85cm is niet heel groot) en comfortabel voor jou, ook al ziet ie er niet zo uit.

bedankt, ik zat ook te twijfelen over de caveletti. vindt hem er ook niet heel stevig uitzien.
ik heb even gekeken, die sulky ziet er inderdaad licht uit! en ook fijn als ik toch nog eens het bos in ga :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:08

Ideal tuig erbij en je bent voor jaren klaar. :D

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:09

_Nelleke_ schreef:
Ideal tuig erbij en je bent voor jaren klaar. :D

is dat een goed tuig? ik ben ook van plan wel iets beters (dus duurders) te kopen, ik wil niet elk jaar een nieuw tuig aan hoeven schaffen ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:11

Koop dan wel een nieuwe HCA die zo is aangepast dat er geen achterbeentjes meer tussen het rekje door kunnen. Het is mij twee jaar geleden overkomen en wens dat niemand toe! Heb haar vandaag pas weer voor de sulky (aangepaste hca) gehad.
Nadeel van een hca is ook dat er nooit iemand met je mee kan op de wagen. Dus geen groom oid mee op de wagen.

Heb zelf een Cavalier tweewieler waar ik erg blij mee ben :) maar die ligt qua prijs wel wat hoger als de cavaletti en hca?
Ideal is prima tuig inderdaad.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:17

Keet schreef:
Koop dan wel een nieuwe HCA die zo is aangepast dat er geen achterbeentjes meer tussen het rekje door kunnen. Het is mij twee jaar geleden overkomen en wens dat niemand toe! Heb haar vandaag pas weer voor de sulky (aangepaste hca) gehad.
Nadeel van een hca is ook dat er nooit iemand met je mee kan op de wagen. Dus geen groom oid mee op de wagen.

Heb zelf een Cavalier tweewieler waar ik erg blij mee ben :) maar die ligt qua prijs wel wat hoger als de cavaletti en hca?
Ideal is prima tuig inderdaad.

Daar ga ik inderdaad op letten als ik een HCA kies.
Vindt het er uit zien als goeie sulky's, maar wel jammer als er niemand mee kan. Zijn er geen HCA sulky's met een bankje?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:19

Keet, er bestaan HCA-s met een bankje. Al vraag ik me af waar je je voeten dan kwijt moet. :+

Wat een verschrikkelijk ongeluk zeg! Bah! Maargoed, ik heb teveel nare dingen gehoord en meegemaakt met die cavaletties, al wel jaren geleden dus misschien zijn ze nu iets beter.

Ideal is qua prijs/kwaliteitverhouding het beste tuig wat je kunt vinden. Natuurlijk zijn er mooiere en betere tuigen maar daar hangt ook wel weer een prijskaartje aan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:24

Ik vind overigens voor zo'n kleintje het al snel zwaar worden. Een sulky met 2 personen is op op de weg nog wel te doen maar in de berm of zandpad al gauw zwaar. Kun je beter je groom op de fiets meenemen. Kan die gelijk leuke foto's maken ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:27

Hca kan met een bankje, is ook een bokster zo eentje.
Het model van hca is aangepast naar aanleiding van mijn/ons ongeluk. Dennis op bokt heeft er spijlen tussen laten lassen zodat er geen ruimte meer voor pootjes is.

Het zijn echt heerlijke sulky's hoor, maar voor mij nooit meer :n

Cavaletti is wel een heel eind verbeterd, kwalitatief zeker.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:35

Bedankt voor de reacties!
Keet, vervelend zeg, dat ongeluk! is het wel goed afgelopen met de pony?
Ik rijd eigenlijk bijna nooit met z'n 2en op de kar, vindt het ook een beetje zwaar voor zo'n mini.
Ik heb eerder ook een Ideal tuig gehad voor mijn pony, maar ik heb er nooit mee gereden. Vindt het erg mooie tuigen en zijn er kwalitatief ook goed uit idd.

Ik ga nog eens goed over die sulky's nadenken. ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:45

Ja hoor, met veel rust komt veel wel weer goed.
Nu lekker weer oppakken en mijn cavalier tweewieler gaan gebruiken, daar is ie natuurlijk voor.

Veel succes met je keuzes en met het mennen! Zorg wel voor voldoende veiligheidsmaatregelen, panieksluitingen enzo.