[AR] Omdraaien bij onzekerheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Omdraaien bij onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:09

Hey iedereen!

Ik ben met Frits langzaamaan begonnen met het mennen. Het gaat erg goed en hij pakt het leuk op :j
We zijn nu al zover dat hij iets kan trekken wanneer ik naast hem loop.

Wanneer ik naast hem loop vind hij het erg leuk. Oortjes naar voren en hij wil graag trekken :)
Alleen wanneer ik erachter loop (zonder dat hij iets hoef te trekken) hebben we nog een probleempje. Hij zoekt altijd steun bij mij wanneer hij iets eng vindt. Wanneer ik ernaast loop of erop zit kan ik die steun goed geven, maar wanneer je erachter loopt is dat natuurlijk iets moeilijker.
Wat Frits nu dus doet wanneer hij iets eng vindt of niet helemaal snapt, is omdraaien. Om mij op te zoeken.

Op het moment is mijn reactie zo:
Ik zorg dat ik achter hem blijf en zet hem stil. Daarna kijk ik hoe onzeker of gespannen hij is. Als hij redelijk ontspant drijf ik hem weer voorwaarts en gaan we weer verder. Als hij erg gespannen is loop ik even naar hem toe en loop ik een stukje naast hem.

In de bak is dit natuurlijk geen probleem, maar ik wil ook gaan oefenen om naar buiten te gaan. Dan moet dit eerst wel opgelost zijn, want ik wil geen gevaarlijke situaties.

Even voor de duidelijkheid. Wanneer ik er een sulky achter ga hangen, ga ik hulp krijgen van iemand die zelf aangespannen rijdt.
Ik ben hem nu alleen alvast wat aan het voorbereiden. :j

PippaLuca

Re: Omdraaien bij onzekerheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:10

Wat bij mijn pony helpte is door de leidsels door de lichtogen te doen. Heb het op bokt ook een keer gelezen en geprobeert, hielp goed. :j Als ik nu langelijn draait ze ook niet meer om. :n

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:12

Ok. Zodat de leidsels dus wat lager zitten? Dat is inderdaad wel een goede!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:15

Jup, heb het toen ik voor de eerste keer ging sleeen ook gedaan;

Afbeelding

Weet niet of je veiligheidslichtogen hebt? Want bij gewone lichtogen is het wat lastiger volgens mij, omdat die draaien als er geen lamoen aanzit

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:20

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:22

Weet niet of het helpt hoor, maar misschien kun ook je lichtogen omdraaien, dus er af halen en er andersom weer terug opzetten. Alleen als je er een kar achter gaat binden moet je ze wel even omdraaien.

Haha, dankjewel! :)

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:17

Hoi.
De leidsels door de lichtogen inderdaad een goed idee. Maar als er iets engs is moet je hem niet stil gaan zetten en er zeker niet vervolgens naast gaan lopen. Zo bevestig je dat het eng is. Hem stil laten staan is ook niet handig. Als hij dan de volgende keer iets engs ziet gaat hij stilstaan en dat wil je in het verkeer ook niet hebben. Je moet proberen het altijd voorwaarts op te lossen. Als hij om probeerde te draaien stuur je terug en hou je de zweep er naast. Wat wij altijd doen is dat een iemand de pony vast houd en de ander stuurt. Als het goed gaat dan vaat de gene die de pony vast heeft steeds losser laten en meer naar achter lopen zodat hij op zijn eigen benen leert staan. Als dat goed gaat kan die los of nog aan de longeerlijn maar dat net wat je zelf fijn vind. Ook kun je natuurlijk een hoop met je stem oplossen. Dus hem aanmoedigen als er iets engs is hij loopt er langs op welke marnier dan ook belonen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:54

De kunst is het vertrouwen te houden bij een pony en het af en toe even te laten wennen aan de situatie.
Stilstaan sta ik aan het begin wel toe maar omdraaien is not-done. De leidsels doe ik inderdaad ook door de lichtogen en loop er kort achter. Aan het begin dan ontspannen ze makkelijk door een aanraking, dus een aai over de kont. Hierdoor hoef ik niet direct naar voren te lopen als de situatie daar niet echt om vraagt.
Wanneer ik met een pony begin dan ga ik snel de weg op (2e of 3e keer). Daarvoor is het natuurlijk al wel een aantal keren aan de hand mee geweest voor een wandeling.

