[AR] In dubio over mijn huidige Zilco tuig op mijn fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

In dubio over mijn huidige Zilco tuig op mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 01:53

Ik ben in dubio over mijn huidige tuig: vervangen of toch nog zoeken naar oplossingen.

In april heb ik mijn fjord 3 jaar. Toen ik haar kreeg was ze bijna 4 en in feite nog een "puppy". Ik heb toen een Zilco Classic tuig maat cob voor haar gekocht en dat paste toentertijd prima.
Maar uiteraard groeide ze nog wat en het schoftje van dat tuig werd langzamerhand te klein: hoewel ik de singel echt niet strak aantrok had ze op een gegeven moment steeds de afdruk van dat schoftje in haar rug staan na het mennen.
Dus toen heb ik een grotere maat schoftje gekocht, van hetzelfde type tuig. Maar het blijft tobben.

Ze heeft nu steeds irritaties/korstjes aan de linkerkant net naast haar ruggewervels, ter hoogte van de kussens van het schoftje. En aan beide kanten zijn inmiddels ook zichtbaar witte plekken in haar vacht ontstaan.... toch een teken dat er iets niet goed zit met haar tuig.
Ik heb het geprobeerd met en zonder (bont)onderlegger, maar dat maakt niet uit. Het blijft tobben.

Bovendien hoorde bij het grotere schoftje ook een grotere, bredere singel (de singelstoten van het grotere schoftje passen niet door de gespen van de "oude" singel van het cob-tuig) en loopt ze nu haar oksels open op (gespen van) de singel als we lange ritten maken. Dat is te voorkomen met een singelbontje, maar die singel is dus ook al niet ideaal.

Dus nu ben ik in dubio...

Op zich vindt ik het Zilco tuig heel fijn: het is mooi om te zien en ultra-makkelijk in onderhoud. Maar aan de andere kant weet ik niet meer wat ik eraan kan doen om dit tuig goed passend te krijgen op mijn fjordenbeest.

Het is uiteraard de bedoeling dat mijn fjord met mij plezier beleeft aan het mennen, en het is zeker niet de bedoeling dat ze last heeft van haar tuig.
Maar dat Zilco tuig was best prijzig... en een goed leren tuig is ook weer niet goedkoop. En daarbij zie ik ook op tegen het noodzakelijke onderhoud van een mooi leren tuig.

Pfff... ik weet het even niet meer ?!?

Gowlan

Re: In dubio over mijn huidige Zilco tuig op mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 05:42

Heb je de huid van je pony wel voldoende tijd gegeven om te herstellen nadat het open lag? Wellicht lag het een keer niet goed waarna de huid open ging, en een bontje lost dan ook niets op voor het herstelt is.
En anders kun je je huidige tuig verkopen en een nieuw tuig aanschaffen? Ik ben helaas niet verder thuis in de tuigsoorten (rij helaas niet aangespannen) maar neem aan dat ze tuig hebben waar neopreen in verwerkt is.. Dit is meestal erg zacht en is voor mijn pony qua singel een ideale uitkomst..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:10

Weet je zeker dat je huidige schoftje niet gewoon te groot is?

Ik heb een goed passend tuig voor mijn pony en ik zie ook altijd een afdruk van de kussens in de vacht na het mennen, dat lijkt me perfect normaal. Rijd je met een 2- of een 4-wieler? Dat maakt namelijk ook een groot verschil qua druk die op de rug komt.

Die witte plekken die je beschrijft bij je paard zijn drukplekken, dat zou inderdaad echt niet mogen het geval zijn dus je huidige schoftje is zeker niet goed. Maar aangezien ze net naast de ruggengraat liggen lijkt het me dat je schoftje te groot is en dat je daardoor puntbelasting krijgt op 2 plaatsen.
Ik heb het even voorgesteld met paint zodat je kan zien wat er gebeurt als je schoftje te groot is.

Afbeelding

Dit lijkt me jouw probleem, dat de druk dus op die 2 hoeken komt en dat je fjord daardoor drukplekken krijgt.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:37

Gowlan schreef:
Heb je de huid van je pony wel voldoende tijd gegeven om te herstellen nadat het open lag? Wellicht lag het een keer niet goed waarna de huid open ging, en een bontje lost dan ook niets op voor het herstelt is.

Normaal gesproken men ik elke week zo'n 3x, dus dan valt het niet mee om zulke huidbeschadigingen kwijt te raken. Maar nu heb ik sinds eind november niet meer gemend (door diverse omstandigheden) en is de huid inmiddels mooi genezen.
Maar uiteraard wil ik voorkomen dat er opnieuw zulke huidbeschadigingen ontstaan, vandaar mijn overpeinzingen over hoe nu verder...

(Edit: Ik heb overigens de huid nooit echt open zien liggen, want dan was ik niet doorgegaan met mennen. Er waren alleen korstjes voelbaar tussen de haren net naast haar ruggengraad.)
Laatst bijgewerkt door MarjaR op 30-01-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:43

GeekGirl schreef:
Weet je zeker dat je huidige schoftje niet gewoon te groot is?

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar voor mijn gevoel niet.

GeekGirl schreef:
Rijd je met een 2- of een 4-wieler? Dat maakt namelijk ook een groot verschil qua druk die op de rug komt.

