[AR] Oefenterrein marathon in Gelderland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Oefenterrein marathon in Gelderland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:34

Sinds een paar weekjes heb ik mijn sulky, en ben hard aan het trainen met mijn shet Teuntje.
Mijn doel is om ook wat wedstrijdjes te gaan lopen met haar.
Ik heb de wedstrijd regelementen helemaal doorgelezen, want veel verstand van wedstrijden heb ik niet :+
Dressuur en vaardigheid is helemaal niks voor Teuntje, het liefst wil ze zo hard mogelijk, dus een marathon past helemaal bij haar.

Weet iemand misschien waar in de buurt van Gelderland een oefenterrein is, waar ik kan oefenen voor een marathon?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:39

danie6 schreef:
Sinds een paar weekjes heb ik mijn sulky, en ben hard aan het trainen met mijn shet Teuntje.
Mijn doel is om ook wat wedstrijdjes te gaan lopen met haar.
Ik heb de wedstrijd regelementen helemaal doorgelezen, want veel verstand van wedstrijden heb ik niet :+
Dressuur en vaardigheid is helemaal niks voor Teuntje, het liefst wil ze zo hard mogelijk, dus een marathon past helemaal bij haar.

Weet iemand misschien waar in de buurt van Gelderland een oefenterrein is, waar ik kan oefenen voor een marathon?

:(:) Denk dat je iets beter had moeten lezen in de reglementen.
Marathon rijden met een sulky is niet toegestaan, en maar goed ook!

Wel mag je bij sommige indoor-marathons gebruik maken van een sulky.
En 1x per jaar wordt in Voorst altijd de Shetlandmendag georganiseerd; een dag speciaal voor de aangespannen Shet, ook helemaal aangepast op Shetten. Met dressuur, vaardigheid, marathon, speel-uw-spel en het NK ringsteken voor shetten. Je mag zelf kiezen welke onderdelen je wil rijden, en alles is aangepast op shetten, ook trajecttijden en er zijn maar 4 marathonhindernissen.
Daar mag je wel met sulky rijden, ook marathon geloof ik.

Daarnaast is er tegenwoordig een minimum stokmaat voor de SGMW, veel shetlanders in enkelspan vallen hier meestal onder/buiten (dus te klein). De precieze maat weet ik zo even niet meer, is zó veel gedoe over geweest toen. Maar dat zal vast ook wel in de reglementen staan.

Overigens; om 'zo hard mogelijk' te kunnen en dan ook nog eens snel & wendbaar te kunnen zijn, is dressuur toch echt de basis van alles. Ze moeten los en flexibel in het lichaam zijn om (op hoge snelheid) te kunnen wenden, keren en draaien. Het is ook wel erg handig als ze zelf vliegende galopswissels springen tijdens de wendingen in de hindernissen.

Dennis

Re: Oefenterrein marathon in Gelderland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:50

Om goed hindernissen te kunnen rijden moet je pony dressuurmatig heel goed voor elkaar zijn.

Bij mij ging de vaardigheid en de indoor-marathon pas fijn lopen toen mijn ene merrie Z dressuur liep. Inmiddels ben ik wat handiger en weet zelf minder soepele ervaren pony's ook redelijk door hindernissen heen te kunnen sturen.

Pony moet voor samengesteld in het enkelspan minimaal 110 cm zijn. Een er moet met een 4wieler met de spoorbreedte van minimaal 125 cm gereden worden.
Bij een samengestelde wedstrijd zit ook een dressuur proef en een vaardigheids parcours.

Indoor marathons mag wel met een kleinere pony, maar moet wel met een 4wieler van minimaal 125 cm breed.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:03

Als Lunteren voor je te doen is qua afstand? Dan heb je daar in de voormalige zandafgraving 5 of 6 vaste hindernissen staan incl. brug en waterbak, waar je het hele jaar onbeperkt gebruik van kunt maken. Je vindt het aan de zelfde (zand)weg waar camping en recratie park de goudsbergen aan ligt (ff googlen). Het toegang hek van de camping staat recht tegenover het zandgat (zie geel hek) om het gele hek kun je makkelijk heen met de aanspanning. bodem van het gat is gras. Duik niet zomaar de waterbak in omdat camping gastjes van alles in het water dumpen. met laarzen aan ff de bodem testen op rommel.