Driejarige Floris voor het eerst aan de lange lijnen:

Driejarige Bibi voor het eerst de weg op op de lange lijnen:

Driejarige Zoë voor het eerst de weg op op de lange lijnen:

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:23

Bedankt voor de reacties!
Handig die filmpjes :j 1e pony is echt een leuk ding om te zien!
Zo vlak erachter lopen had ik nog niet aan gedacht. Dan kan ik hem inderdaad wat meer steun bieden.

@konijnte:Ik laat hem niet stilstaan. Dit doet hij zelf uit onzekerheid of angst. Als ik hem op zo'n moment door drijf gaat hij dus omdraaien, omdat hij in paniek raakt. Hij heeft veel steun nodig bij nieuwe dingen.
Jouw manier kan goed zijn bij een pony die wat zekerder is van zichzelf, maar als ik Frits voorwaarts ga drijven wanneer hij onzeker is maak ik het enkel erger.
Met iemand ernaast is wel een goede. Daar kan mijn verzorgster vast wel even bij helpen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:22

Ik zag nu pas je onderschrift en heb even op je site gekeken.
Ik heb niet kunnen ontdekken wat je ervaring/opleiding/referentie is. Daar word ik nu wel benieuwd naar...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 01:03

Mijn ervaring heb ik verkregen door het werken met veel verschillende paarden en mijn eigen instructrice. Opleiding heb ik helaas nog niet. Die ga ik dit jaar wel beginnen. De rede dat ik nog geen opleiding heb gedaan is dat ik geen opleiding kon vinden die bij mijn manier van lesgeven past. De Orun is bijvoorbeeld helemaal niets voor mij. Maar gelukkig heb ik nu wel een opleiding gevonden die bij mij past :j

Ik hou me niet vast aan een methode. Ik ben van mening dat er niet 1 methode is die voor ieder paard werkt. Ik kijk dus per paard hoe ik te werk ga.
Ik richt mij hoofdzakelijk op een betere communicatie tussen ruiter en paard. Dit wordt bereikt door de lichaamstaal van het paard leren te begrijpen en je eigen lichaamstaal hieraan aanpassen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:10

Dan zou je die kwaliteiten hier toch makkelijk in ten uitvoer moeten kunnen brengen?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 03:23

Mijn ervaring ligt bij grondwerk en rijden. Aangespannen rijden is voor mij nog erg nieuw.
En iedereen heeft af en toe ook wat tips nodig. Ook instructrices.

De reden dat ik een topic opende is het horen van ervaringen van anderen. Dat zorgt altijd voor een beter inzicht :j

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:15

BlackDevils schreef:
Dan zou je die kwaliteiten hier toch makkelijk in ten uitvoer moeten kunnen brengen?

Ja, dat kwam mij ook een beetje raar voor ;)
De wiskunde leraar moet mij uitleggen wat 4*4 is en weet zelf niet wat 3+6 is....

Onzekerheid van de pony heeft niet met mennen te maken maar met het vertrouwen in zijn begeleider.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:43

Ik heb hierboven al uitgelegd waarom ik om ervaringen vraag.

NiKip schreef:
De reden dat ik een topic opende is het horen van ervaringen van anderen. Dat zorgt altijd voor een beter inzicht :j

Ik denk dat je pas echt je twijfels moet gaan krijgen wanneer een instructrice niet meer open staat voor tips van anderen. :j

Maar als mensen hierover verder willen discussiëren, graag via pb of een apart topic aanmaken.