Ik rijd met een 4-wieler (zie ook mijn Bokt-profiel).

GeekGirl schreef:
Die witte plekken die je beschrijft bij je paard zijn drukplekken, dat zou inderdaad echt niet mogen het geval zijn dus je huidige schoftje is zeker niet goed. Maar aangezien ze net naast de ruggengraat liggen lijkt het me dat je schoftje te groot is en dat je daardoor puntbelasting krijgt op 2 plaatsen.

De kussens van het nieuwe schoftje zitten met klittenband aan het schoftje vast. Ik kan ze dus iets verplaatsen om de druk te veranderen.
Maar mijn fjord heeft een vrij platte rug, dus met weinig schoft. En daardoor zijn er eigenlijk nauwelijks natuurlijke "holtes" naast de ruggenwervels waar die kussens in kunnen liggen. Ik denk dat dat mede de oorzaak is van de drukplekken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:14

Vervelend... -O-
Heb je al een keer een echt goede tuigenmaker ernaar laten kijken? Iemand van Zilco zelf dus of type Van Rijs / Zevenhuizen (jij woont in Barchem , is natuurlijk veel te ver weg van Zevenhuizen, maar dergelijke types heb je vast ook wel bij jullie in de buurt? Dat soort mensen hebben er gewoon echt verstand van en kunnen je goed adviseren wat te doen).

Mijn 1e reactie zou eerst zijn evt gel onderlegger / wat hardere onderlegger dan bont eronder. Maar schoftje op zich moet natuurlijk wel fijn liggen. Trek je de singels niet te hard aan of zoiets? Ook ivm het stuklopen?
Het open lopen van benen / huidplooien bij singel heb ik bij die van mij ook wel eens gehad / wel eens. Ik heb nu een bontsingel, dwz gewoon van het zadel genomen en die op maat geknipt zodat het over binnensingel past. Dat werkte bij die van mij erg goed. Maar je hebt ook van die speciale men/tuig-oversingels alleen daar heb ik dus geen ervaring mee.

Overigens heb ik onder de schoftjes die ik gebruik ook altijd onderleggers hoor, denk gewoon dat dat beter ligt. En ik gebruik dan van die lekkere brede, lijkt me toch prettiger.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:26

Marja, ik heb voor Pablo al jaren een Zilco Tedex (de goedkoopste zeg maar) Daar kan ik het schoftje van verstellen dmv klittenband. Fijn tuig, misschien door het nylon niet het allermooiste tuig, maar superpraktisch. Oja, pablo is 152 en heeft maat Extra full (anders was de borst te klein)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:10

Het eerste wat bij mij op komt, is de vraag of je wel goed bijremt en/of je broek misschien niet te los zit. In het laatste geval komt er - zodra je moet inhouden of van een bruggetje afrijdt - veel druk op het schoftje te staan, waardoor er drukplekken kunnen komen. Het maakt dan niet veel uit of je met hulpmiddelen, zoals gel onderleggers, werkt. Zorg ook dat de korst van de drukplek af is, na de genezing. Als je namelijk met een korst gaat rijden, dan zorg je weer voor irritatie en blijft het een probleem. Korst weghalen en tijdelijk vóór het rijden insmeren met een heel klein beetje uierzalf, na het rijden afnemen met koud water en verder aan de lucht laten drogen.
Wat betreft eventuele singelwondjes: dat heeft puur te maken met niet goed aansingelen. Zodra je de singel vastmaakt, moet je nog even de singel van de huid halen, om te voorkomen dat de huid dubbel eronder komt te zitten. Eventueel tussen het rijden door nog even door iemand laten controleren of er niet alsnog een stuk huid dubbel zit.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:55

De broek zit niet te los, dus dat kan het probleem niet zijn.

Omdat ik nu langere tijd niet gemend heb is de huid nu mooi hersteld, maar ik wil natuurlijk graag voorkomen dat het weer kapot gaat.

De singelwondjes komen niet van dubbelzittende huid onder de singel zelf. Ze zit gewoon ruim in haar velletje in haar oksel en die huidplooien klemmen gemakkelijk tussen haar oksel en de voorkant van buitensingel bij het mennen. En dat geeft bij langere ritten soms irritatie/wondjes.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:46

Je kan eens contact opnemen met Edwin Stok van EMS paardensport. Zij zijn Zilco dealer. Wie weet kan hij jou helpen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:28

Inmiddels ben ik toch weer terug gegaan naar het kleinere schoftje (maat cob), met daaronder een gelonderlegger. En ik moet zeggen dat het nu erg goed gaat.
Als ik na het mennen het tuig van haar af haal is wel duidelijk te zien waar het schoftje gelegen heeft, maar dat lijkt me normaal. Maar er is zeker niet meer zo nadrukkelijk een "deuk" naast haar ruggegraat. De druk van het schoftje lijkt door de gelonderlegger nu veel beter verdeeld... over een breder gebied ook dan precies de kussenbreedte van het schoftje.

De singel van dit kleinere schoftje is ook een stuk smaller en dat ligt veel lekkerder achter haar oksels. Geen irritaties meer daar, ook niet na een rit van ruim 30 kilometer. Die brede singel was gewoon te grof voor mijn fjordje.