In dit oude zandgat wordt ook jaarlijks het dagje peerd sturen georganiseerd.

Suc6

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:04

haarlem schreef:
Als Lunteren voor je te doen is qua afstand? Dan heb je daar in de voormalige zandafgraving 5 of 6 vaste hindernissen staan incl. brug en waterbak, waar je het hele jaar onbeperkt gebruik van kunt maken. Je vindt het aan de zelfde (zand)weg waar camping en recratie park de goudsbergen aan ligt (ff googlen). Het toegang hek van de camping staat recht tegenover het zandgat (zie geel hek) om het gele hek kun je makkelijk heen met de aanspanning. bodem van het gat is gras. Duik niet zomaar de waterbak in omdat camping gastjes van alles in het water dumpen. met laarzen aan ff de bodem testen op rommel.

Suc6

Weet niet hoe vaak jij er komt, maar ik woon er 5 minuutjes vandaan en ik kan toch echt niet om dat gele hek hoor...

Edit: Ah met sulky kan dat makkelijker ja.

Maar hier staan idd enkele hindernissen (5 hindernissen, en waterhindernis met brug. Al is ht water niet altijd alles idd).
Peerdsturen is weer in September, echter mag dit niet met sulky.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:51

TS ik weet overigens ook niet over welk type/soort/merk sulky je beschikt? Maar alvorens je met een sulky marathon-achtige 'fratsen' gaat uithalen, zou ik me toch wel eens goed achter de oren krabben. Ik zou het zelf niet zo snel doen (en eerlijk gezegd ook niet durven).

@ Mel: dus als ik het goed begrijp woon jij vlakbij een prachtig terrein waar ook nog eens vaste marathonhindernissen staan, maar kun je daar zelf niet oefenen omdat je er niet kan/mag komen? Of kan je daar in overleg toestemming voor krijgen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:19

Ja je mag er wel komen, maar op de ingang van het menpad gooit onze oh zo geweldige gemeente steeds ladingen zand neer zodat auto's er niet in kunnen, houden geen rekening met ons dus. :roll:
Al eens weggeschept, maar ze storten gewoon opnieuw. Moet dus eigenlijks de gemeente eens een brief sturen.

Maar ik kan met de pony's precies over zo'n bergje heen (beetje creepy, maar het kan), en dan de zandafgraving berg naar beneden, kom je op het grote veld met hindernissen. 2 zie je gelijk, anderen kwam ik later pas achter haha.
(En de andere kant kun je er weer op da's niet zo stijl en kun je gelijk mooi rondje bos maken, doe ik vaak).

Hindernissen stellen niet veel voor hoor, maar eens in de tijd wel leuk om ff te trainen.
Ik woon er mennend zo'n 5 minuten vandaan ja. :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:45

Ik heb daar vroeger met mijn verzorgpaard ook vaak gereden en met de eigenaar ook wel gemend. Maar dat bruggetje was toen alles behalve betrouwbaar. Was wel heerlijk gebied om ohz galoptraining te doen. Wat dat betreft mis ik de buitenrijmogelijkheden daar nog steeds enorm...

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:17

MelanieB schreef:
haarlem schreef:

Suc6

Weet niet hoe vaak jij er komt, maar ik woon er 5 minuutjes vandaan en ik kan toch echt niet om dat gele hek hoor...

Ik kom er toch wel met wat regelmaat als voorbereiding op het buiten seizoen. En je hebt gelijk, leterlijk om het gele hek gaat niet, je kunt wel tussen een paar bomen en struikjes door en daar ligt idd een hobbel zand, ik heb daar geen probleem mee met enkelspan paard en marathonwagen van http://www.dfpk.eu (Ku.tzmann) tenzij er afgelopen winter ook deze doorgang is geblokkeerd door een vracht zand van een paar meter hoog?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:07

Jup, is ook weer geblokkeerd... zal er binnenkort weer eens kijken hoe het er daar nu bij ligt.. want over die kon ik niet heen -O-

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:39

een tip. Op 10 maart organiseert de hamelandse menners in Geesteren een oefenmarathon. Kom kijken of misschien kun je wel mee rijden.